Upphandlingschef till Kristianstads kommun

Om arbetsplatsen

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.

Är du Kristianstads kommuns nya upphandlingschef?

Vi söker en modig och trygg ledare som tror på ett personligt och tillitsbaserat ledarskap. Har du dessutom ett tydligt affärs- och verksamhetsutvecklingsperspektiv och drivs av tanken att få ut maximalt värde av varje skattekrona utifrån kommunens inköpsverksamhet? Då är du kandidaten för oss.

Vad erbjuder vi? Du kommer till en välfungerande centraliserad upphandlingsenhet med bra sammanhållning och en god arbetsmiljö vilket inte minst visar sig i höga medarbetarenkätsresultat.

Enheten ansvarar övergripande för kommunens inköpsprocess med påföljande avtalsförvaltning och -uppföljning för tjänster, varor och entreprenader. Enheten ansvarar även för kommunens beställningssystem där vi vågar påstå att vi ligger i den absoluta framkanten bland kommunerna i Sverige vad gäller utveckling och nyttjande vilket vi är väldigt stolta över.

Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Läs mer om chefsuppdraget i kommunens Ledarpolicy på www.Kristianstad.se.

Vi ser fram emot din ansökan!

Arbetsuppgifter

I rollen som upphandlingschef har du det övergripande ansvaret för att leda dina medarbetare så att enheten med ett tydligt affärsfokus genomför upphandlingar, följer upp avtal och utvecklar kommunens beställar-, inköps- och upphandlingsverksamhet. Du verkar för att nå hög effektivitet i processerna och arbetar ständigt med att utveckla samarbetet internt i verksamheterna och externt med leverantörer med syfte att göra goda affärer och få ut maximal nytta ur varje skattekrona.

Du arbetar strategiskt med långsiktig planering av upphandlingsverksamheten och som en del av det söker du aktivt samarbeten såväl internt som externt. Du har ett helhetsansvar för upphandling i kommunen och tillsammans med enheten fortsätter ni vårt framgångsrika arbete med inköp, upphandling, e-handel, inköpsanalys och digitala arbetsformer. Du är drivande i utveckling, framtagande och implementering av strategier och riktlinjer inom upphandlingsområdet och kommer med initiativ till förbättringar. Du följer aktivt utvecklingen inom upphandlingsområdet och kan med stöd av kommunjurist utreda och lösa juridiska dilemman inom området.

Du ansvarar också för balansen mellan stödfunktion och styrande funktion, vilket är nyckeln till ett framgångsrikt arbete för övergripande frågor. Hur stöttar vi verksamheterna, och hur styr vi dem? Vilka verktyg behöver vi för att fortsätta utvecklas in i framtiden?

Du kommer att ha personal-, ekonomi-, arbetsmiljö- och verksamhetsansvar för tretton medarbetare som avser åtta upphandlare, två inköpssamordnare, en e-handelssamordnare, en e-handelsadministratör och en avtalscontroller.  

För att möta vision 2030 krävs ett närvarande ledarskap. En chef företräder i alla sammanhang kommunen som arbetsgivare. Med medborgaren i fokus leder, motiverar och utvecklar ledaren sina medarbetare för att skapa mervärde för Kristianstads kommun. Som chef i Kristianstads kommun innebär att ansvara för och utveckla verksamhet, medarbetare och ekonomi.

Att vara chef i Kristianstads kommun innebär att ansvara för och utveckla verksamhet, medarbetare och ekonomi. Våra chefer ska jobba med helhetssyn, vara utvecklingsinriktade och kommunikativa med fokus på mål och resultat. Med medborgaren i fokus leder, motiverar och utvecklar du dina medarbetare för att tillsammans skapa mervärde för Kristianstads kommun. Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag.

Kvalifikationer

Du som söker har eftergymnasial examen från yrkeshögskola, högskola eller universitet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Har inriktningen på din utbildning/examen varit inom inköp, ekonomi eller juridik är det meriterande. Vi vill att du har ledarerfarenhet och arbetslivserfarenhet inom ett relevant område för tjänsten. Det är också meriterande om du har erfarenhet av inköps- eller upphandlingsarbete på en strategisk nivå. För att lyckas i rollen behöver du en grundläggande affärsmässig förståelse och kan värdera val av inriktning utifrån ett affärsperspektiv.

Då kommunikation och dokumentation ingår i rollen behärskar du svenska språket väl i tal och skrift. Givetvis hanterar du digitala verktyg som en naturlig del i ditt arbete. Har kunskap och erfarenhet av inköps- eller affärsanalyssystem är det en fördel.

För att nå framgång som chef har du personliga egenskaper och kompetens att utöva ett personligt och tillitsbaserat ledarskap. För oss innebär det att du är bra på att förankra mål och förväntningar och är en tydlig och god kommunikatör. Vi vill att du är nyfiken, har ett omvärldsperspektiv och ser möjligheter. Du behöver ha en övergripande förståelse för verksamheten och ditt ansvarsområde. Det betyder att du är analytisk och har förmågan att bedöma konsekvenserna av olika beslut. Genom din förmåga att använda dig av uppföljning och utvärdering för att utveckla verksamheten skapar du mening i arbetet.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att säkerhetsprövning kommer att genomföras innan anställningsavtal tecknas.


Sista ansökningsdag:
2025-02-09

Kontaktpersoner:
Hannes Olbers
Ekonomidirektör
Telefon 044-13 51 28

Referensnummer:
KLK-2024-72