Om arbetsplatsen
Skånes Kommuner är en medlemsorganisation för de 33 skånska kommunerna. Vi är en politiskt styrd organisation och vår styrelse består av förtroendevalda från våra medlemskommuner.
Skånes Kommuner är på en spännande utvecklingsresa. Vi sitter i nya moderna och trevliga lokaler i centrala Lund med närhet till kollektivtrafik. På Skånes Kommuner erbjuder vi dig en arbetsplats med snabba beslutsvägar, engagerade kollegor samt möjlighet till distansarbete.
Arbetsuppgifter
Upphandlingsansvarig har en central och viktig roll i Skånes Kommuners utvecklingsresa. Du kommer huvudsakligen arbeta med processer och upphandlingar av stor strategisk betydelse för de skånska kommunerna. Ett av de viktigaste uppdragen är att säkerställa medlemskommunernas behov av sociala tjänster. Skånes Kommuner är i ett intensivt arbete att utveckla upphandlings- och uppföljningsmodellen för att stoppa välfärdsbrottslighet och du kommer att vara med och leda det utvecklingsarbetet. Du kommer att arbeta nära teamledaren för kvalitetshandläggarna.
Som upphandlingsansvarig delar du din tid mellan att leda och planera upphandlingsverksamheten, ansvara för upphandlingsjuridiska frågor och genomföra upphandlingar. Du ansvarar för:
- förvaltning och utveckling av inköpsprocessen och interna styrdokument
- upphandlingsverksamheten, både utifrån ett strategiskt, långsiktigt perspektiv och på daglig basis
- att arbetsleda förbundets kompetenta och engagerade upphandlare, du fördelar arbete, prioriterar, tidsätter och följer upp
- upphandlingsjuridiska frågor
- att driva egna stora komplexa upphandlingar och avtalsförvaltning, i nära samarbete med kravställare på Skånes Kommuner samt medlemskommuner
- underlag till budget, verksamhetsplan, budget, årsberättelse inom ansvarsområdena.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom juridik alternativt inom ekonomi. Du har flerårig erfarenhet av att arbeta med komplex tjänsteupphandling i offentlig sektor, gärna inom socialtjänsten. Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt har goda generella it-kunskaper.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha utvecklat kravställning och uppföljningsmetoder för att förhindra eko- och välfärdsbrottslighet eller liknande problematik.
För att passa i rollen krävs det att du är nyfiken och van att ta ansvar för ditt eget arbete. Som ledare är du tydlig och har en helhetssyn. Du tar egna initiativ, strukturerar själv upp ditt arbete och driver gruppens arbete till leverans. Det är en fördel om du trivs i en roll med omväxlande och utmanande arbetsuppgifter. Som person är du stabil och drivs av att vilja förändra/förbättra. Du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker. I rollen krävs det också att du kan väga samman komplex information och visa omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och eftersträvar jämställdhet och mångfald.