Om arbetsplatsen
Boverket är den nationella myndigheten för planering, byggande och boende. Vi vill bidra till ett hållbart samhälle med bra boende i livskraftiga miljöer. Boverket har sitt huvudkontor placerat i Karlskrona, med ett mindre kontor i Malmö. Idag arbetar cirka 230 personer i myndigheten, bland annat arkitekter, civilingenjörer, ekonomer, jurister, kommunikatörer, planerare och samhällsvetare.Din roll hos oss
Vill du ta nästa steg i din karriär och få en nyckelroll där du både driver kvalificerade upphandlingar och samordnar och utvecklar en upphandlingsfunktion? Vi söker nu en upphandlingsansvarig som tar ett helhetsansvar för vår inköpsprocess och säkerställer att myndighetens upphandlingar genomförs effektivt, affärsmässigt och enligt gällande lagar och regelverk. Upphandlingsfunktionen är idag bemannad med en upphandlare och två upphandlingskonsulter. Tjänsten ersätter vår nuvarande upphandlare som går i pension och vi söker nu dig som vill ta vid och fortsätta utveckla vårt upphandlingsarbete. Rollen som upphandlingsansvarig är en tjänst för dig som har bred erfarenhet av upphandling där du har verksamhetsansvar och får arbeta både operativt och strategiskt. Förutom att driva egna upphandlingar från behov till leverans, är du processledare för hela inköpsprocessen, från behovsanalys till avtalstecknande och uppföljning. Du samordnar upphandlingsfunktionen med våra konsulter, tar operativa beslut inom upphandling och fungerar som strategisk rådgivare till myndighetens ledning och verksamhetsområden. Rollen är central för att säkerställa att våra inköp och upphandlingar bidrar till Boverkets mål och genomförs i enlighet med LOU. Boverket kommer att bli en beredskapsmyndighet, vilket även påverkar upphandlingsfunktionen med utökade krav. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:- Planera, projektleda och genomföra upphandlingar enligt LOU.
- Genomföra säkerhetsskyddade upphandlingar.
- Samordna och utveckla myndighetens upphandlingsfunktion.
- Ta operativa beslut inom upphandling och säkerställa att processerna är effektiva och rättssäkra.
- Fungera som processledare för inköpsprocessen och samordna hela upphandlingsarbetet.
- Ge strategiskt stöd och rådgivning till myndighetens ledning och verksamhetsområden.
- Utveckla inköpsstrategier och förbättra myndighetens upphandlingsprocesser.
- Säkerställa att upphandlingarna är affärsmässiga och följer gällande regelverk.
- Bevaka rättsutvecklingen inom upphandlingsområdet och utbilda organisationen vid behov.