Upphandlare till Statens maritima och transporthistoriska museer

Utmärkelsen “Sveriges modernaste myndighet 2023” vann Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM). Myndigheten driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet, Vrak-Museum of Wrecks samt Järnvägsmuseet. SMTM är en vänlig arbetsplats med en effektiv och ansvarsfull samarbetsorganisation som kännetecknas av nyfikenhet och tillit. Inom SMTM arbetar alla med det maritima och transporthistoriska kulturarvet med visionen om att vidga människors världsbild, genom kunskap, upplevelser och engagemang. Myndigheten är sedan 2009 miljöcertifierad enligt ISO 14001 och vill även inspirera andra till att också agera för en hållbar framtid.

Om tjänsten
Som upphandlare hos oss får du arbeta med en stor bredd av produkter och tjänster. Du blir en del av en arbetsgrupp av fyra medarbetare som tillsammans arbetar med att ge professionellt stöd och support inom upphandlingsområdet till samtliga delar av myndigheten. Du arbetar självständigt, i dialog med beställare, med att ansvara för och genomföra upphandlingar från start till mål och är drivande igenom hela upphandlingsprocessen. I det ingår allt från behovsinventering till avtalsskrivning med efterföljande avtalsförvaltning. Du är även ett konsultativt stöd till verksamheten i frågor kopplade till inköp och upphandling, men du får även ett externt nätverk i form av andra myndigheter och museer. Är du sugen på att fördjupa dig inom det strategiska arbetet med våra inköpsområden, erbjuder vi även den möjligheten.

Arbetsgruppen präglas av ett nära samarbete och erfarenhetsutbyte för att utveckla både gruppen och individerna, men också för att dra nytta av varandras kompetens och få de bästa möjligheterna till at tänka nytt kring arbetssätt och rutiner. Du kommer trivas hos oss om du uppskattar en öppen och inkluderande arbetsmiljö och tycker det är viktigt att ha roligt på jobbet. Tillsammans når vi de bästa resultaten.

Dina arbetsuppgifter består bland annat av:                   

  • Bistå med kompetens under förstudie marknadsanalyser
  • Upprätta upphandlingsdokument med efterföljande annonsering och avtalsskrivning
  • Avtalsförvaltning
  • Hålla i formella, samt informella utbildningar kopplat till LOU och inköp
  • Vara granskande och rådgivande part kopplat till LOU och inköp
  • Genomföra avrop och komplexa direktupphandlingar
  • Ta fram beslutsunderlag eller andra myndighetsdokument kopplat till LOU och inköp

Din kompetens och erfarenhet
Du ska ha eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling, inköp, ekonomi, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha arbetat som upphandlare där du ansvarat för upphandlingsprocessen enligt lagen om offentlig upphandling (LOU), såsom arbetet hos oss beskrivs i annonsen. Du ska ha goda kunskaper i LOU, samt kunna tolka och ge stöd i dess rättstillämpning och gällande praxis. Du ska även ha arbetat i ett upphandlingsverktyg/system och vi ser det som meriterande om det varit TendSign eller Kommers. Eftersom du i rollen ska ta fram många formella underlag, krävs det god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift. Du har även goda kunskaper i MS Office, speciellt avseende Excel och Word. Har du arbetat med strategiskt inköpsarbete med allt från behovsinventering och framåt, ses det som meriterande.

Dina egenskaper
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper som kompletterar arbetsgruppen och organisationen i övrigt. Du har en hög kommunikativ förmåga och är inlyssnande till behov från verksamheterna, samtidigt som du pedagogiskt kan förklara rutiner och tillvägagångssätt i upphandlingsförfarandet. Du har lätt för att skapa goda samarbeten och bidrar gärna med egna erfarenheter och kunskaper till gruppen. Du tar egna initiativ inom ditt område och tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter genom att vara drivande och självgående. Ditt arbete präglas av en hög struktur och noggrannhet, vilket gör att du klarar av att hålla en hög servicenivå även vid högre arbetsbelastning. Du har ett analytiskt förhållningssätt och söker utmaningar för att utveckla dig och dina kunskaper inom upphandlingsområdet. Då vi arbetar med hela spektret av produkter och tjänster, är det viktigt att du trivs i en sådan roll och uppskattar bredden arbetet erbjuder.

Mer om oss
Rollen som upphandlare är placerad vid Ekonomi- och upphandlingsenheten. Enheten arbetar myndighetsövergripande och stöttar samtliga myndighetens verksamheter i Stockholm, Karlskrona och Gävle, varav resor kan förekomma i tjänsten.

Anställning och lön
Tillsvidareanställning, heltid, dagtid. 6 månaders provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse. Månadslön, vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.

På SMTM erbjuder vi dig ett arbetsupplägg som ger dig möjlighet att arbeta på distans när arbetet tillåter. Övrig arbetstid sitter du i våra kontorslokaler på Östermalm. Vi har flextid, generöst friskvårdsbidrag och semester enligt avtal som sträcker sig mellan 28 och 35 dagar per år.

Kontaktperson 
Johan Ericsson, Enhetschef: 0455-35 93 80

Fackliga kontaktpersoner 

Lovisa Ehlin, Saco-s: 08-519 558 69

Martin Linde, ST: 08-519 558 74

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 1 september genom att registrera dig via länken till vår hemsida. Bifoga CV och personligt brev.

Övriga upplysningar
Statens maritima och transporthistoriska museer är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. SMTM har som målsättning att i personalsammansättningen spegla den mångfald som finns i samhället. Har du rätt kompetens är du intressant för oss, oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

SMTM har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringsföretag och liknande.


Ansök senast:
1 september 2024

Kontaktperson: 
Johan Ericsson,
Enhetschef: 0455-35 93 80

Fackliga kontaktpersoner:
Lovisa Ehlin, Saco-s: 08-519 558 69

Martin Linde, ST: 08-519 558 74