Svenska bostäder söker en modig avtalscontroller

Svenska Bostäder, Ekonomi , Inköp

Svenska Bostäder bildades 1944 och ägs av Stockholms stad. Tillsammans med vårt dotterbolag Stadsholmen äger och förvaltar vi cirka 28 800 hyreslägenheter och mer än 5 000 lokaler. Vi är för närvarande cirka 340 medarbetare och har vårt huvudkontor i Vällingby Centrum. Svenska Bostäder är ett av Sveriges största bostadsbolag och har varit en central aktör i skapandet av det svenska folkhemmet. I över 75 år har vi haft en aktiv roll i byggandet och förvaltandet av bostäder och lokaler i Stockholm.

Vill du, tillsammans med vårt härliga team, vara med i utvecklingen av Svenska Bostäders inköpsarbete? Vill du få möjligheten att vara med och påverka morgondagens Stockholm samtidigt som du bygger din karriär och har roligt på jobbet? Då kanske du är vår nya modiga avtalscontroller!

Välkommen till oss

Inköpsenheten består av åtta personer som tillsammans utvecklar enhetens interna processer genom ständiga förbättringar samt ansvarar för en årlig inköpsvolym på ca 2,5 miljarder kronor. Här arbetar du med engagerade, prestigelösa och hjälpsamma kollegor. Tillsammans med oss får du möjlighet att vara med och påverka morgondagens Stockholm samtidigt som du bygger din karriär och har roligt på jobbet. 

Vi arbetar utifrån de fyra ledorden: resultatorienterade, handlingskraftiga, kommunikativa och lyhörda.

Vi erbjuder

För oss är våra medarbetare vår viktigaste resurs. Vi vill att alla medarbetare ska må bra och därför satsar vi på hälsofrämjande insatser och förmåner, såsom t.ex. massage på arbetstid, hälsoundersökningar, egen idrotts- och konstförening, friskvårdsbidrag och generöst semestertillägg. 

Din placeringsort är på huvudkontoret i Vällingby, men givetvis tillämpar vi flexibla och digitala arbetssätt och vi har flera kontor i Stockholm. Vi tillämpar möjlighet till distansarbete i ett företag som är utsedd till en av Sveriges bästa arbetsplatser. 

Din roll

Avtalscontroller, som är en ny roll hos oss, ansvarar för planeringen och det operativa genomförandet av revisioner av bolagets avtal. Rollen innefattar att stödja inköpsenheten och andra delar av organisationen med analyser och slutsatser från revisionsarbetet, vilket säkerställer att avtalen håller hög kvalitet och bidrar till att uppnå bolagets mål.

I uppdraget ingår att:

  • ansvara för avtalsuppföljning genom att systematiskt bevaka och löpande följa upp leverantörsavtal
  • vara ett proaktivt affärsstöd
  • koordinera olika typer av revisioner
  • genomföra egna revisioner, både på plats hos leverantörer och skrivbordsrevisioner
  • pröva nya arbetssätt såsom automatiserade kontroller och analyser

Du ingår i inköpsenheten på ekonomiavdelningen och rapporterar till inköpschefen.

Din kompetens och erfarenhet

Vi söker dig som har:

  • eftergymnasial utbildning företrädesvis med inriktning ekonomi, inköp, juridik eller statsvetenskap alternativt annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer är relevant eller likvärdig för uppdraget
  • vana att tillgodogöra sig skriftlig information i avtal eller av akademisk karaktär, kunna sammanfatta dess innehåll samt dra slutsatser
  • dokumenterad erfarenhet av att själv använda ett formellt skriftspråk
  • tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och ansvar

Det är meriterande om du har:

  • kunskap om fastighetsförvaltning och byggprocessen
  • kunskap i offentlig upphandling och LOU 

Vi söker dig som har problemlösande analysförmåga för att hantera komplexa frågor. För att lyckas i rollen är det viktigt att du är strukturerad, samverkansinriktad och har pedagogisk förmåga. Det krävs ett stort eget driv och mod för att kunna möta leverantörer när det är dags att begära korrigerande åtgärder.

Eftersom Svenska Bostäder arbetar för samhällsnyttan är det också viktigt att du har ett samhällsengagemang och vill vara i ett sammanhang där vi tillsammans kan göra skillnad.

Övrigt

Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. Ansökan ska vara på svenska.

Rekryteringsprocessen kommer bestå av telefonavstämning, två intervjuer på plats samt referenstagning.


Ansök senast:
26 januari 2025

Kontakt:
Katariina Virkkunen, rekryterande chef, 08-50837109
Michaela Kalén, rekryteringskonsult, 08-50811727