Jurist till Inköps- och upphandlings­förvaltningen

Om arbetsplatsen

Inköps- och upphandlingsförvaltningen leder Göteborgs Stads inköpsstrategiska arbete. Vårt uppdrag är att se till att stadens inköp är effektiva, resurssmarta och hållbara över tid. Det gör vi genom att sätta övergripande strategier, upphandla gemensamma avtal och stötta hela Göteborgs Stad med tjänster inom inköp, såsom inköpsanalys, utbildningar och olika typer av konsulttjänster.

Göteborgs Stad köper in varor och tjänster för runt 31 miljarder varje år. Det gör oss till en av Sveriges största inköpare och med det kommer stort ansvar och stora möjligheter. I våra centralt placerade lokaler arbetar cirka 100 drivna kollegor med att tillsammans göra skillnad för dem som bor, lever och arbetar i Göteborg.

Vill du veta lite mer om oss och hur det är att arbeta på förvaltningen, läs mer på vår jobba hos oss-sida!
Följ oss även gärna på LinkedIn.

Arbetsuppgifter

Är du jurist och redo att göra skillnad i en av Sveriges största offentliga inköpsorganisationer? Vill du medverka till effektiva offentliga affärer i Göteborgs Stad? Trivs du i en roll med många kontaktytor där du bidrar till att driva utveckling? Sök till oss!

Som jurist hos oss tillhandahåller du juridiskt stöd till förvaltningens medarbetare samt ger stöd och förmedlar kunskap till stadens övriga förvaltningar och bolag. De frågor som ligger inom ansvarsområdet rör den offentliga affären i ett bredare perspektiv men kretsar ofta kring den offentliga upphandlingen. Det innebär framför allt juridiskt stöd i frågor kring genomförandet av upphandlingar samt vid hantering av avvikelser. Som jurist ger du råd och stöd till avtalsansvarig om avtalsrättsliga åtgärder och ibland efterföljande skadeståndsrättsliga frågor. Du kan också behöva ge stöd i andra områden som påverkar förvaltningens uppdrag, till exempel inom beredskapsjuridik samt juridik kring frågan om välfärdsbrottslighet. Du bevakar rättsutvecklingen inom de aktuella rättsområdena, både nationellt och på EU-nivå.

En del av rollen innebär att på konsultbasis stödja stadens verksamheter i juridiska frågor inom inköps- och upphandlingsområdet.

Du kommer representera oss i olika sammanhang och bland annat hålla i föreläsningar, seminarier, utbildningar med mera. I tjänsten ingår även att svara på remisser, skriva PM och göra rättsutredningar.

Förvaltningens jurister tillhör enheten Uppföljning och juridik som idag består av 14 medarbetare. På enheten arbetar även specialister inom både sund konkurrens, hållbarhet och uppföljning.

Kvalifikationer

För tjänsten söker vi dig som har svensk juristexamen samt flera års aktuell och relevant erfarenhet av juridiskt arbete kopplat till den offentliga affären. Exempelvis erfarenhet av upphandlingsrätt, avtals- och kontraktsrätt, skadeståndsrätt, kommunalrätt eller motsvarande rättsområden som bedöms vara relevanta för tjänsten. Du kan ha tillgodogjort dig erfarenhet exempelvis på juridisk byrå, hos upphandlande myndighet eller i domstol där vi ser det som meriterande med bred erfarenhet. Det är även meriterande med kompetens och praktisk erfarenhet av överprövningsprocesser i förvaltningsdomstol samt erfarenhet av processer i allmän domstol.

Vi söker dig som har god förmåga att omvandla teoretisk kunskap till pragmatiska och rättssäkra lösningar för stadens bästa. Du sätter dig snabbt in i juridiska och komplexa frågor, kan identifiera problem, analysera kärnan i dem och föreslå effektiva och möjliga lösningar med kunden i fokus.

För att göra komplicerad juridik lättbegriplig behöver du vara kommunikativ. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig, förmedlar information och ger förslag på rättsliga frågeställningar på ett tydligt sätt, både muntligt och skriftligt. Eftersom rollen omfattar många kontaktytor är du trygg med att anpassa din kommunikation efter mottagare och situation, där du säkerställer att ditt budskap går fram.

God samarbetsförmåga är avgörande, då du kommer att arbeta nära både kollegor och kunder för att tillsammans hitta de bästa lösningarna. Du vågar utmana och ser möjligheter till förändringar. Du bidrar till att skapa situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Du motiverar andra på ett inspirerande och tydligt sätt, samt förklarar pedagogiskt varför förändringar är viktiga och hur de kan bidra till utveckling. För att lyckas i rollen är det nödvändigt att du är trygg i dig själv, har lätt för att prioritera vid arbetstoppar och sätter gränser när det behövs. Du tar ansvar för dina uppgifter och driver arbetet framåt.

På grund av semestertider är vi tillgängliga för eventuella frågor v. 33. Varmt välkommen med din ansökan.

Övrigt

Hos oss får du tillsammans med kunniga och härliga kollegor arbeta med ett meningsfullt uppdrag som påverkar och gör skillnad för många. Vi vill att vår arbetsplats präglas av dialog och samarbete och främjar ett hållbart arbetsliv med balans. Vi arbetar i trevliga lokaler mitt inne i stan och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.

Övrigt
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.


Sista ansökningsdag: 2025-08-18

Kontaktperson

Marie Lindqvist, Enhetschef Uppföljning och juridik, 031-366 37 14, marie.lindqvist@ink.goteborg.se

Fackliga företrädare

Anette Andersson,  Vision, anette.andersson@ink.goteborg.se

Anna Jansson, SACO, anna.jansson@ink.goteborg.se

Berglind Brynjarsdottir, Akademikerförbundet SSR, berglind.brynjarsdottir@socialhisingen.goteborg.se