Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hög avgift för brott mot säkerhetslag

JuridikLänsstyrelsen i Skåne beslutade nyligen att kommunalförbundet VA Syd ska betala sju miljoner kronor för brott mot säkerhetsskyddslagen. Beslutet är förmodligen ett av de första i sitt slag. Viktor Robertson och Sofia Linde, Kahn Pedersen, analyserar beslutet.

| 2022-05-24
Viktor Robertson, advokat och senior specialist, och Sofia Linde, associate, Kahn Pedersen.

Det var den 2 maj 2022 som Länsstyrelsen i Skåne beslutade att påföra kommunalförbundet VA Syd en administrativ sanktionsavgift på sju miljoner kronor för överträdelser av bestämmelser i säkerhetsskyddslagen (2018:585).

I beslutet tillämpas de nya bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen som trädde ikraft den 1 december 2021. De innebär en utökad tillsynsbefogenhet för tillsynsmyndigheter och möjlighet att påföra sanktionsavgifter vid vissa överträdelser.

Beslutet är sannolikt ett av de första av detta slag och bidrar således med nödvändig vägledning om hur de nya bestämmelserna kan komma att tillämpas framöver.

Utredningen mot VA Syd inleddes av Säkerhetspolisen, Säpo, efter att en projektledare hos VA Syd kontaktade Säpo med frågor kring två säkerhetsskyddsavtal som man tecknat. I samband med den kontakten kunde Säpo konstatera att säkerhetsskyddsavtalen ifråga inte fanns registrerade hos Säkerhetspolisen på det sätt som föreskrivs i säkerhetsförordningen, som kompletterar säkerhetsskyddslagen.

Förutom underlåtenheten att registrera de två säkerhetsskyddsavtalen har Länsstyrelsen i Skåne konstaterat att VA Syd även har åsidosatt följande skyldigheter:

  • att anmäla sin säkerhetskänsliga verksamhet till tillsynsmyndigheten. Anmälan inkom först den 31 mars 2022,
  • att ha en säkerhetsskyddschef under perioden 17 oktober 2021 – 7 mars 2022,
  • att ha en uppdaterad säkerhetsskyddsanalys. Den senaste säkerhetsskyddsanalysen var daterad 28 mars 2013,
  • att ha en dokumenterad systematisk uppföljning av sitt säkerhetsskyddsarbete, och
  • att genomföra registerkontroller på anställda och personal från leverantörer som deltar eller har deltagit i säkerhetskänslig verksamhet. Det framkom att ett 70-tal anställda som innehar eller har innehaft säkerhetsklassade befattningar inte förekommer i Säkerhetspolisens registerkontrollutdrag. Därutöver har mellan sex och åtta externa konsulter arbetat med uppgifter som innebär krav på säkerhetsklassning, utan att förekomma i Säkerhetspolisens registerkontrollutdrag.

Länsstyrelsen kom fram till att VA Syds bristande säkerhetsskyddsåtgärder orsakat en betydande sårbarhet för Sveriges säkerhet vilket kan leda till mycket allvarliga konsekvenser. Enligt länsstyrelsen var överträdelserna sammantaget mycket allvarliga.

Förutom överträdelsernas art beaktades även VA Syds eventuella uppsåt eller oaktsamhet. VA Syds underlåtenhet att agera på det sätt som föreskrivs i säkerhetsskyddslagen, trots god kännedom om verksamhetens betydelse för Sveriges säkerhet och överträdelsernas allvar, medförde att överträdelserna ansågs ha varit uppsåtliga. Därutöver beaktades även att verksamhetsutövaren vidtagit vissa åtgärder i syfte att begränsa skadan. Dessa åtgärder vidtogs dock relativt långt efter det att överträdelserna uppdagats.

Sammantaget landade sanktionsavgiften på sju miljoner kronor, vilket motsvarar 70 procent av det totala belopp som kan utdömas.

När det kommer till sanktionsavgiftens storlek bör det noteras att verksamhetsutövaren VA Syd i detta fall var ett kommunalförbund som omfattas av den lägre maximala avgiften om tio miljoner kronor. Hade verksamhetsutövaren i stället varit organiserat som ett kommunalt bolag, som många VA-verksamheter i dag är, hade sanktionsavgiften uppgått till 70 procent av 50 miljoner kronor, det vill säga 35 miljoner kronor.

Risken att tvingas betala sådana belopp bör utgöra ett starkt incitament för de flesta verksamheter att ta tag i frågan om säkerhetsskydd.

En annan lärdom från beslutet är att enbart de administrativa skyldigheterna i säkerhetsskyddslagen kan anses utgöra mycket allvarliga överträdelser och orsaka betydande sårbarhet för Sveriges säkerhet, vilket i sin tur kan leda till mycket allvarliga konsekvenser.

Det innebär därutöver att en organisation som förvisso i praktiken bedriver ett fullgott säkerhetsskyddsarbete kan bli skyldig att betala en sanktionsavgift om arbetet inte organiseras på det sätt som lagen kräver. Det finns därför stor anledning att säkerställa att de administrativa åtgärder som lagen föreskriver, som exempelvis att löpande uppdatera vissa dokument och att genomföra registerkontroller, följs.

Ett annat viktigt medskick är att de administrativa skyldigheterna är förhållandevis enkla för tillsynsmyndigheter att kontrollera. Säpo kunde i det aktuella fallet enkelt kontrollera och konstatera att de två säkerhetsskyddsavtalen som VA Syds projektledare hade frågor om inte fanns registrerade på föreskrivet sätt.

På motsvarande sätt kunde det enkelt konstateras att det under en tid inte funnits någon säkerhetsskyddschef på plats och att säkerhetsskyddsanalysen inte uppdaterats sedan 2013.

Slutligen bör det uppmärksammas att verksamhetsutövarens nonchalans utgjorde en försvårande omständighet som medförde att sanktionsavgiften blev högre än vad den annars hade behövt bli. Detta är någonting som andra verksamhetsutövare kan – och bör – dra lärdom av.

Att inte agera är ett stort risktagande som kan komma att stå en verksamhet dyrt. Alternativet att i stället agera på eget initiativ, och inte invänta tillsynsmyndighetens påtryckningar, är en förmildrande omständighet som premieras vid bedömningen av en sanktionsavgifts storlek.

Viktor Robertson
advokat och senior specialist
Sofia Linde
associate
Kahn Pedersen

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Kommentarer från läsarna

Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025