Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Fler borde använda konkurrenspräglad dialog”

Först på prov och sen skarpt. Malmö stad valde konkurrenspräglad dialog när ett verksamhetssystem för måltider köptes in. ”Dialogen gav oss ovärderlig feedback”, säger upphandlaren Richard Bau.

| 2021-05-21
Richard Bau och Joel Norén är nöjda med Malmö kommuns upphandling av ett nytt kostdatasystem.

Konkurrenspräglad dialog innebär att varje leverantör kan ansöka om att få delta i upphandlingen. Den upphandlande organisationen för sedan en dialog med de anbudssökande som bjudits in. När dialogen har avslutats lämnar respektive leverantör sitt anbud. Dialogen sker därmed innan anbudet lämnats in.

Malmö stad valde att använda metoden när de upphandlade ett nytt kostdatasystem. Systemet används för planering och servering av luncher till omkring 40 000 skolbarn och till de stora köken inom förskoleverksamheten. 

Joel Norén, verksamhetsutvecklare inom IT och digitalisering och projektledare för det nya systemet, är mycket nöjd med upphandlingen.

– Vi ville öppna upp för så många som möjligt. Med en vanlig upphandling hade det blivit svårt för oss att nå en bred marknad, säger han.

Den befintliga leverantören hade meddelat att deras system inte längre skulle uppdateras.

– De var i princip ensamma i Sverige så vi tittade runt i övriga Norden, där det visade sig finnas flera andra aktörer, säger Joel Norén.

I slutet av augusti 2020 skickades en inbjudan om att delta i en konkurrenspräglad dialog ut till marknaden. Två företag nappade.

– Eftersom leverantörsmarknaden var begränsad valde vi bort ett urvalsförfarande. Jag skulle säga att det inte behövs om det är fem leverantörer eller färre, säger IT-upphandlaren Richard Bau, som hållit i upphandlingen.

Parallella dialoger inleddes med leverantörerna i syfte att få input till förfrågningsunderlaget. I slutet av oktober 2020 skickades ett preliminärt förfrågningsunderlag ut.

Leverantörerna fick ungefär tre veckor på sig att komma med synpunkter, som sedan gicks igenom på nya dialogmöten.

I mitten av december skickades ett omarbetat preliminärt förfrågningsunderlag ut och leverantörerna ombads komma in med preliminära anbud med priser.

Vad gav dialogen?

– Både högt och lågt om deras befintliga lösningar och vad som behövde utvecklas. Men framför allt en större tydlighet – om något såg konstigt ut eller verkade ha glömts bort kunde vi enkelt påpeka det, säger Richard Bau.

Han räknar upp fyra fördelar:

  • Bättre förståelse för varandra (Malmö stads behov och förutsättningar, och leverantörernas förutsättningar, lösning och möjligheter.
  • Bättre affär genom minimering av kostnadsdrivande krav och bättre konkurrens.
  • Bättre avtalsrelation, då en relation redan byggts upp.
  • Tryggare leverans eftersom man redan kunnat fördjupa sig i frågeställningar och minskat risken för missförstånd.

Ett alternativ hade varit att använda ett öppet förfarande i stället för en konkurrenspräglad dialog.

– Med facit i hand hade vi nog blivit tvungna att avbryta en sådan upphandling. Justeringarna var för många och stora, säger Richard Bau.

I slutet av februari 2021 skickades det slutgiltiga förfrågningsunderlaget ut. Den 19 mars skulle de skarpa anbuden vara inne och i slutet av mars underrättades bolaget CGI om att de tagit hem affären.

Det är första gången Richard Bau gjort en konkurrenspräglad dialog.

– Det kräver mer tid av både verksamheten, deltagande leverantörer och upphandlaren under upphandlingen. Men det har man igen senare. Risken för att behöva avbryta minimeras. Efter tilldelningen är risken för överprövning mycket mindre och båda parter är också mer startklara, säger han.

Ett medskick är att var noggrann med dokumentationen.

– Vi har jobbat med spåraändringar och kommentarer i Word, så att leverantörerna lätt kunnat se vad som justerats i de olika versionerna.

Avtalet, som omfattar högst 13 år, ska vara i drift i början av 2022.

Richard Bau och Joel Norén rekommenderar andra som ska upphandla liknande system att använda sig av metoden.

 – Det är många andra kommuner som har avtal gällande kostdata som går ut snart, och flera av dem har varit i kontakt med oss. Vårt råd är definitivt att använda sig av konkurrenspräglad dialog.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Malmö stad

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "”Fler borde använda konkurrenspräglad dialog”"

  1. PO skriver:
    2021-05-21 kl. 08:27

    Håller helt med.
    Har använt konkurrenspräglad dialog med stor framgång ett flertal gånger.
    Är förvånad att inte fler använder upphandlingsförfarandet.

    Svara
  2. S-A skriver:
    2021-10-21 kl. 20:23

    Men i praktiken skiljer det väl inte särskilt mycket mot ett vanligt förfarande med föregående marknadsundersökning, RFI och förfrågningsunderlag på remiss? Jag menar fortfarande att KPD är ett onödigt förfarande.

    Svara
    1. Sandra skriver:
      2021-10-28 kl. 11:13

      S-A, i teorin har du rätt. I praktiken blir skillnaden stor. En RFI är det sällan leverantörer bryr sig om att svara på. I en KPD är det skapt läge och leverantörerna är på tårna på ett helt annat sätt. I en KPD får du därför enormt mycket bättre genomarbetade förslag från leverantörerna.

  3. TS skriver:
    2022-03-12 kl. 20:03

    Sandra, du skriver att en skillnad (förenklat) mot ”RFI-förfarande”, som ”S-A”, hänvisar till, är att leverantörer som bjudits in till KPD är mer engagerade.

    Kan det vara så enkelt att de genom förfarandet kan utgå ifrån att deras insats kommer att generera ett anbud med goda odds för affär – en RFI lämnar ju inga garantier för att förfarandet kommer att genera en anbudsförfrågan.

    Svara

Lämna ett svar till PO Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud