Ekonomisk, ekologisk, miljömässig och social hållbarhet känner vi alla till. Hållbarhet sett ur perspektivet inköp, vad är det? Det finns åtminstone tre aspekter: det vi köper, hur vi köper och vi som köper.
Det vi köper
Det är här vi ställer kraven för att uppnå hållbarhetsmålen. Den strategiska planen sätter ambitionsnivån för hur höga hållbarhetskrav som ska ställas och inom vilka inköpskategorier vi ska ställa kraven. Västerås kommun satsade högt och utsågs 2016 till Sveriges bästa miljökommun. För att nå dit behöver man ställa högre krav på miljömässig hållbarhet i sina inköp än de flesta andra kommuner.
I båda fallen skapas hållbarhet som sträcker sig utanför avtalstiden, fantastiskt.
Ett annat exempel är Örebrobostäder i sin upphandling av Vivallaprojektet, där man som en av hållbarhetseffekterna har skapat 50 praktikplatser och av dessa har 18 lett till fast tjänst. Örebrobostäder hade höga hållbarhetskrav inom samtliga tre områden.
I båda fallen skapas hållbarhet som sträcker sig utanför avtalstiden, fantastiskt.
Det pratas mer och mer om cirkulär ekonomi och det är i förfrågningsunderlaget vi skapar utrymme för den förändringen genom att ställa krav på att produkterna kan återanvändas och återvinnas. Det innebär att arbeta med totalkostnader ur ett cirkulärt perspektiv, istället för att fokusera på enbart kostnadsreduceringar.
Hur vi köper: organisation, metoder och processer
När avtalet är undertecknat och leveransen är igång, då kan vi börja se effekten av ställda hållbarhetskrav. För att få full utväxling behöver inköp ha hållbara metoder och processer samt vara rätt organiserade. Allt för att säkerställa att kraven följs upp samt att affärsnytta uppnås under hela avtalsperioden. Samverkan med leverantören blir än viktigare och likaså inköparnas marknadskännedom. Utveckla hållbara metoder för samverkan. Prata med potentiella leverantörer redan när behovet uppstår. Leverantörerna är experter på sina produkter. Låt dem visa vägen. Dessutom bygger vi relationer. Hållbara leverantörsrelationer leder till hållbara inköp.
Sandvik AB är ett företag som arbetar med hållbara inköpsmetoder. De har nyligen infört ett effektivare riskbedömningsverktyg för hur de godkänner leverantörer ur ett hållbarhetsperspektiv. Sandvik vill säkerställa att de samarbetar med rätt leverantörer. Sandvik har även utbildat leverantörerna i vilken affärsnytta det ger att följa uppförandekoden.
Vi som köper
Hållbara inköpsmetoder fungerar bara om vi har hållbara medarbetare. Som individer söker vi meningsfullhet och de flesta av oss vill bidra till ett hållbart samhälle. Att jobba med hållbarhet som en del för att skapa en bättre värld bidrar till ett ökat välbefinnande. Betyder det att inköpare som ställer många hållbarhetskrav mår bättre än övriga upphandlare? Intressant tanke. Wise Groups undersökning om vad som gör oss lyckliga på jobbet visar att det är kollegorna, arbetsklimatet, meningsfullhet och uppskattning som gör oss lyckliga. Så kanske det.
Vi kan åstadkomma stora förändringar om vi samarbetar kring hållbart inköp. Med medarbetare som trivs på jobbet, hållbarthetssäkrade inköpsmetoder, god marknadskännedom och goda relationer med våra leverantörer har vi en bra grund att stå på för hållbart inköp. Gör en plan, genomför den, följ upp och agera efter den. Som någon sa: ”det kommer inte att vara lätt, men det kommer att vara värt det.”