Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inte skäl att låta avtal om telefoni bestå av tvingande hänsyn till allmänintresse när parallella avtal fanns

Kammarrätten i Göteborg, 2018-12-03, mål nummer 3295-18 med flera, Ogiltighet av avtal, Talerätt, Tvingande hänsyn till allmänintresse, Upphandlingsprocess

Ett kommunalförbund upphandlade, tillsammans med 95 kommuner och kommunala bolag, ramavtal för fast och mobil telefoni.

Leverantör A ansökte om överprövning varpå förvaltningsrätten förordnade att upphandlingen skulle rättas. Domen överklagades till kammarrätten som förordnade att upphandlingen skulle göras om.

Även denna dom överklagades men Högsta förvaltningsdomstolen meddelade inte prövningstillstånd.

Myndigheterna förlängde under denna period befintliga avtal med leverantör A, men ingick även avtal med leverantör B för en stor del. Myndigheterna motiverade detta med att A avsåg att tillämpa en hög prissättning, vilket motiverade bytet.

På grund av den tidsutdräkt portering skulle ta behövdes dock parallella avtal under en tid. Till avtalet med B hörde även ett restvärdesavtal, som innebar att B skulle få ersättning för implementeringskostnader om avtalets löptid kom att understiga fyra år och/eller inte ersättas med ett nytt avtal med B efter avslutad upphandling.

A ansökte om överprövning av avtals giltighet vad gällde avtalen med B på flera grunder, som i korthet gick ut på att myndigheterna inte haft rätt att tillämpa förhandlat förfarande utan föregående annonsering på grund av synnerliga skäl, synnerlig brådska eller absolut nödvändighet. Myndigheterna bestred och yrkade att avtalen i vart fall skulle få bestå av tvingande hänsyn till allmänintresse.

Förvaltningsrätten fann att det varit absolut nödvändigt att göra anskaffningen men att avtalsvillkoren i sig överskridit vad som varit absolut nödvändigt, och att grund för förhandlat förfarande utan föregående annonsering enligt 6 kap. 15 § LOU därmed inte förelegat.

I den del parallella avtal inte förelåg fann dock förvaltningsrätten att avtalen med B skulle få bestå av tvingande hänsyn till allmänintresset.

Myndigheterna överklagade till kammarrätten, som meddelade prövningstillstånd och tog målen till omedelbart avgörande.

Kammarrätten avvisade överklagande från B i den del det avsåg avtalen som hade fått bestå (ej gått B emot) och konstaterade att myndigheterna fick anses ha talerätt även vad gällde de avtal som fått bestå på grund av att förvaltningsrättens domskäl skulle kunna föranleda upphandlingsskadeavgift.

Kammarrätten instämde i stort i förvaltningsrättens bedömningar och prövade enbart om även övriga avtal skulle få bestå av tvingande hänsyn till allmänintresset.

Kammarrätten påpekade att det ska föreligga exceptionella omständigheter och att myndigheterna har bevisbördan. Med tanke på att avtal fanns med A var det inte visat att det varit absolut nödvändigt att ingå avtal även med B, och med hänsyn till det ansåg kammarrätten att det inte fanns skäl att låta avtalen med B bestå. Överklagandena avslogs.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg””Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • ”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?