Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inte skäl att låta avtal om telefoni bestå av tvingande hänsyn till allmänintresse när parallella avtal fanns

Kammarrätten i Göteborg, 2018-12-03, mål nummer 3295-18 med flera, Ogiltighet av avtal, Talerätt, Tvingande hänsyn till allmänintresse, Upphandlingsprocess

Ett kommunalförbund upphandlade, tillsammans med 95 kommuner och kommunala bolag, ramavtal för fast och mobil telefoni.

Leverantör A ansökte om överprövning varpå förvaltningsrätten förordnade att upphandlingen skulle rättas. Domen överklagades till kammarrätten som förordnade att upphandlingen skulle göras om.

Även denna dom överklagades men Högsta förvaltningsdomstolen meddelade inte prövningstillstånd.

Myndigheterna förlängde under denna period befintliga avtal med leverantör A, men ingick även avtal med leverantör B för en stor del. Myndigheterna motiverade detta med att A avsåg att tillämpa en hög prissättning, vilket motiverade bytet.

På grund av den tidsutdräkt portering skulle ta behövdes dock parallella avtal under en tid. Till avtalet med B hörde även ett restvärdesavtal, som innebar att B skulle få ersättning för implementeringskostnader om avtalets löptid kom att understiga fyra år och/eller inte ersättas med ett nytt avtal med B efter avslutad upphandling.

A ansökte om överprövning av avtals giltighet vad gällde avtalen med B på flera grunder, som i korthet gick ut på att myndigheterna inte haft rätt att tillämpa förhandlat förfarande utan föregående annonsering på grund av synnerliga skäl, synnerlig brådska eller absolut nödvändighet. Myndigheterna bestred och yrkade att avtalen i vart fall skulle få bestå av tvingande hänsyn till allmänintresse.

Förvaltningsrätten fann att det varit absolut nödvändigt att göra anskaffningen men att avtalsvillkoren i sig överskridit vad som varit absolut nödvändigt, och att grund för förhandlat förfarande utan föregående annonsering enligt 6 kap. 15 § LOU därmed inte förelegat.

I den del parallella avtal inte förelåg fann dock förvaltningsrätten att avtalen med B skulle få bestå av tvingande hänsyn till allmänintresset.

Myndigheterna överklagade till kammarrätten, som meddelade prövningstillstånd och tog målen till omedelbart avgörande.

Kammarrätten avvisade överklagande från B i den del det avsåg avtalen som hade fått bestå (ej gått B emot) och konstaterade att myndigheterna fick anses ha talerätt även vad gällde de avtal som fått bestå på grund av att förvaltningsrättens domskäl skulle kunna föranleda upphandlingsskadeavgift.

Kammarrätten instämde i stort i förvaltningsrättens bedömningar och prövade enbart om även övriga avtal skulle få bestå av tvingande hänsyn till allmänintresset.

Kammarrätten påpekade att det ska föreligga exceptionella omständigheter och att myndigheterna har bevisbördan. Med tanke på att avtal fanns med A var det inte visat att det varit absolut nödvändigt att ingå avtal även med B, och med hänsyn till det ansåg kammarrätten att det inte fanns skäl att låta avtalen med B bestå. Överklagandena avslogs.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist