Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Avtalsuppföljning på åtta veckor

AvtalsuppföljningDEL 8 Det finns mängder av inspirerande utbildningar i ämnet avtalsuppföljning. Men frågan är: hur gör man rent praktiskt? Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko går igenom avtalsuppföljning på åtta veckor.

| 2024-02-26
Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko, Gaveto.

Offentliga verksamheter brukar bedriva någon form av avtalsuppföljning, även när inga dedikerade resurser finns.

Vissa är bra på uppföljning av fordonskrav, andra har stenkoll på priser och leveransvillkor.

Den stora utmaningen är att lyfta blicken från ett specifikt krav och utforska alla delar av inköpsprocessen för att identifiera starka sidor, svagheter, förbättringspotential, risker, trender och nyckelpersoner i den.

Vi tolkar begreppet inköpsprocessen mycket bredare än sekvensen ”beställning-leverans-faktura”. I vår mening omfattar den även kravställning i upphandlingen, inköpsorganisation med sin beställarkompetens, samarbete med leverantörer och strategisk utveckling.

Nu skissar vi den inledande fasen av en avtalsuppföljningsprocess. En medarbetare får åtta veckor på sig för att ”ta tempen” på inköpen i organisationen, ta fram de viktigaste nyckeltalen, identifiera de viktigaste inköpen och skapa samarbetsytor med leverantörer och sina egna upphandlare.

VECKA 1

Inventering av avtal
Målet i detta steg är att identifiera och inventera alla giltiga avtal.

En organisation brukar ha någon form av avtalskatalog (en Excel-fil, en avtalsdatabas, en dokumentmapp eller en kombination av dessa).

Vi sammanställer data från dessa källor i en enkel Excel-fil. Vi kallar den för Avtalslista.

Spendanalys
Målet med detta steg är att identifiera otillåtna direktupphandlingar och att ta fram statistik avseende inköp från leverantörer med avtal.

Vi börjar med att få ut en inköpsrapport (utdrag ur ekonomisystemet) från det senaste året med antal fakturor och totalt fakturabelopp för varje leverantör. Vi kallar den för Spendlista.

Vi sorterar data per belopp och ser följande på vår Spendlista:

  • leverantörer som fakturerat de absolut största beloppen
  • leverantörer som fakturerat mer än 100 000 kronor per år
  • Den så kallade ”Svansen”, det vill säga leverantörer som fakturerat mindre belopp eller väldigt sällan.

Nu kan vi komplettera Spendlistan med informationen från Avtalslistan och kategorisera leverantörer på Spendlistan.

Bara för att vi har ett avtal med leverantören betyder inte att alla inköp från denne gjorts enligt avtalet. Denna problematik kommer vi att ta upp senare i processen, just nu räcker det med en förenklad bild.

Försök att ta reda på vad leverantörer utan avtal, exklusive Svansen, säljer till oss. Besök www.allabolag.se eller leverantörens hemsida; alternativt gör ett stickprov på 5-10 fakturor från varje sådan leverantör och anteckna dina slutsatser i tabellen. Vi kommer att behöva denna information när det är dags att identifiera nya upphandlingsbehov.

VECKA 2

Klassificering av avtal
Syftet med klassificering av alla gällande avtal är att fastställa rätt ambitionsnivå och inse var fokus bör ligga på i avtalsförvaltningen utifrån avtalsvillkoren, värde och komplexitet. Upphandlingsmyndigheten har en bra rutin för detta.

I vår bedömning av ”betydelse/pris” kommer vi att använda siffrorna från spendanalysen. För att bedöma ”risk/komplexitet” kan vi be våra medarbetare om hjälp.

Klassificeringslistan kommer inte vara precis eller statisk, den kommer att uppdateras med hjälp av organisationens inköpare. Framtagning av Klassificeringslistan är första steget i avtalscontrollerns dialog och samarbete med organisationens intressenter (upphandlare, beställare och ledningen).

Vi kommer att använda Klassificeringslistan för att planera uppföljningsarbetet och välja rätt ambitionsnivå för varje uppföljningsprojekt.

Ambitionsnivå, prioriteringar och pilotprojekt
Så mycket data blev det på så kort tid… man kan känna sig överväldigad.

Det är dags att välja rätt ambitionsnivå och skapa en prioriteringslista för avtalsuppföljning.

Du kanske fick höra att en ny upphandling ska göras men ingen har koll på hur avtalet fungerar i dag. Ett krismöte kan ha ägt rum där arga medarbetare uttryckte sina åsikter om en viss leverantör eller varför ett visst avtal inte fungerar. Någon leverantör ville veta varför de inte får sälja till er lika mycket som utlovat… Allt detta kan – och kommer att – påverka prioriteringen och planeringen.

Börja med de största och viktigaste avtalen. Utgå från Klassificeringslistan, hämta in ytterligare information från Avtalslistan, Spendlistan och verksamheten.

När den första prioriteringslistan är klar är det dags att planera avtalsuppföljning.

Börja med ett mindre komplext varu- eller tjänsteavtal, till exempel ramavtalet för upphandlingskonsulter (pilotprojekt 1) och ramavtalet för kontorsmaterial (pilotprojekt 2).

Upphandlingen och övrigt arbetsmaterial för dessa avtal bör finnas nära till hands.

Dessa ”pilotprojekt” kommer att ge er kunskaper, färdigheter och insikter för tillämpning i större och mer komplexa uppföljningsprojekt.

Avtalets checklista
Målet är att analysera organisationens inköpsmönster i förhållande till existerande avtal. Därför måste vi ”backa bandet” och kartlägga upphandlingen och avtalet.

Gör en tabell med upphandlingens krav på leverantören och tjänster/varor; lägg märke till eventuella otydligheter. Syftet är att producera en Checklista över avtalet för snabb referens vid uppföljning av krav och villkor.

Studera avtalets prisbilaga noggrant utifrån upphandlingens krav och avtalets villkor. Finns det varor/tjänster/arbetsmoment som beskrivs i upphandlingsdokumenten men inte är prissatta i prisbilagan? Är avgränsningar mellan detta och övriga avtal tydliga? Vad gäller för underleverantörer, ÄTA, prisjusteringar, arbetstider, sortiment, rabatt, påslag?

Anteckna dina observationer och eventuella frågor i en separat kolumn. Se till att boka ett möte med upphandlare och/eller avtalsansvarig för att få klarhet i dessa frågor.

Bo Cederberg
Marina Ignatushchenko
Gaveto

Serien Avtalsuppföljning – en cirkulär process:

Del 1: Följa upp avtal – en cirkulär process
Del 2: Ekonomisk uppföljning i praktiken
Del 3: Viktigt med bra kvalificeringskrav
Del 4: Börja med avtalsuppföljning
Del 5: Tre steg för att nå önskat resultat
Del 6: Håll koll på de ”heta punkterna”
Del 7: Sök besparingar i de offentliga inköpen
Del 8: Avtalsuppföljning på åtta veckor
Del 9: Ekonomisk uppföljning i tre nivåer
Del 10: Avtalscontrollern – en nyckelperson

Läs mer: Avtalsuppföljning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…

Senaste inläggen

  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026