Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vill ha uppförandekod för upphandlare

Upphandling seglar upp som en tidig valfråga. I alla fall i Stockholm – där den socialdemokratiska landstingsoppositionen vill införa en uppförandekod för köp.

| 2018-02-21

Den socialdemokratiska oppositionen i Stockholms läns landsting vill införa en uppförandekod för upphandlingar och köp av konsulttjänster. Önskemålet är att landstingsdirektören ska ges i uppdrag att utforma ett förslag.

Syftet med uppförandekoden är att sätta stopp för oansvarigt konsultanvändande, skenande kostnader och intressekonflikter. Transparens, affärsmässighet och karantän är nyckelord.

– Att den styrande alliansen röstade nej till vårt förslag om karantänsregler förstärker bilden av att det behövs ett rejält städarbete i landstinget. Det måste bli ett stopp för skatteslöseri, skandaler och misstanken om vidöppen dörr mellan olika intressen, säger det socialdemokratiska oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg.

I Stockholms läns landsting finns exempel på hur personer har deltagit i upphandlingar från verksamheter som de tidigare haft som arbetsgivare och vice versa. Socialdemokraterna slår fast att det är bra med rörlighet på arbetsmarknaden, men förtroendet skadas när personer går direkt från politiskt beslutsfattande till kommersiella intressenter.

Erika Ullberg vill se karantänsregler för höga tjänstemän och heltidsarvoderade politiker som, efter fullgjort uppdrag, går till företag som gör affärer med landstinget. Regeringen har lyft denna fråga på statlig nivå, men kommuner och landsting har idag inget sådant regelverk.

I uppförandekoden ska även direktiv om öppen och samlad redovisning av landstingets konsultinköp ingå. Socialdemokraterna menar att det största landstinget har ett ansvar att gå före.

– Om vi får styra efter valet kommer vi att införa en uppförandekod, lovar Erika Ullberg.

NKS har potential att göra upphandling till en het valfråga. Utöver dessa kodkrav har regeringen nyligen ”kört över” det borgerligt styrda landstinget genom att initiera en statlig utredning av sjukhussatsningens genomförande.

Läs mer: PolitikSamhälleUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Vill ha uppförandekod för upphandlare"

  1. Julianna Olofsson skriver:
    2018-02-21 kl. 09:49

    Konstigt tycker jag. Upphandlingslagstiftningen är ju uppförandekoden. Följer man lagstiftning ex. LOU, Förvaltningslagen, Brottsbalken m.m. uppstår inte de problem som beskrivs. Egentligen ger politikerna tjänstemännen i uppdrag att följa gällande lagstiftning. Borde inte det vara självklart?

    Svara
  2. Per skriver:
    2018-02-22 kl. 08:38

    Jag förstår inte rubriksättningen. I rubriken omtalas uppförande kod för upphandlare.
    I texten omtalas inte något som har bäring på vår yrkeskategori utan istället beskrivs mer riktigt en uppförandekod för upphandlingar vilket även framgår av förslaget som länkas till.

    Så jag tycker nog att rubriken inte bara är lite missvissande utan helt fel.

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2018-02-22 kl. 09:03

      Hej,

      Att skriva rubriker som är både korta, intresseväckande och korrekta är en skön konst. Kanske har jag trampat fel här, men eftersom koden bland annat föreslås innehålla jävs- och karantänsregler som riktar sig till exempelvis upphandlare (”tjänstemän som direkt eller indirekt befattar sig med upphandlingen”) vill jag ändå försvara mig litegrann.

      //Per på Inköpsrådet

  3. Gun Gustafsson skriver:
    2018-02-22 kl. 10:26

    Håller med om att rubriken är missvisande.
    Om nu det hade handlat om uppförandekod för upphandlare så stämmer det som tidigare sagts att LOU är ju en uppförandekod.
    Har arbetat med inköp och upphandling i över trettio år och en gång har jag blivit erbjuden något helt privat. En jeansskjorta med pärlemoknappar, WOW. Så lägg ner tankarna på att vi upphandlare erbjuds presenter och andra mutor.
    Hur ser nu förslaget ut som artikeln verkligen handlar om? Karantänsregler.
    Vad får vi för politiker då? De som är lika gamla som jag, runt 60? Vem vill inte kunna byta jobb under sin karriär? Du kommer ju inte kunna söka dig bort, för vem vill anställa någon som har 12 månaders uppsägningstid?
    Det är valår i år, nu kommer allt trams.
    Undran från en som aldrig har ägt en jeansskjorta med pärlemoknappar men jobbat med upphandling på NKS.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist