Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vill ha uppförandekod för upphandlare

Upphandling seglar upp som en tidig valfråga. I alla fall i Stockholm – där den socialdemokratiska landstingsoppositionen vill införa en uppförandekod för köp.

| 2018-02-21

Den socialdemokratiska oppositionen i Stockholms läns landsting vill införa en uppförandekod för upphandlingar och köp av konsulttjänster. Önskemålet är att landstingsdirektören ska ges i uppdrag att utforma ett förslag.

Syftet med uppförandekoden är att sätta stopp för oansvarigt konsultanvändande, skenande kostnader och intressekonflikter. Transparens, affärsmässighet och karantän är nyckelord.

– Att den styrande alliansen röstade nej till vårt förslag om karantänsregler förstärker bilden av att det behövs ett rejält städarbete i landstinget. Det måste bli ett stopp för skatteslöseri, skandaler och misstanken om vidöppen dörr mellan olika intressen, säger det socialdemokratiska oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg.

I Stockholms läns landsting finns exempel på hur personer har deltagit i upphandlingar från verksamheter som de tidigare haft som arbetsgivare och vice versa. Socialdemokraterna slår fast att det är bra med rörlighet på arbetsmarknaden, men förtroendet skadas när personer går direkt från politiskt beslutsfattande till kommersiella intressenter.

Erika Ullberg vill se karantänsregler för höga tjänstemän och heltidsarvoderade politiker som, efter fullgjort uppdrag, går till företag som gör affärer med landstinget. Regeringen har lyft denna fråga på statlig nivå, men kommuner och landsting har idag inget sådant regelverk.

I uppförandekoden ska även direktiv om öppen och samlad redovisning av landstingets konsultinköp ingå. Socialdemokraterna menar att det största landstinget har ett ansvar att gå före.

– Om vi får styra efter valet kommer vi att införa en uppförandekod, lovar Erika Ullberg.

NKS har potential att göra upphandling till en het valfråga. Utöver dessa kodkrav har regeringen nyligen ”kört över” det borgerligt styrda landstinget genom att initiera en statlig utredning av sjukhussatsningens genomförande.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: PolitikSamhälleUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Vill ha uppförandekod för upphandlare"

  1. Julianna Olofsson skriver:
    2018-02-21 kl. 09:49

    Konstigt tycker jag. Upphandlingslagstiftningen är ju uppförandekoden. Följer man lagstiftning ex. LOU, Förvaltningslagen, Brottsbalken m.m. uppstår inte de problem som beskrivs. Egentligen ger politikerna tjänstemännen i uppdrag att följa gällande lagstiftning. Borde inte det vara självklart?

    Svara
  2. Per skriver:
    2018-02-22 kl. 08:38

    Jag förstår inte rubriksättningen. I rubriken omtalas uppförande kod för upphandlare.
    I texten omtalas inte något som har bäring på vår yrkeskategori utan istället beskrivs mer riktigt en uppförandekod för upphandlingar vilket även framgår av förslaget som länkas till.

    Så jag tycker nog att rubriken inte bara är lite missvissande utan helt fel.

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2018-02-22 kl. 09:03

      Hej,

      Att skriva rubriker som är både korta, intresseväckande och korrekta är en skön konst. Kanske har jag trampat fel här, men eftersom koden bland annat föreslås innehålla jävs- och karantänsregler som riktar sig till exempelvis upphandlare (”tjänstemän som direkt eller indirekt befattar sig med upphandlingen”) vill jag ändå försvara mig litegrann.

      //Per på Inköpsrådet

  3. Gun Gustafsson skriver:
    2018-02-22 kl. 10:26

    Håller med om att rubriken är missvisande.
    Om nu det hade handlat om uppförandekod för upphandlare så stämmer det som tidigare sagts att LOU är ju en uppförandekod.
    Har arbetat med inköp och upphandling i över trettio år och en gång har jag blivit erbjuden något helt privat. En jeansskjorta med pärlemoknappar, WOW. Så lägg ner tankarna på att vi upphandlare erbjuds presenter och andra mutor.
    Hur ser nu förslaget ut som artikeln verkligen handlar om? Karantänsregler.
    Vad får vi för politiker då? De som är lika gamla som jag, runt 60? Vem vill inte kunna byta jobb under sin karriär? Du kommer ju inte kunna söka dig bort, för vem vill anställa någon som har 12 månaders uppsägningstid?
    Det är valår i år, nu kommer allt trams.
    Undran från en som aldrig har ägt en jeansskjorta med pärlemoknappar men jobbat med upphandling på NKS.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg””Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • ”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?