Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vill ha uppförandekod för upphandlare

Upphandling seglar upp som en tidig valfråga. I alla fall i Stockholm – där den socialdemokratiska landstingsoppositionen vill införa en uppförandekod för köp.

| 2018-02-21

Den socialdemokratiska oppositionen i Stockholms läns landsting vill införa en uppförandekod för upphandlingar och köp av konsulttjänster. Önskemålet är att landstingsdirektören ska ges i uppdrag att utforma ett förslag.

Syftet med uppförandekoden är att sätta stopp för oansvarigt konsultanvändande, skenande kostnader och intressekonflikter. Transparens, affärsmässighet och karantän är nyckelord.

– Att den styrande alliansen röstade nej till vårt förslag om karantänsregler förstärker bilden av att det behövs ett rejält städarbete i landstinget. Det måste bli ett stopp för skatteslöseri, skandaler och misstanken om vidöppen dörr mellan olika intressen, säger det socialdemokratiska oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg.

I Stockholms läns landsting finns exempel på hur personer har deltagit i upphandlingar från verksamheter som de tidigare haft som arbetsgivare och vice versa. Socialdemokraterna slår fast att det är bra med rörlighet på arbetsmarknaden, men förtroendet skadas när personer går direkt från politiskt beslutsfattande till kommersiella intressenter.

Erika Ullberg vill se karantänsregler för höga tjänstemän och heltidsarvoderade politiker som, efter fullgjort uppdrag, går till företag som gör affärer med landstinget. Regeringen har lyft denna fråga på statlig nivå, men kommuner och landsting har idag inget sådant regelverk.

I uppförandekoden ska även direktiv om öppen och samlad redovisning av landstingets konsultinköp ingå. Socialdemokraterna menar att det största landstinget har ett ansvar att gå före.

– Om vi får styra efter valet kommer vi att införa en uppförandekod, lovar Erika Ullberg.

NKS har potential att göra upphandling till en het valfråga. Utöver dessa kodkrav har regeringen nyligen ”kört över” det borgerligt styrda landstinget genom att initiera en statlig utredning av sjukhussatsningens genomförande.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: PolitikSamhälleUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Vill ha uppförandekod för upphandlare"

  1. Julianna Olofsson skriver:
    2018-02-21 kl. 09:49

    Konstigt tycker jag. Upphandlingslagstiftningen är ju uppförandekoden. Följer man lagstiftning ex. LOU, Förvaltningslagen, Brottsbalken m.m. uppstår inte de problem som beskrivs. Egentligen ger politikerna tjänstemännen i uppdrag att följa gällande lagstiftning. Borde inte det vara självklart?

    Svara
  2. Per skriver:
    2018-02-22 kl. 08:38

    Jag förstår inte rubriksättningen. I rubriken omtalas uppförande kod för upphandlare.
    I texten omtalas inte något som har bäring på vår yrkeskategori utan istället beskrivs mer riktigt en uppförandekod för upphandlingar vilket även framgår av förslaget som länkas till.

    Så jag tycker nog att rubriken inte bara är lite missvissande utan helt fel.

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2018-02-22 kl. 09:03

      Hej,

      Att skriva rubriker som är både korta, intresseväckande och korrekta är en skön konst. Kanske har jag trampat fel här, men eftersom koden bland annat föreslås innehålla jävs- och karantänsregler som riktar sig till exempelvis upphandlare (”tjänstemän som direkt eller indirekt befattar sig med upphandlingen”) vill jag ändå försvara mig litegrann.

      //Per på Inköpsrådet

  3. Gun Gustafsson skriver:
    2018-02-22 kl. 10:26

    Håller med om att rubriken är missvisande.
    Om nu det hade handlat om uppförandekod för upphandlare så stämmer det som tidigare sagts att LOU är ju en uppförandekod.
    Har arbetat med inköp och upphandling i över trettio år och en gång har jag blivit erbjuden något helt privat. En jeansskjorta med pärlemoknappar, WOW. Så lägg ner tankarna på att vi upphandlare erbjuds presenter och andra mutor.
    Hur ser nu förslaget ut som artikeln verkligen handlar om? Karantänsregler.
    Vad får vi för politiker då? De som är lika gamla som jag, runt 60? Vem vill inte kunna byta jobb under sin karriär? Du kommer ju inte kunna söka dig bort, för vem vill anställa någon som har 12 månaders uppsägningstid?
    Det är valår i år, nu kommer allt trams.
    Undran från en som aldrig har ägt en jeansskjorta med pärlemoknappar men jobbat med upphandling på NKS.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud