Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Viktigt med bra kvalificeringskrav

AvtalsuppföljningDEL 3 Kvalificeringskraven i en upphandling är viktiga. Den leverantör som har svårt att klara kvalificeringskraven har även svårt att uppfylla andra obligatoriska krav. Bra kvalificeringskrav sållar agnarna från vetet, konstaterar Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko.  

| 2024-01-22
Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko, Gaveto.

Kraven som ställs i kvalificeringssteget kopieras ofta från tidigare upphandlingar. Kraven diskuteras kanske inte heller med den interna ”beställaren”.

Vår avsikt är inte att gå igenom 15 kapitlet i LOU utan i stället ge exempel på slentrianmässiga kvalificeringskrav som aldrig följs upp av organisationen vid avtalsuppföljningen.

Varför ställs kvalificeringskrav i en upphandling?
Kvalificeringskravens uppgift är att beskriva för anbudsgivarna vad som efterfrågas hos företaget i  upphandlingen. Syftet är med andra ord att ta reda på om en anbudsgivare uppfyller organisationens förväntningar.

Förutom krav som upphandlande myndighet själv följer upp (exempelvis betalning av skatter eller kreditvärdering) så ställs även andra krav där anbudsgivaren endast behöver svara ”ja” som bevis på att kravet uppfylls. Kvalificeringskrav med ja-svar är ofta förekommande.

I överprövningar brukar domstolarna skriva att en upphandlande myndighet inte behöver ifrågasätta sanningshalten i ett ja-svar.

Men man bör tänka tvärtom: Vilket bevis kan jag fråga efter för att verifiera att ett kvalificeringskrav uppfylls? När kravet endast ska bekräftas med ett ja-svar är risken att en anbudsgivare chansar.
Våra retoriska frågor blir:

  • Hur ofta följer vi upp kvalificeringskrav under avtalsperioden?
  • Kan vi säga upp ett avtal med en leverantör som aldrig uppfyllt ett kvalificeringskrav?
  • Vem ska ta på sig skulden för detta?

Exempel på ett kvalificeringskrav som är kopplat till teknisk och yrkesmässig kapacitet är anbudsgivarens omsättning. En omsättning som motsvarar dubbla kontraktsvärdet är ofta tillräckligt för att sortera fram anbudsgivare som har en tillräckligt stor verksamhet för att klara andra krav som ställs i förhållande till upphandlingsobjektet.

Organisationens beställare har bra uppfattning om vilka leverantörer som har kapacitet och flexibilitet som är nödvändig för uppdraget och kan bidra med rätt kravnivå.

Är kraven proportionerliga och likabehandlande?
Exempel på kvalificeringskrav som ofta blir fel är kravställningen på Ledningssystem enligt ISO-standarden eller eget motsvarande system. Följande text är hämtat från en pågående upphandling hos en region.

”Anbudsgivare ska arbeta systematiskt med kvalitetssäkring.

Anbudsgivare ska som bevis på att ovanstående krav är uppfyllt på begäran ge in information rörande anbudsgivarens arbete med kvalitetssäkring.”

Vad är problemet med formuleringen av detta kvalificeringskrav?

  • Det är tveksamt om information kommer att begäras in.
  • Finns inga kriterier om hur informationen ska bedömas.
  • Oavsett vilken information som lämnas av anbudsgivaren så är kravet uppfyllt.

Den här typen av kvalificeringskrav där bevis inte begärs in och granskas eller saknar proportion kan lika gärna uteslutas.

Ett kommunalt bolag skriver så här:
”Anbudsgivaren ska arbeta efter ett kvalitetsledningssystem, antingen i form av en ISO 9001-certifiering, FR2000, Povel-diplomering eller annan certifiering/diplomering, eller i form av annat dokumenterat kvalitetsledningssystem. ”

Bolaget begär som bevis antingen ett intyg/certifikat alternativt ”En kort redovisning av det icke certifierade/diplomerade kvalitetsledningssystem som anbudsgivaren arbetar efter.”

Denna skrivning är tack och lov alltmer ovanlig men pekar på att det ställda kravet inte är likabehandlande.

Ett företag som har ett ISO-certifikat har investerat flera år av arbete med att utveckla sitt ledningssystem som uppfyller ISO-standarden och investerar årligen fem- eller sexsiffriga belopp för att en oberoende tredje part certifierar systemet.

Det alternativa beviset, kort redovisning, kan skrivas på 15 minuter av en spökskrivare eller AI-verktyg eller kopieras från internet.

I dag krävs ibland ett certifikat, punkt slut. Alternativt efterfrågas väl definierade bevis som ska lämnas för att kravet ska anses uppfyllt och därmed vara likvärdigt med ett ISO-certifikat.

Ovanstående resonemang är även relevant för krav på miljöledningssystem.

Är kraven relevanta?
Kvalificeringskravens relevans styrs dels av upphandlingsobjektet, dels av den interna uppdragsgivarens behov.

Ett krav i kvalificeringssteget kan vara kostnadsdrivande och generera ”dyrare” anbud som inte ryms inom upphandlingens ekonomiska ram.

Ett krav kan vara oväsentligt för beställaren men försvårande för en anbudsgivare.

Ska kvalificeringskrav följas upp vid avtalsuppföljning?
När det gäller avtalsuppföljning kan det av olika skäl vara svårt att följa upp kvalificeringskrav. Orsakerna till detta kan vara många:

  • Kravet är inte relevant – är det hämtat från ett annat upphandlingsunderlag?
  • Kravet är svårt att följa upp – kan bara leverantören verifiera att kravet uppfylls?
  • Kravet är inte längre uppfyllt – vad gör vi då?
  • Uppföljningsresurser är otillräckliga- har vi tid, råd och kompetens att följa upp?

Kvalificeringskrav och obligatoriska krav har gemensamma frågor men i perspektivet avtalsuppföljning finns skillnader som vi belyser i nästa artikel.

Bo Cederberg
Marina Ignatushchenko
Gaveto
 
 

Serien Avtalsuppföljning – en cirkulär process:

Del 1: Följa upp avtal – en cirkulär process
Del 2: Ekonomisk uppföljning i praktiken
Del 3: Viktigt med bra kvalificeringskrav
Del 4: Börja med avtalsuppföljning
Del 5: Tre steg för att nå önskat resultat
Del 6: Håll koll på de ”heta punkterna”
Del 7: Sök besparingar i de offentliga inköpen
Del 8: Avtalsuppföljning på åtta veckor
Del 9: Ekonomisk uppföljning i tre nivåer
Del 10: Avtalscontrollern – en nyckelperson

Läs mer: Avtalsuppföljning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud