Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Viktigt med bra kvalificeringskrav

AvtalsuppföljningDEL 3 Kvalificeringskraven i en upphandling är viktiga. Den leverantör som har svårt att klara kvalificeringskraven har även svårt att uppfylla andra obligatoriska krav. Bra kvalificeringskrav sållar agnarna från vetet, konstaterar Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko.  

| 2024-01-22
Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko, Gaveto.

Kraven som ställs i kvalificeringssteget kopieras ofta från tidigare upphandlingar. Kraven diskuteras kanske inte heller med den interna ”beställaren”.

Vår avsikt är inte att gå igenom 15 kapitlet i LOU utan i stället ge exempel på slentrianmässiga kvalificeringskrav som aldrig följs upp av organisationen vid avtalsuppföljningen.

Varför ställs kvalificeringskrav i en upphandling?
Kvalificeringskravens uppgift är att beskriva för anbudsgivarna vad som efterfrågas hos företaget i  upphandlingen. Syftet är med andra ord att ta reda på om en anbudsgivare uppfyller organisationens förväntningar.

Förutom krav som upphandlande myndighet själv följer upp (exempelvis betalning av skatter eller kreditvärdering) så ställs även andra krav där anbudsgivaren endast behöver svara ”ja” som bevis på att kravet uppfylls. Kvalificeringskrav med ja-svar är ofta förekommande.

I överprövningar brukar domstolarna skriva att en upphandlande myndighet inte behöver ifrågasätta sanningshalten i ett ja-svar.

Men man bör tänka tvärtom: Vilket bevis kan jag fråga efter för att verifiera att ett kvalificeringskrav uppfylls? När kravet endast ska bekräftas med ett ja-svar är risken att en anbudsgivare chansar.
Våra retoriska frågor blir:

  • Hur ofta följer vi upp kvalificeringskrav under avtalsperioden?
  • Kan vi säga upp ett avtal med en leverantör som aldrig uppfyllt ett kvalificeringskrav?
  • Vem ska ta på sig skulden för detta?

Exempel på ett kvalificeringskrav som är kopplat till teknisk och yrkesmässig kapacitet är anbudsgivarens omsättning. En omsättning som motsvarar dubbla kontraktsvärdet är ofta tillräckligt för att sortera fram anbudsgivare som har en tillräckligt stor verksamhet för att klara andra krav som ställs i förhållande till upphandlingsobjektet.

Organisationens beställare har bra uppfattning om vilka leverantörer som har kapacitet och flexibilitet som är nödvändig för uppdraget och kan bidra med rätt kravnivå.

Är kraven proportionerliga och likabehandlande?
Exempel på kvalificeringskrav som ofta blir fel är kravställningen på Ledningssystem enligt ISO-standarden eller eget motsvarande system. Följande text är hämtat från en pågående upphandling hos en region.

”Anbudsgivare ska arbeta systematiskt med kvalitetssäkring.

Anbudsgivare ska som bevis på att ovanstående krav är uppfyllt på begäran ge in information rörande anbudsgivarens arbete med kvalitetssäkring.”

Vad är problemet med formuleringen av detta kvalificeringskrav?

  • Det är tveksamt om information kommer att begäras in.
  • Finns inga kriterier om hur informationen ska bedömas.
  • Oavsett vilken information som lämnas av anbudsgivaren så är kravet uppfyllt.

Den här typen av kvalificeringskrav där bevis inte begärs in och granskas eller saknar proportion kan lika gärna uteslutas.

Ett kommunalt bolag skriver så här:
”Anbudsgivaren ska arbeta efter ett kvalitetsledningssystem, antingen i form av en ISO 9001-certifiering, FR2000, Povel-diplomering eller annan certifiering/diplomering, eller i form av annat dokumenterat kvalitetsledningssystem. ”

Bolaget begär som bevis antingen ett intyg/certifikat alternativt ”En kort redovisning av det icke certifierade/diplomerade kvalitetsledningssystem som anbudsgivaren arbetar efter.”

Denna skrivning är tack och lov alltmer ovanlig men pekar på att det ställda kravet inte är likabehandlande.

Ett företag som har ett ISO-certifikat har investerat flera år av arbete med att utveckla sitt ledningssystem som uppfyller ISO-standarden och investerar årligen fem- eller sexsiffriga belopp för att en oberoende tredje part certifierar systemet.

Det alternativa beviset, kort redovisning, kan skrivas på 15 minuter av en spökskrivare eller AI-verktyg eller kopieras från internet.

I dag krävs ibland ett certifikat, punkt slut. Alternativt efterfrågas väl definierade bevis som ska lämnas för att kravet ska anses uppfyllt och därmed vara likvärdigt med ett ISO-certifikat.

Ovanstående resonemang är även relevant för krav på miljöledningssystem.

Är kraven relevanta?
Kvalificeringskravens relevans styrs dels av upphandlingsobjektet, dels av den interna uppdragsgivarens behov.

Ett krav i kvalificeringssteget kan vara kostnadsdrivande och generera ”dyrare” anbud som inte ryms inom upphandlingens ekonomiska ram.

Ett krav kan vara oväsentligt för beställaren men försvårande för en anbudsgivare.

Ska kvalificeringskrav följas upp vid avtalsuppföljning?
När det gäller avtalsuppföljning kan det av olika skäl vara svårt att följa upp kvalificeringskrav. Orsakerna till detta kan vara många:

  • Kravet är inte relevant – är det hämtat från ett annat upphandlingsunderlag?
  • Kravet är svårt att följa upp – kan bara leverantören verifiera att kravet uppfylls?
  • Kravet är inte längre uppfyllt – vad gör vi då?
  • Uppföljningsresurser är otillräckliga- har vi tid, råd och kompetens att följa upp?

Kvalificeringskrav och obligatoriska krav har gemensamma frågor men i perspektivet avtalsuppföljning finns skillnader som vi belyser i nästa artikel.

Bo Cederberg
Marina Ignatushchenko
Gaveto
 
 

Serien Avtalsuppföljning – en cirkulär process:

Del 1: Följa upp avtal – en cirkulär process
Del 2: Ekonomisk uppföljning i praktiken
Del 3: Viktigt med bra kvalificeringskrav
Del 4: Börja med avtalsuppföljning
Del 5: Tre steg för att nå önskat resultat
Del 6: Håll koll på de ”heta punkterna”
Del 7: Sök besparingar i de offentliga inköpen
Del 8: Avtalsuppföljning på åtta veckor
Del 9: Ekonomisk uppföljning i tre nivåer
Del 10: Avtalscontrollern – en nyckelperson

Läs mer: Avtalsuppföljning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2:  Så får man kategoristyrning att hända i verklighetenDel 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Del 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026