Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Viktigt med bra kvalificeringskrav

AvtalsuppföljningDEL 3 Kvalificeringskraven i en upphandling är viktiga. Den leverantör som har svårt att klara kvalificeringskraven har även svårt att uppfylla andra obligatoriska krav. Bra kvalificeringskrav sållar agnarna från vetet, konstaterar Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko.  

| 2024-01-22
Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko, Gaveto.

Kraven som ställs i kvalificeringssteget kopieras ofta från tidigare upphandlingar. Kraven diskuteras kanske inte heller med den interna ”beställaren”.

Vår avsikt är inte att gå igenom 15 kapitlet i LOU utan i stället ge exempel på slentrianmässiga kvalificeringskrav som aldrig följs upp av organisationen vid avtalsuppföljningen.

Varför ställs kvalificeringskrav i en upphandling?
Kvalificeringskravens uppgift är att beskriva för anbudsgivarna vad som efterfrågas hos företaget i  upphandlingen. Syftet är med andra ord att ta reda på om en anbudsgivare uppfyller organisationens förväntningar.

Förutom krav som upphandlande myndighet själv följer upp (exempelvis betalning av skatter eller kreditvärdering) så ställs även andra krav där anbudsgivaren endast behöver svara ”ja” som bevis på att kravet uppfylls. Kvalificeringskrav med ja-svar är ofta förekommande.

I överprövningar brukar domstolarna skriva att en upphandlande myndighet inte behöver ifrågasätta sanningshalten i ett ja-svar.

Men man bör tänka tvärtom: Vilket bevis kan jag fråga efter för att verifiera att ett kvalificeringskrav uppfylls? När kravet endast ska bekräftas med ett ja-svar är risken att en anbudsgivare chansar.
Våra retoriska frågor blir:

  • Hur ofta följer vi upp kvalificeringskrav under avtalsperioden?
  • Kan vi säga upp ett avtal med en leverantör som aldrig uppfyllt ett kvalificeringskrav?
  • Vem ska ta på sig skulden för detta?

Exempel på ett kvalificeringskrav som är kopplat till teknisk och yrkesmässig kapacitet är anbudsgivarens omsättning. En omsättning som motsvarar dubbla kontraktsvärdet är ofta tillräckligt för att sortera fram anbudsgivare som har en tillräckligt stor verksamhet för att klara andra krav som ställs i förhållande till upphandlingsobjektet.

Organisationens beställare har bra uppfattning om vilka leverantörer som har kapacitet och flexibilitet som är nödvändig för uppdraget och kan bidra med rätt kravnivå.

Är kraven proportionerliga och likabehandlande?
Exempel på kvalificeringskrav som ofta blir fel är kravställningen på Ledningssystem enligt ISO-standarden eller eget motsvarande system. Följande text är hämtat från en pågående upphandling hos en region.

”Anbudsgivare ska arbeta systematiskt med kvalitetssäkring.

Anbudsgivare ska som bevis på att ovanstående krav är uppfyllt på begäran ge in information rörande anbudsgivarens arbete med kvalitetssäkring.”

Vad är problemet med formuleringen av detta kvalificeringskrav?

  • Det är tveksamt om information kommer att begäras in.
  • Finns inga kriterier om hur informationen ska bedömas.
  • Oavsett vilken information som lämnas av anbudsgivaren så är kravet uppfyllt.

Den här typen av kvalificeringskrav där bevis inte begärs in och granskas eller saknar proportion kan lika gärna uteslutas.

Ett kommunalt bolag skriver så här:
”Anbudsgivaren ska arbeta efter ett kvalitetsledningssystem, antingen i form av en ISO 9001-certifiering, FR2000, Povel-diplomering eller annan certifiering/diplomering, eller i form av annat dokumenterat kvalitetsledningssystem. ”

Bolaget begär som bevis antingen ett intyg/certifikat alternativt ”En kort redovisning av det icke certifierade/diplomerade kvalitetsledningssystem som anbudsgivaren arbetar efter.”

Denna skrivning är tack och lov alltmer ovanlig men pekar på att det ställda kravet inte är likabehandlande.

Ett företag som har ett ISO-certifikat har investerat flera år av arbete med att utveckla sitt ledningssystem som uppfyller ISO-standarden och investerar årligen fem- eller sexsiffriga belopp för att en oberoende tredje part certifierar systemet.

Det alternativa beviset, kort redovisning, kan skrivas på 15 minuter av en spökskrivare eller AI-verktyg eller kopieras från internet.

I dag krävs ibland ett certifikat, punkt slut. Alternativt efterfrågas väl definierade bevis som ska lämnas för att kravet ska anses uppfyllt och därmed vara likvärdigt med ett ISO-certifikat.

Ovanstående resonemang är även relevant för krav på miljöledningssystem.

Är kraven relevanta?
Kvalificeringskravens relevans styrs dels av upphandlingsobjektet, dels av den interna uppdragsgivarens behov.

Ett krav i kvalificeringssteget kan vara kostnadsdrivande och generera ”dyrare” anbud som inte ryms inom upphandlingens ekonomiska ram.

Ett krav kan vara oväsentligt för beställaren men försvårande för en anbudsgivare.

Ska kvalificeringskrav följas upp vid avtalsuppföljning?
När det gäller avtalsuppföljning kan det av olika skäl vara svårt att följa upp kvalificeringskrav. Orsakerna till detta kan vara många:

  • Kravet är inte relevant – är det hämtat från ett annat upphandlingsunderlag?
  • Kravet är svårt att följa upp – kan bara leverantören verifiera att kravet uppfylls?
  • Kravet är inte längre uppfyllt – vad gör vi då?
  • Uppföljningsresurser är otillräckliga- har vi tid, råd och kompetens att följa upp?

Kvalificeringskrav och obligatoriska krav har gemensamma frågor men i perspektivet avtalsuppföljning finns skillnader som vi belyser i nästa artikel.

Bo Cederberg
Marina Ignatushchenko
Gaveto
 
 

Serien Avtalsuppföljning – en cirkulär process:

Del 1: Följa upp avtal – en cirkulär process
Del 2: Ekonomisk uppföljning i praktiken
Del 3: Viktigt med bra kvalificeringskrav
Del 4: Börja med avtalsuppföljning
Del 5: Tre steg för att nå önskat resultat
Del 6: Håll koll på de ”heta punkterna”
Del 7: Sök besparingar i de offentliga inköpen
Del 8: Avtalsuppföljning på åtta veckor
Del 9: Ekonomisk uppföljning i tre nivåer
Del 10: Avtalscontrollern – en nyckelperson

Läs mer: Avtalsuppföljning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Nytt från Upphandling24

  • Söker ny prövning av fallet Ferlin
  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt

Kommentarer från läsarna

Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…

Senaste inläggen

  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling