Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Värjer sig mot ny handlingsplan

Sverige är idag inte lika befriat från korruption som för några år sedan. Fast Ardalan Shekarabi värjer sig mot en nationell handlingsplan mot korruption genom att bland annat hänvisa till upphandlingsstrategin.

| 2018-03-28

Sverige är det skandinaviska land som är mest plågat av korruption. Under några års tid har Sverige halkat ner från tredje till sjätte plats i Transparency Internationals ranking över världens minst korrupta länder.

Enligt Transparency International är upphandlingar en av orsakerna till tappet på den prestigefyllda listan. För att justera den nedåtgående trenden är tipset från listmakarna att skapa en nationell handlingsplan mot korruption.

I en skriftlig fråga till civilminister Ardalan Shekarabi undrar den sverigedemokratiske riksdagsmannen Johan Nissinen:

– Hur ska regeringen arbeta vidare i fråga om en handlingsplan mot korruption?

Fast Ardalan Shekarabi verkar inte ha något intresse av en ny handlingsplan. Han svarar att regeringen redan arbetar aktivt för en god förvaltningskultur. Civilministern pekar bland annat på uppdraget till Statskontoret om att etablera ett myndighetsnätverk mot korruption.

– Ytterligare ett exempel på åtgärder är den nationella upphandlingsstrategin som lyfter fram en rättssäker offentlig upphandling som ett av inriktningsmålen.

Regeringens målsättning är att alla upphandlande myndigheter och enheter ska ha interna riktlinjer för hur myndigheten motverkar förekomsten av oegentligheter. I svaret uppmärksammas också den lagrådsremiss som föreslår restriktioner för statsråds och statssekreterares övergångar till annan än statlig verksamhet.

– Redan i dag finns således ett stort antal aktiviteter som initierats under denna regering och bedömningen är att pågående insatser skapar goda förutsättningar för att minska förekomsten av korruption och andra oegentligheter i staten.

Läs mer: InsynKorruptionPolitikSamhälle

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Värjer sig mot ny handlingsplan"

  1. Melo skriver:
    2018-03-30 kl. 15:16

    Hur vågar Ardalan Shekarabi hänvisa till upphandlingsstrategin som inte funkar alls i något av fokusområden. Upphandlingsmyndigheten (UHM) ska arbeta med miljömässiga – och sociala aspekter och mot korruption. Det är skrattretande eftersom många kompetenta medarbetare har slutat sedan omstrukturering januari 2017. Under 2017 är det minst 20 personer som slutat och sedan januari är det 10 personer som har sagt upp sig. Varje vecka slutar en eller flera. Orsaken är att Generaldirektören Inger Ek har anställt sina kompisar som chefer utan att ha rätt kompetens med väldigt höga löner. Cheferna har mobbat, diskriminerat de medarbetare som har kritiserat ledningen. Ardalan Shekarabi har fått kännedom om att rekryteringar inte har gjorts enligt lagar och förordningar och det finns JO anmälan och bevisningar på vänskapskorruption har Shekarabi fått ta del av.
    Så Ardalan – du ska ha ordning och reda på den myndighet och generaldirektör du själv har anställt och se till att hon inte använder 100 miljoner av skattepengar för egen vinning. Hennes strategi är att bli av med alla gamla medarbetare som var anställda innan hon fick GD: roll och snart lyckas hon med det. 80% av personerna har slutat under 2017- 2018.
    13 miljoner av anslaget som skulle lämnas tillbaka för 2017 har använts i december 2017 och köptes dyra saker och onödiga utbildningar för att kunna få lika mycket nästa år. Controller har slutat i protest och UHM har inte kunnat leverera resultat enligt regleringsbrevet och den verksamhetsplan myndigheten hade för 2017. Inger Ek har misslyckats med sitt uppdrag men är fortfarande kvar. Dan Eliasson fick gå eftersom han misslyckades med omorganisation på polismyndigheten. Varför är Inger Ek kvar efter 2 misslyckade år och 200 miljoner skattepengar som hon har slängt i sjön Ardalan? Hon är kanske din vän som du inte vill såra ?

    Svara
    1. Fd anställd på UHM skriver:
      2018-03-31 kl. 17:03

      Bekräftar att det som sägs ovan stämmer. Det var någon vid myndigheten som vod ett tillfälle jämförde UHM med en diktatur. Det var menat som ett skämt, men tyvärr ser jag en gnutta sanning i det skämtet. Min erfarenhet är att de som vågar stå på sig och yttra kritik får lämna. Antingen genom att inte få bli kvar eller att mobbas tills man själv ger sig av. Kan inte rekommendera UHM som arbetsgivare med dagens ledning, synd eftersom myndigheten har en viktig roll.

  2. Petter skriver:
    2018-04-03 kl. 11:21

    Utöver fiaskot med UHM så kanske det är dags att Shekarabi inser att man inte löser något genom att presentera ”strategier” och etablera ”myndighetsnätverk”.

    Jag vågar nog påstå att ingen med någon form av ledningsposition någonsin har ägnat ens en tanke åt Ardalans strategier på myndigheten jag är anställd vid. Hur ska en nationell upphandlingsstrategi få någon effekt om ministern bara ägnar sig åt att försöka se bra ut i media, istället för att förankra strategin hos myndigheterna?

    Svara

Lämna ett svar till Petter Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud