Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Var tydlig med när och hur avtal ingås

Juridisk krönikaEn fråga som aktualiseras från och till är den om när ett bindande avtal uppkommer i offentlig upphandling. I många fall är svaret enkelt, men om regleringen är otydlig kan det få stora konsekvenser för parterna. Erik Edström och Sara-Li Olovsson, Upp Advokatbyrå, funderar över riskerna med otydliga skrivningar.

| 2024-04-11
Sara-Li Olovsson och Erik Edström, Upp Advokatbyrå.

I svensk avtalsrätt gäller generellt den så kallade anbuds- och acceptmodellen för avtals ingående (se 1 kap. 1 § avtalslagen (1915:218)). Den som lämnar ett anbud är bunden av sitt anbud enligt löftesprincipen och kan inte återkalla det. När mottagaren accepterar anbudet föreligger ett ömsesidigt bindande avtal.

Avtalslagens regler är emellertid dispositiva, vilket innebär att parterna kan avtala om att bindande avtal uppkommer på andra sätt. Det är vanligt att parterna tidigt i en förhandling kommer överens om att bindande avtal uppkommer genom att båda parter undertecknar ett skriftligt avtal. Detta kallas ”avtalad skriftform”.

Avtalslagens regler för hur avtal ingås gäller även vid offentlig upphandling. Anbuds- och acceptmodellen medför vissa problem i förhållande till upphandlingslagarna, eftersom tilldelningsbeslutet kan innebära en accept av det antagna anbudet.

Om avtal ingåtts är upphandlingen avslutad, och det är inte möjligt att överpröva upphandlingen. I ett sådant scenario kan inte leverantörerna få en rättslig prövning av upphandlingen, och den upphandlande aktören hamnar i en knivig situation med ett antal risker (vi återkommer till det nedan). Så kan vi givetvis inte ha det.

Problemet har avhandlats i förarbetena till upphandlingslagarna, där lagstiftaren har påtalat vikten av att upphandlande myndigheter i upphandlingsdokumenten anger att avtal sluts genom ett (skriftligt) upphandlingskontrakt (se t.ex. prop. 2006/07:128 s. 381).

Det är ändå inte helt ovanligt att frågor uppkommer kring detta. Ett rykande färskt exempel är Förvaltningsrätten i Uppsalas dom den 8 mars 2024 i mål nr 7624-23. Målet rörde en ramavtalsupphandling och den upphandlande myndigheten tilldelade, den 17 november 2023, ramavtal till tio leverantörer. Tilldelningsbeslutet återkallades dock och ett nytt meddelades den 27 december 2023, eftersom den upphandlande myndigheten ansåg sig ha upptäckt ett fel i utvärderingen. I det nya beslutet ersattes en av de tilldelade leverantörerna av en annan leverantör.

Den leverantör som hade blivit av med sin tilldelning ansökte om överprövning av upphandlingen. Förvaltningsrätten kom fram till att tilldelningsbesluten (båda två) var avtalsrättsliga accepter av de lämnade anbuden, eftersom varken upphandlingsdokumenten eller något av tilldelningsbesluten innehöll någon tillräckligt tydlig skrivning som innebar att tilldelningsbeslut inte var en accept.

Genom det första tilldelningsbeslutet hade avtal alltså ingåtts och upphandlingen avslutats. Avtalen som ingicks genom det andra tilldelningsbeslutet var därför otillåtet direktupphandlade. De avtalen ogiltigförklarades därför. De avtal som ingicks genom det första tilldelningsbeslutet påverkas däremot inte av domen, utan gäller tills vidare.

Domen är dock överklagad till kammarrätten vid denna publicering, och det återstår alltså att se om förvaltningsrättens bedömning står sig.

En annan förekommande situation är att en tilldelad leverantör ångrar sitt anbud och inte vill skriva under avtalet. Den upphandlande myndigheten kan i sådana fall hävda att leverantören är avtalsrättsligt bunden genom sitt anbud och kräver skadestånd för avtalsbrott.

I båda situationerna ovan finns risk, beroende på vilken avtalsrättslig bundenhet som uppkommit. För en leverantör som blivit avtalsrättsligt bunden till sitt anbud, för att avtal har ingåtts, kan ett så kallade inomkontraktuellt skadeståndskrav bli väldigt kännbart. För en leverantör som inte är avtalsrättsligt bunden till anbudet är den skadeståndsrättsliga risken betydligt mer begränsad.

För upphandlande myndigheter som av misstag ingår avtal genom accept i tilldelningsbeslut finns risk för både civilrättsliga och upphandlingsrättsliga skadestånd, som kan uppgå till höga belopp, och för upphandlingsskadeavgift. 

Upphandlande aktörer använder därför olika skrivningar i upphandlingsdokument och tilldelningsbeslut för att reglera när och hur avtal ingås. Normalt är avsikten antingen att båda parter blir avtalsrättsligt bundna vid samma tillfälle (när avtalet skrivs under) eller att leverantören ska anses avtalsrättsligt bunden redan genom sitt anbud medan den upphandlande myndigheten binds till avtalet genom sitt undertecknande.

Alltför ofta lämnas dock onödigt tolkningsutrymme. Till exempel kan det vara otydligt om ett krav på skriftlighet gäller båda parternas bundenhet eller bara den upphandlande aktörens. Tilldelningsbeslut kan innehålla information om avtalsspärr (som tyder på att tilldelningsbeslutet inte är en accept av anbudet, eftersom avtalsspärren ju innebär ett förbud mot avtalstecknande) men sakna en uttrycklig skrivning om att tilldelningsbeslutet inte är en accept, vilket var fallet i avgörandet från Förvaltningsrätten i Uppsala.  

Även om frågan sällan ställs på sin spets är det otroligt värdefullt att regleringen är tydlig om det sker. Det är i grund och botten okomplicerat att säkerställa att frågan om hur avtal ingås är tydligt reglerad. Vårt medskick till alla upphandlande aktörer är därför att det är väl investerad tid att ägna dessa delar av upphandlingsdokumenten lite extra kärlek.

Erik Edström
Sara-Li Olovsson
Upp Advokatbyrå

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: AnbudUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Var tydlig med när och hur avtal ingås"

  1. A skriver:
    2024-04-16 kl. 17:17

    Förvaltningsrätten i Uppsalas dom den 8 mars 2024 i mål nr 7624-23 är jätteunderhållande läsning och i sig en ganska bra sammanställning av äldre kammarrättsavgöranden, men jag har ytterst svårt att föreställa mig att det skulle hålla om det har överklagats till kammarrätten. Det är en aningen vågat att betrakta två tilldelningsbeslut som accepter och tillskapa en ny upphandling när detta svårligen kan betraktas som de tillfrågade ”avtalsparternas” uppfattning eller som handelsbruk.

    Vad jag kan se av domen så tycks inte förvaltningsrätten ha kommunicerat ansökan och underlaget till nio av tio (?) leverantörer vars ”avtal” domstolen har ogiltigförklarat. Förutom att en sådan åtgärd sannolikt skulle ha resulterat i svar om att avtal inte ingåtts, så framstår det inte som i linje med kammarrättspraxis att riva upp ett avtal utan att den presumtiva avtalsparten får kommentera underlaget.

    Men rättsfallet indikerar verkligen att man bör vara tydlig i upphandlingsunderlaget, om inte annat för att undvika sådana här processer. : )

    Svara
    1. Upp Advokatbyrå skriver:
      2024-04-18 kl. 12:09

      Hej A, tack för din kommentar.

      Domen väcker helt klart ett antal spännande frågor. Vi håller dock med dig om den viktigaste läxan är att helt enkelt undvika att situationen uppkommer.

  2. Severin skriver:
    2024-04-16 kl. 18:15

    Intressant!

    Gällande sista meningen i stycket:

    ”För en leverantör som blivit avtalsrättsligt bunden till sitt anbud, för att avtal har ingåtts, kan ett så kallade inomkontraktuellt skadeståndskrav bli väldigt kännbart. För en leverantör som inte är avtalsrättsligt bunden till anbudet är den skadeståndsrättsliga risken betydligt mer begränsad.”.

    Jag tänker att den skadeståndsrättsliga risken inte är särskilt mycket mindre, i det andra fallet. Om ett anbud är bindande, kan mottagaren framtvinga att avtal ingås (genom att, som ett första steg, meddela en viljeförklaring att ingå avtal). Att frånfalla ett bindande anbud (oavsett om avtal ingåtts) bör därför i normalfallet kunna föranleda skadeståndsskyldighet av samma principomfattning som ”kontraktsbrottsfallet”?

    Sen kan det förstås finnas räddningsplankor, exvis att anbudet inte är/var bindande eller påståenden om oren accept.

    Svara
    1. Upp Advokatbyrå skriver:
      2024-04-18 kl. 12:18

      Hej Severin, tack för din kommentar.

      Som du skriver är utgångspunkten att anbud är bindande och att den upphandlande myndigheten kan framtvinga ett avtal. Vad vi menade med skrivningen som du citerar är att risken för skadestånd, och inte minst skadeståndets beräkning, påverkas av om det finns skrivningar i upphandlingen (eller anbudet) som innebar att anbudet inte är avtalsrättsligt bindande. Det är därför relevant att bedöma den avtalsrättsliga bundenheten av anbudet utifrån vad som står i upphandlingen gällande, bland annat, hur bindande avtal uppkommer.

      Ännu ett gott skäl för den upphandlande myndigheten att vara tydlig kring detta, alltså.

Lämna ett svar till A Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026