Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)

ExpertkommentarDetta är den andra och sista delen av Jakob Walderstens expertkommentar om frågor som rör tider i entreprenadupphandlingar. I denna del berättar han mer om villkor som rör tiden under själva entreprenaden, men som behöver beaktas redan inför upphandlingen.

| 2023-01-17
Jakob Waldersten är Inköpsrådets expert på entreprenadupphandlingar.

I min förra expertkommentar redogjorde jag för olika upphandlingsrättsliga villkor och tips gällande tider vid (främst) entreprenadupphandlingar. För sådana entreprenader tillämpar de upphandlande myndigheterna allt som oftast standardavtalen AB 04 eller ABT 06.

AB 04/ABT 06 innehåller bland annat villkor som anger eller reglerar tidsfrister. Villkoren brukar i varierande omfattning bli föremål för ändringar (särregleringar) vilka i sin tur anges i beställarens administrativa föreskrifter (oftast benämnd AF-del, ett begrepp jag också använder nedan).

Det emellertid en rad aspekter som behöver beaktas när man utformar villkor om tider inför entreprenader.

Kontraktstid och entreprenadtid – använd rätt begrepp
Som jag varit inne på till och från i mina artiklar är det viktigt att hålla isär begreppen. I AB04/ABT06 används termerna kontraktstid och entreprenadtid och det är vanligt att dessa sammanblandas.

Med kontraktstid avses enligt AB04/ABT06 helt enkelt den tid för utförande av entreprenaden eller huvuddel som angetts i kontraktet eller annan kontraktshandling.

Kontraktstiden behöver allt som oftast förlängas eller – betydligt ovanligare – förkortas. Dessutom är det inte sällan som entreprenaden färdigställs och godkänns först efter kontraktstidens slut. Tiden från entreprenaden faktiska påbörjande fram till sådant godkännande benämns entreprenadtid och omfattar alltså såväl avtalsenlig justering som avtalsstridig försening.

Igångsättning och färdigställande
Tidpunkten då entreprenaden ska påbörjas hanteras inte i AB/ABT men däremot i AMA AF under AFC/D.42 Igångsättningstid. Under koden ska beställaren ange när entreprenaden får samt senast måste påbörjas. Under AFC/D.45 anges på motsvarande vis när entreprenaden eller en huvuddel ska vara färdigställd.

Om konkreta datum anges riskerar utdragna anbudsutvärderingar och eventuella överprövningar hindra påbörjande i tid. Detta kan medföra krav på tidsförlängning och extra ersättning  från entreprenören (vilket i extrema fall kan utgöra otillåten ändring av kontraktet enligt 17 kap. i LOU).

Ibland anges att ”entreprenaden ska påbörjas snarast efter kontraktstecknande”. Sådan föreskrift bör man inte kombineras med ett datum för färdigställande utan i stället att ”entreprenaden ska vara färdigställd senast ”X [tidsenheter]” efter dess påbörjande”.

Det går givetvis bra att ange att ”entreprenaden får påbörjas direkt efter kontraktstecknande men ska vara igångsatt senast [datum]” där sådant datum sätts med god marginal.

Kontraktstidens längd ska vara skälig och väl tilltagen
En grundläggande utgångspunkt för en lyckad entreprenad är att kontraktstidens längd är avtalsrättsligt skälig och arbetsmiljörättsligt väl tilltagen. Det ligger dessutom i beställarens intresse att färdigställandet är förutsägbart samtidigt som entreprenören inte vill riskera förseningsvite på grund av snäv tidsram.

Skälighetsbedömningen innebär något förenklat att entreprenaden, med beaktande av övriga villkor och förutsättningar, skäligen går att färdigställa i tid. En betongkonstruktion med en torktid på X dagar förutsätter givetvis en kontraktstid som i skälig omfattning överstiger X. Samma bedömning behöver göras för samtliga ingående arbeten, inklusive etablering och besiktningar.

Oberoende av torktider och liknande behöver beräknad tidsåtgång enligt arbetsmiljöreglerna vara så pass väl tilltagen att dessa kan utföras ”i sådan takt att risk för ohälsa och olycksfall undviks” (5 a §, p. 1 i AFS 1999:3). Även planeringen och projekteringen ska ske i så god tid ”före arbetenas utförande att det är möjligt att samordna arbetena utan att arbetsmiljörisker uppstår på grund av tidsbrist vid samordningen” (se 5 b § men också 11 § i nämnda AFS).

Om den upphandlande myndigheten anger kontraktstiden, vilket den i princip alltid gör, är den också arbetsmiljörättsligt ansvarig för kontraktstidens längd enligt reglerna om BAS-P. Kontraktstiden är då också en uppgift vars ”riktighet” beställaren ansvarar för. Entreprenören ska därför kunna utgå från att kontraktstiden är tillräcklig samt uppfyller arbetsmiljöreglerna.

Ändringar av tidspåverkande villkor
Eftersom kontraktstiden har sådan väsentlig betydelse är det viktigt att tänka sig för, särskild vid ändring av standardvillkoren. Några av de vanligare villkorsändringarna som jag rekommenderar att man undviker är:

Ändring av kontraktstiden
Det är väldigt vanligt att rätten till tidsförlängning på grund av ÄTA (ibland även hinder!) inskränks så att förlängning endast medges när summan av ÄTA-arbeten överstigit tio procent.

Ändringen är ganska absurd eftersom den utgår från att värdet av ÄTA-arbeten skulle vara linjär med dess tidsåtgång. Om villkoret nu måste ändras är en mindre olämplig lösning enligt min uppfattning att i stället ange att förlängning medges först sedan tidsåtgången för ÄTA-arbeten överstiger visst antal dagar.

Gränsbeloppsregeln
I utförandeentreprenader har entreprenören enligt i AB 04 rätt att utföra likställda ÄTA-arbeten utan beställarens synpunkter om värdet understiger gränsbeloppet (halvt prisbasbelopp).

Denna regel är vanligtvis bortskriven i AF-delen vilket i praktiken innebär att entreprenören vid minsta lilla ÄTA-arbete måste stanna arbetet och samråda med beställaren. Enligt min uppfattning bör man snarare öka gränsbelopp till åtminstone ett prisbasbelopp.

Granskningstid
Både AB och ABT föreskriver olika former av skyldigheter för beställaren att granska handlingar utan onödigt dröjsmål.

I vissa fall ger föreskriver beställaren statisk granskningstid på exempelvis fem dagar – något som snarare leder till hinderanmälningar än effektiv entreprenad. Hur snabbt granskningen kan förväntas ske beror självklart på handlingarna omfattning och övriga enskilda omständigheter.

Jakob Waldersten
jakob@wkab.nu

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Jakob Waldersten

Jakob Waldersten är jurist och ger rådgivning, håller utbildningar och föreläser genom egna bolaget Walderstens juridiska. Han har tidigare varit bolagsjurist på byggbolag, upphandlingsansvarig på kommunalt fastighetsbolag samt jurist på entreprenadjuridisk advokatbyrå.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026