Sedan drygt två veckor tillbaka sköts sophämtningen i Stockholm av Suez och Reno Norden. Huvudstaden har delats upp i elva områden, av vilka Reno Norden vann sju stycken i en både uppmärksammad och överprövad upphandling.
Den stora nyheten är att allt hushållsavfall numera hämtas av en och samma entreprenör. Tidigare hämtades avfallet i olika insamlingssystem av olika företag, något som innebar fler sopbilar på gatorna.
Krister Schultz, vd på Stockholm Vatten och Avfall, förklarar att omläggningen är ett viktigt steg framåt för att nå visionen om en hållbar stad där en allt större del av soporna återvinns, hanteringen optimeras och utsläppen av växthusgaser minskar.
– Med fyra miljoner sophämtningar varje år får varje förbättring som vi gör tillsammans stor effekt.
Fast någon smakstart på den just inledda upphandlingsperioden har det minst av allt varit. Anmälningarna om utebliven sophämtning är många på bland annat Södermalm. Reno Norden drabbades under sommaren av en omfattande arbetsmarknadskonflikt som fick många yrkeskunniga sopgubbar att sluta. Därpå gick moderbolaget i konkurs.
På Suez säger man dock att de första dagarna har gått enligt förväntan. Per Gunnarsson är chef för region Öst:
– Överlämning från tidigare entreprenör har dock inte gått så smidigt som vi önskat på grund av att hämtningar inte skett i rätt omfattning veckorna innan vi tog över, liksom problematik med nycklar, men vi arbetar för högtryck för att komma till rätta med detta.
På sin webbplats slår Stockholm Vatten och Avfall fast att olika typer av sabotage förekommit för att försvåra för de tillträdande entreprenörerna. Kärl har vänts åt fel håll för att försvåra, säckar har inte satts i sina hållare och nycklar till soprum är överlämnade i oordning.
Budskapet är att alla uppdagade sabotage kommer att polisanmälas. På Liselotte Lööf, som blev av med sina hämtningsområden, ställer man sig oförstående till kritiken. Grundaren Sonny Lööf säger till Svenskan:
– Det är oförskämt, vi hjälpte dem från rena katastrofen under senaste halvåret när upphandlingen låg överklagad.
En EU-rapport slog i början av året fast att upphandlade avfallstjänster inte bara har fördelar. Erfarenheter från sju länder visar att egen regi ger bättre kvalitet, men även högre kostnader.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer