Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Svajiga fakta i debatten

Debatten i Bromölla borde ha varit öppet mål för Ardalan Shekarabi, men så blev det inte. Jimmie Åkesson höll undan med tal om samarbete och "pampar i Bryssel", skriver Bo Nordlin i en krönika.

| 2016-10-02

Det var ändå storslaget att få se en debatt på en timme mellan en minister och en partiledare om offentlig upphandling. Det har aldrig hänt tidigare vad jag vet. Debatten mellan Ardalan Shekarabi och Jimmie Åkesson i fredags var ändå märklig på åtminstone tre plan.

1. Att den överhuvudtaget ägde rum.

Socialdemokraterna debatterar inte gärna mot Sverigedemokraterna. Nu fick Sverigedemokraterna till och med bestämma arena och det blev på Jimmie Åkessons hemmaplan: Bromölla, tio kilometer från Jimmie Åkessons hem i Sölvesborg. Att debatten alls blev kan bara bero på att Ardalan Shekarabi och hans stab såg det som öppet mål. Sverigedemokraterna har två år i rad motionerat om att Vita jobb-modellen ska införas i Sverige. Nu vill man rösta emot ett förslag i samma riktning, men som inte går fullt lika långt. Så länge inte Jimmie Åkesson byter åsikt i sakfrågan borde det vara en solklar seger i debatten för Ardalan Shekarabi.

2. Utgången.
Mot alla odds lyckades Jimmie Åkessons navigera ut från det hörn Sverigedemokraterna har målat in sig i, utan att för den sakens skull använda några övertygande argument.

Försvarslinjen var att om bara Socialdemokraterna i förväg hade förhandlat med Sverigedemokraterna så hade förslaget kunnat bli verklighet. Det stämmer säkert, men förhandla med Jimmie Åkessons parti är det sista Socialdemokraterna vill göra.

Ardalan Shekarabi vill ha en konkret siffra.  Jag önskar bara att den vilade på stabilare grund.

Jimmie Åkessons angreppslinje var att regeringen låter sig styras av pamparna i Bryssel. Exakt vad det betyder framkom inte, men jag gissar att det bottnar i utstationeringsdirektivet. Det gör att upphandlare bara kan ställa krav på de anställdas försäkringar och pensioner för svenska företag, inte utländska. Om Jimmie Åkesson nu vill göra det obligatoriskt att ställa krav även för dessa förmåner, varför då rösta mot regeringen förslag när det gäller krav på löner?

Ardalan Shekarabi försökte övertyga om att man minsann jobbade för att ändra utstationeringsdirektivet. Jimmie Åkesson var effektivare med att göra ”pamparna i Bryssel” till ett hot som regeringen inte gjorde något åt.

Vi fick aldrig veta vad Sverigedemokraterna ogillar med regeringens förslag och hur SD vill utforma sin modell.

3. Svajiga fakta.

Jimmie Åkesson påstod att kraven i regeringens förslag bara går att ställa på svenska företag, inte på utländska företag som därmed skulle gynnas. Det stämmer inte. Regeringen vill att det ska vara obligatoriskt att ställa krav minst i enlighet med lägsta nivå i kollektivavtal för lön, semester och arbetstid. Krav som går att ställa även på utländska företag i offentliga upphandlingar.

Ardalan Shekarabi har slutat att använda elva kronor i timmen som ett exempel på dåliga villkor i offentliga upphandlingar. Den siffran har inget med offentlig upphandling att göra, utan kommer från ett städföretag med privatägda hotell och livsmedelsaffärer som kunder. I debatten pratar Shekarabi nu i stället återkommande om 27 kronor per timme. Det är tveksam kvalitet på den siffran. Den kommer från Sveriges Radio som har frågat 100 taxichaufförer hur mycket de tjänar och hur många timmar de arbetar. För den som tjänade sämst av dessa 100 blev det 27 kronor per timme. Om just den uppgiften stämmer vet ingen, förutom den anonyme taxichauffören.

Villkoren är säkert dåliga och Ardalan Shekarabi vill ha en konkret siffra. Jag önskar bara att den vilade på stabilare grund.

4. Viktiga frågor föll bort

Okej, det kanske inte är så märkligt, men debatten handlade inte om de frågor som åtminstone jag tycker är de riktigt intressanta:

Är lagstiftning bästa vägen för att nå målet?
Vad händer när upphandlingarna utökas med ytterligare en uppsättning krav?
Hur långt räcker upphandlarnas omdöme?
Hur ska man avgöra vilket kollektivavtal som gäller?
Hur ska uppföljningen fungera i praktiken?

Läs mer: Krönika

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist