Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Stödjer leverantörer att upptäcka våld

Arbetsförmedlingens regeringsuppdrag för att upptäcka våld i nära relationer når nu även leverantörsmarknaden. Ett särskilt användarstöd har tagits fram och följs i höst av en webbkurs för leverantörer.

| 2021-09-08
Åsa Frostfeldt, Arbetsförmedlingen. Foton: Peter Kroon och Per Ringqvist.

-I dagsläget ska det främst ses som ett stöd i arbetet, men det finns krav i exempelvis avtalet för tjänsten Karriärvägledning att leverantörerna ska utbilda sin personal om våld i nära relationer. Vi ser nu också över möjligheterna till hur ett införande i alla framtida avtal kan ske – ett införande som i så fall behöver ske stegvis, säger Åsa Frostfeldt, som är införandeledare på Arbetsförmedlingen för regeringsuppdraget.

Totalt fem myndigheter fick i uppdrag för tre år sedan att verka för ökad upptäckt av våld, där regeringen förtydligat att det avser våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck samt sexuellt våld oberoende av förhållandet mellan gärningsperson och brottsoffer.

Arbetsförmedlingen kommer under 2021 att utbilda sina 7400 egna medarbetare som har kontakt med arbetssökande om kopplingen mellan våld och ohälsa samt dess påverkan på arbetsförmåga.

Med reformeringen av myndigheten har frågan om att nå även leverantörerna med kunskapsstöd blivit särskilt aktuell. Större delen av kontakterna med arbetssökande sker nu genom privata aktörer som upphandlas genom den nya LOV-modelllen KROM, kundval rusta och matcha.

I regeringsuppdraget ingår också utbildning av personal som har kontakt med arbetssökande och utöver det har Socialstyrelsens utredningar efter dödligt våld av närstående visat att många brottsoffer och förövare varit inskrivna som arbetssökande.

Arbetsförmedlingen har därför identifierats som en viktig aktör att upptäcka erfarenheter av våld. 

Det nya användarstödet för leverantörer är det första i sitt slag och blev klart i slutet av juni.  Åsa Frostfeldt upplever att det fyller en kunskapslucka:

-Hitintills har responsen varit positiv. Innan vi publicerade användarstödet fick vi in många frågor från leverantörer hur de skulle agera när de kom i kontakt med arbetssökande med erfarenhet av våld. 

Arbetsförmedlingen kommer att följa upp användarstödet med en särskild webbkurs som lanseras 27 oktober.

Åsa Frostfeldt lyfter fram att stödet kan hjälpa leverantörerna i grunduppdraget – att matcha arbetssökande till jobb eller utbildning. 

-Därför behöver vi kartlägga om det kan finnas några hinder för att personen ska kunna komma vidare i sin process. Ibland är våld i nära relationer en dold orsak till arbetslöshet och då behöver vi hänvisa den personen vidare till stöd, hjälp och skydd. Om individen mår bättre och känner sig trygg blir det lättare att fokusera på att tex lära sig nya arbetsuppgifter på ett nytt jobb eller praktikplats.

-När personalen på Arbetsförmedlingen har ställt frågor om våld har vi fått en bättre förståelse för varför en individ inte kommit vidare i sin process mot arbete. Ibland har det varit den pusselbiten vi saknat. På så sätt blir planeringen bättre och vi kan se till att personen får rätt stöd. Ibland kan det till och med vara så att vi kanske kan rädda någons liv, säger säger Åsa Frostfeldt.

Hon poängterar att våld inte behöver vara fysiskt våld utan att många arbetssökande kan vara utsatta för psykiskt och ekonomiskt våld eller förtryck – i vissa fall utan att vara direkt medvetna om det.

-Att vara arbetslös kanske inte heller underlättar om man vill lämna en våldsam relation, eftersom det kan vara svårt att skaffa ny bostad utan fast anställning och en stabil inkomst. Det kan också vara begräsningar som att den arbetssökande inte själv får bestämma vilken typ av jobb de får söka eller vilken utbildning de ska gå.

-Om det är en person som lever med en hotbild mot sig, kan vi också behöva göra anpassningar så att personen inte behöver söka utåtriktade jobb eller behöver vistas i vissa geografiska områden där det finns en hotbild. Exempelvis kanske det inte är lämpligt då att jobba med kundkontakt till exempel i en reception, men att det funkar att arbeta back office, säger Åsa Frostfeldt.

Mer om Arbetsförmedlingen arbete för att upptäcka våld går att ta del av i en podd som myndigheten publicerat.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Arbetsförmedlingen

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Stödjer leverantörer att upptäcka våld"

  1. Angela Samuelsson Videla skriver:
    2021-09-09 kl. 07:53

    Så värdefullt att arbeta förebyggande, jag är imponerad över Arbetsförmedlingens insats i en av de viktigaste orsakerna till att våra nyanlända inte kan ta till sig av det som det svenska samhället har att erbjuda.
    Har personlig erfarenhet efter ett 31 årigt liv med en politisk flykting från Latinamerika, vi har 3 gemensamma vuxna barn idag och bred kunskap och erfarenhet om, den dolda rasismen, att vara andra generation invandrare (våra barn) och till och med gått så långt att byta efternamn för att underlätta deras möjligheter att leva som svensk trots att de föddes här.
    Arbetar på Arcus Utbildning och Jobbförmedling som affärsutvecklare och ser fram emot implementeringen av denna viktiga åtgärd.
    En eloge till Sverige som föregår med ett gott exempel❣️

    Svara
    1. Peter Lindqvist skriver:
      2021-09-29 kl. 09:23

      Hej Angela.

      Jag har läst ditt inlägg. Jag jobbar också på Arcus och känner att vi kanske kan höras och arbeta fram någonting som vi kan utveckla inom vår organisation för att vi ska bli ännu bättre, inte bara på att hjälpa människor att komma i arbete. Utan även en trygg leverantör där deltagarna får ett gott stöd och att vi på sikt kan bli bättre på att stötta och skydda våra deltagare. Hör av dig. peter.lindqvist@arcus.nu

Lämna ett svar till Angela Samuelsson Videla Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget