Stockholms stad ställer krav på lön, semester och arbetstid i sin nya upphandling av persontransporter. För första gången använder kommunen den så kallade vita jobb-modellen, vilket i detta fall innebär krav på lön, semester och arbetstid i nivå med det centrala kollektivavtal som gäller inom området persontransporter.
– Nu går vi fram med ett nytt avtal som ska säkra bra och trygga transporter för Stockholmarna, inte minst på skolans område, säger det socialdemokratiska finansborgarrådet Karin Wanngård.
Hon skyller problemen med det tidigare taxitransportavtalet, med Samtrans som utförare, på stadshusets förra majoritet:
– Vi ärvde ju avtal från den förra majoriteten vars utgångspunkt var att hela tiden jaga efter lägsta pris, vilket slog mot kvaliteten på de tjänster vi erbjuder.
Jämfört med den förra upphandlingen viktas nu kvalitet högre. Dessutom har vitesklausulerna skärpts. Det poängteras att kontrakterad leverantör svarar för att också eventuella underleverantörer lever upp till kraven.
Målsättningen är att kollektivavtalsliknande villkor ska ställas i samtliga upphandlingar som Stockholms stad gör framöver.
Socialdemokraterna i landstinget välkomnar kommunens upphandling. Detta mot bakgrund av det kritiserade färdtjänstavtal som Stockholms läns landsting tecknade år 2015 – utan särskilda lönekrav.
– Jag kräver nu att landstingsmoderaterna ger besked om att färdtjänstavtalet inte förlängs efter 2018 och att trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons följer Stockholms stads exempel och inför vita jobb-modellen i landstinget, säger oppositionstrafiklandstingsrådet Talla Alkurdi.
I vita jobb-modellen ingår att anlita facket för uppföljning, något som fått företagare att oroa sig för att behöva ”öppna böckerna”. Konkurrensverket ser inget hinder för denna fackliga medverkan.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer