Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Skräppostfilter försenade ansökan

RättsfallsanalysEn kammarrättsdom tar upp vem som bär ansvaret för att en överprövningsansökan inte inkommit i rätt tid eftersom den hamnade i skräpposten. Johan Holmquist och Oskar Helsing, Hannes Snellman Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2021-11-09
Johan Holmquist och Oskar Helsing, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Sammanfattning
En ansökan om överprövning skickades med e-post inom tidsfristen för avtalsspärren men fastnade i Domstolsverkets skräppostfilter. Den som begär överprövning har ansetts få bära risken för att en ansökan inkommer till förvaltningsrätten i rätt tid.

Bakgrund
Trafikverket upphandlade en entreprenad av mark- och broarbeten för järnväg och Svevia antogs som leverantör.

Rover ansökte om överprövning av upphandlingen. Förvaltningsrätten avvisade emellertid Rovers ansökan med motiveringen att den hade inkommit för sent.

Rover överklagade sedan förvaltningsrättens avvisningsbeslut till kammarrätten. Under processen där framkom dock att Trafikverket sedermera hade ingått avtal i upphandlingen med Svevia, varefter Rover justerade sin talan till att gälla avtals ogiltighet. Kammarrätten avskrev därför målet i den del som avsåg överprövning av upphandling och överlämnade målet till förvaltningsrätten för överprövning av avtalets giltighet.

När det gäller avtalets giltighet gjorde Rover gällande att Trafikverket hade ingått avtalet i strid med en förlängd avtalsspärr. En förlängning av avtalsspärren förutsätter emellertid att en ansökan om överprövning av upphandling har gjorts inom fristen för den ursprungliga avtalsspärren.

Förvaltningsrätten fick därför anledning att på nytt pröva frågan om Rover inom rätt tid hade ansökt om överprövning av upphandlingen.     

Denna gång gjorde förvaltningsrätten en annorlunda bedömning. I målet hade nämligen följande framkommit. Den ursprungliga avtalsspärren löpte i tio dagar fram till den 4 mars 2021, vilket också var sista dag för att ansöka om överprövning av upphandlingen. Rover ansökte om överprövning genom att skicka två e-postmeddelanden till förvaltningsrätten. E-postmeddelandena kom fram till Sveriges Domstolars nätverk på kvällen den 4 mars 2021 men fastnade i Domstolsverkets skräppostfilter och kom därför inte fram till förvaltningsrättens e-postlåda förrän dagen efter, det vill säga den 5 mars.

Enligt förvaltningsrättens bedömning kunde Rover inte rimligen belastas för denna felaktighet varför Rover fick anses ha gjort ansökan om överprövning i rätt tid. Som en följd av detta fann förvaltningsrätten att Trafikverket hade ingått avtalet i strid med en förlängd avtalsfrist, låt vara att rätten avslog Rovers ansökan om överprövning med motiveringen att bolaget i övrigt inte hade visat att Trafikverket förfarit i strid upphandlingsreglerna.

Rover överklagade förvaltningsrättens dom.

Domstolens bedömning
Av förvaltningsprocesslagen följer att en handling anses ha kommit till domstolen den dag som handlingen når domstolen eller en behörig befattningshavare på domstolen. När det gäller bedömningen av elektroniska handlingar fann kammarrätten ledning i förarbetena till förvaltningslagen där det anges att elektroniska handlingar anses inkomna när de finns tillgängliga för myndigheten eller en behörig befattningshavare på myndighetens server i datanätverket.

Kammarrätten uttalade vidare att huvudregeln om när en handling ska anses komma in till en myndighet bygger på principen att det är att avsändaren som bär risken för att överföringen av ett meddelande försenas. Enligt kammarrätten ankommer det därför på den som ansöker om överprövning att försäkra sig om att ansökan inkommer i rätt tid.

Kammarrätten konstaterade sedan att Rovers ansökan om överprövning inte hade varit tillgänglig för förvaltningsrätten förrän den 5 mars 2021 vilket var för sent. När det gäller den omständigheten att förseningen berodde på att ansökan stoppades av Domstolsverkets skräppostfilter konstaterade kammarrätten helt kort att detta saknade betydelse.

Kammarrätten avslog därför överklagandet redan på den grunden att det inte hade förelegat någon avtalsspärr när Trafikverket ingick avtalet.

Analys
Av kammarrättens avgörande framgår att det inte är tillräckligt att en ansökan om överprövning har skickats med e-post innan tidsfristens utgång utan sökanden måste även kunna visa att e-postmeddelandet faktiskt har inkommit till domstolen inom rätt tid. Detta ligger i linje med tidigare rättspraxis (se t.ex. NJA 2010 s. 165).

Trots detta framstår kammarrättens avgörande som en strikt tillämpning av huvudregeln om att det är avsändaren som bär risken för att ett meddelande försenas eller inte fungerar.

I detta fall framgick det nämligen att sökandens e-postmeddelanden hade kommit fram till Domstolsverket inom tidsfristen. Kammarrätten tog alltså endast fasta på att Domstolsverkets skräppostfilter medförde att meddelandena rent tekniskt inte var tillgängliga för förvaltningsrätten förrän tidsfristen hade gått ut. Som förvaltningsrätten antydde i sitt avgörande råder dock inte allmänheten över hur domstolarna har ordnat sina it-system.

Vidare uppkom huvudregeln om avsändarens ansvar i ett samhälle där meddelanden tog betydligt längre tid att skicka än vad de gör i dag. Om inte annat ter det sig något främmande att behandla mottagarens skräppostfilter på samma sätt som en förväxling hos postombudet. Skräppostfiltret är ju något som mottagaren självt styr över.

Enligt vår mening finns det alltså skäl som talar mot en strikt tillämpning av huvudregeln i ett fall som detta. Slutsatsen som får dras av kammarrättens dom är dock att den som ansöker om överprövning via e-post alltid måste försäkra sig om att meddelandet inte har fastnat i domstolsorganisationens skräppostfilter. Det gäller alltså att vara uppmärksam ifall man inte skulle få en automatisk bekräftelse på att förvaltningsrätten mottagit ansökan.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Sundsvalls dom den 18 oktober 2021 i mål nummer 1827-21

Juristpanelen

Läs mer: ProcessreglerRättsfallsanalysTidsfrist

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Skräppostfilter försenade ansökan"

  1. Magnus skriver:
    2021-11-18 kl. 08:40

    Märklig dom. Självklart kan ju inte avsändaren hållas ansvarig för ett skräppostfilter som mottagaren använder sig av. Undrar om domen varit densamma om man hade använt sig av ett fysiskt ”skräppostfilter” i form av personal som satt och gick igenom posten innan den skickades vidare till mottagaren och sållade bort det man ansåg var skräppost och endast släppte igenom s k ”viktig” post.

    Återigen resonerar lagstiftningen annorlunda enbart på grund av ny teknik.
    Skrämmande

    Svara
  2. Per Johansson skriver:
    2021-11-18 kl. 10:21

    Genom att reglera känsligheten på skräppostfiltret kan man alltså styra arbetsbelastningen på myndigheten. Smart :-).

    Svara
  3. Jakob Waldersten skriver:
    2021-11-19 kl. 10:51

    Detta ständiga lotteri inom upphandlingsrätten. Går man tillbaka i tiden finner man bl.a. följande ur förvaltningsrätten i Linköpings dom, mål 8271-13:

    ”När det gäller referenssvaret från Täby kommun, vilket fastnat i Fortifikationsverkets spamfilter, måste detta anses ha inkommit till Fortifikationsverket. Fortifikationsverket har därför varit ansvarig för att referensen inte har blivit redovisad i upphandlingen. Förvaltningsrätten finner därför att det förelegat en brist i Fortifikationsverkets referensupptagning såvitt avser referens svaret från Täby kommun.”

    Personligen sållar jag mig till den kritiska skaran mot Kammarrättens dom. Eftersom konsekvensen av att mail identifieras som skräppost endast är att mailet hamnar i en annan inkorg (”Trash” alt ”Skräppost”) så är mailet alltjämt tillgängligt (!) för domstolen så snart det hamnat där.

    Domstolen borde istället ha som rutin att också kontrollera denna inkorg eftersom det, liksom Per är inne på, är deras inställningar som avgör var mailet hamnar.

    Svara
  4. KP skriver:
    2022-08-08 kl. 09:34

    Det är tydligt brott mot direktivet och den angivna gränsen av 10 dagar när det handlar om ELEKTRONISK kommunikation och 15 dagar om det sker med skriftlig kommunikation.
    Nu kommer domstolarna få betydligt fler email och som resultat klaga igen om överbelastning, vilken de själva skapar.

    Svara

Lämna ett svar till KP Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl