Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Skapa manöverutrymme i avtalet”

Lägg ambitionen om att skriva det perfekta förfrågningsunderlaget åt sidan. Gabriel Karlberg, som forskar vid Handelshögskolan i Stockholm, ser flexibilitet som viktigare.

| 2016-09-21

Inför sin avhandling har Gabriel Karlberg, forskare vid institutionen för redovisning och finansiering vid Handelshögskolan i Stockholm, studerat upphandlingen av ett stödboende i en av Sveriges större kommuner. Han beskriver styrningen av outsourcad offentlig service som en balansakt mellan fasthet och flexibilitet:

– Min studie visar att det finns behov av en annan syn på leverantörer, inom ramarna för lagen om offentlig upphandling, där man i större utsträckning ser varandra som partners som arbetar gemensamt, säger Gabriel Karlberg.

I studien tvingades parterna tidigt att omförhandla avtalet. Avhandlingen diskuterar huruvida formella detaljkrav på egen hand kan hantera komplex offentlig verksamhet med stort behov av flexibilitet.

Slutsatsen är att det behövs ett manöverutrymme för att hantera förändrade förutsättningar så att en verksamhet ska fungera.

– Alla ambitioner om att utforma ”det perfekta FFU:et” bör därför läggas åt sidan.

Gabriel Karlberg, betonar att varje ska-krav noga bör övervägas och bör, om möjligt, uttryckas i funktionella termer. Detta dels för att om möjligt begränsa framtida risker för inlåsningseffekter.

– Dessutom kommer färre krav att öka möjligheten för leverantörer att kvalificera sig, vilket kan leda till en ökad konkurrens.

Enligt avhandlingen bör styrningen av outsourcad offentlig service ses utifrån ett bredare perspektiv – bortom LOU, förfrågningsunderlag och anbud. Vad är ditt viktigaste praktiska råd?

– Satsa på förtroendeskapandet mellan parterna. I studien framkommer att socialförvaltningens rädsla för opportunistiskt beteende, där informella kontakter initialt valdes bort, fick negativa konsekvenser. Dialog och ökad förståelse kan till exempel främjas före framtagandet av förfrågningsunderlaget.

Ser du något alternativ till upphandling av komplexa verksamheter?

– Enligt min mening borde upphandlare och politiker i större omfattning fråga sig och utvärdera vilken offentlig verksamhet som kan styras inom ramen för ett FFU.

Varför har du valt att studera just stödboende?

– Fallstudiens objekt valdes bland annat ut eftersom socialtjänst, likt övrig omsorg i forskningslitteraturen setts som en mer komplex tjänst, med behov av högre grad av flexibilitet.

Annons

Få fart på er avtalsförvaltning! Upphandling24 arrangerar en populär heldagsutbildning för dig som behöver kunskap, inspiration och verktyg för att påbörja eller komma vidare med ditt arbete med en strukturerad avtalsförvaltning. Läs mer här!

Läs mer: AvtalFörfrågningsunderlagMetod

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “”Skapa manöverutrymme i avtalet””

  1. Johan Ihrman skriver:
    2016-09-22 kl. 08:57

    Jag håller helt med om detta i generella termer och synpunkterna kan kopplas mot alla typer av komplexa upphandlingar där leverantörsvalet blir till ett partnerskap.
    Baksidan är utvärdering och grunder för att verkligen få med bedömningskriterier som spelar roll för ”slutkunden” eller den egna organisationen.

    Då större delen av mitt yrkesverksamma liv varit i den privata sektorn är detta inte ett problem där utan där får man gilla sina tidigare beslut och jobba med ständiga förbättringar i relationen för att hålla jämna steg med marknaden i övrigt (helst ligga före marknaden naturligtvis).

    Att byta samarbetspartner på den privata sidan vore en katastrof då det alltid innebär att man tappar tempo och initiativ.

    Svara

Lämna ett svar till Johan Ihrman Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud