Allt fler kommuner samordnar varutransporterna. Genom att på en distributionscentral ta emot och packa om de upphandlade varor som ska till de olika enheterna går det att dra ner på transporterna, vilket bland annat främjar miljön.
Hittills har mer än fyrtio kommuner infört samordnade transporter. Fast det verkar inte alldeles enkelt att få det att fungera optimalt. I sin årsredovisning för 2018 beskriver exempelvis Ljungby kommun problem som lett till försämrad arbetsmiljö, matsvinn och merkostnader.
Det handlar om felleveranser och illa packade varor. Mariana Axelsson, kostchef vid Ljungby kommun, förklarar för tidningen Smålänningen:
– Det går inte att packa mjölk ovanpå en låda med gurka. Det ger ett matsvinn.
Utöver varor som klämts har vissa småkök i kommunen haft problem att hantera få, men desto större, leveranser.
Alwex i Växjö har sedan år 2015 skött samdistributionen för kommuner i Kronoberg. Ljungby kommun står sedan våren 2018 utanför detta samarbete när det gäller frukt, grönt och mejeriprodukter.
Nu är det dags för ny upphandling, gällande avtal går ut den sista oktober. Ljungby kommun villkorar sin medverkan. Att matvarorna nu ”mellanlandar” i Räppe, som ligger utanför Växjö, under en till två dagar påverkar hållbarhet och fräschör.
– Vi har satt kravet att det ska vara två distributionscentraler istället för en, och att den nya uppförs någonstans i den västra länsdelen, förklarar Magnus Gunnarsson, moderat kommunstyrelseordförande i Ljungby, för Smålänningen.
Transportsamordning bedöms även förbättra konkurrensen i upphandlingar. I synnerhet lokala producenter, mindre bolag utan stark egen logistikkedja, uppskattar denna lösning.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer