Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Offentliga marknaden: 878 miljarder

Landets troligtvis största spendanalys värderar den offentliga marknaden till 878 miljarder kronor. Det offentligas inköp ökade under 2017 med 6,1 procent.

| 2018-04-26

Cirka 19 procent av landets bruttonationalprodukt är upphandlad. Enligt Dagens Samhälle Insikts kartläggning omsatte den offentliga marknaden 878 miljarder kronor under fjolåret.

Olov Carlsson, vd för DS Insikt, noterar att flera frågor i den pågående uppmarschen inför valet handlar, direkt eller indirekt, om de offentliga affärerna och upphandlingarna:

– Marknaden för de offentliga affärerna har aldrig varit så aktuell som nu, oavsett partifärg är alla idag måna om att vi inte skall slösa bort våra skattemedel.

Under 2017 hade offentlig sektor 205 807 unika leverantörer. Det är en minskning jämfört med år 2016 då 212 519 företag sålde varor och tjänster för sammanlagt 827 miljarder kronor.

Ökande samhällsuppdrag för byggbolagen är avgörande för den offentliga marknadens 6,1-procentiga tillväxt mellan åren 2016 och 2017. Avstannande byggverksamhet på den privata marknaden har kompenserats av det offentligas behov. NCC och Skanska har tillsammans med Peab gjort offentliga affärer för mer än 30 miljarder kronor.

NCC toppar listan över de tio största leverantörerna. Tvåa är en annan byggjätte, Skanska. IT-leverantören Atea ligger trea med ett totalt affärsvärde om 8,4 miljarder kronor. Därefter följer Skandikon, Peab Anläggning, Nobina, Peab Sverige, Keolis, Martin & Servera samt Attendo.

Marknaden för konsultmäklare fortsätter att växa. Ework Group har nu gått om 2016 års största aktör på området, Zerochaos, som ledande konsultmäklare.

DS Insikts insamling av offentlig affärsinformation är sannolikt Sveriges största spendanalys över den offentliga marknadens totala inköp. Metodiken, som bygger på faktiska utbetalningar, kommer från Doublecheck. DS Insikt övertog i slutet av 2017 Doublechecks databas över de tidigare fem årens insamlingar samt berörd personal.

Bedömningen av hur stor den offentliga affären är varierar beroende på vem som mäter och hur det mäts. Upphandlingsmyndigheten och Konkurrensverket har i sin senaste statistiksamling beräknat värdet för år 2015 till 642 miljarder kronor.

DS Insikts siffra avser 2017 och i den ingår inköp som görs av statliga myndigheter, kommuner och landsting/regioner. Offentligt ägda bolag ingår däremot inte. Belopp som anges är inklusive eventuell moms och punktskatter. Uppgifter saknas från ett fåtal myndigheter, främst på grund av sekretess.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: InsynSamhälleUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget