Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Offentliga marknaden: 878 miljarder

Landets troligtvis största spendanalys värderar den offentliga marknaden till 878 miljarder kronor. Det offentligas inköp ökade under 2017 med 6,1 procent.

| 2018-04-26

Cirka 19 procent av landets bruttonationalprodukt är upphandlad. Enligt Dagens Samhälle Insikts kartläggning omsatte den offentliga marknaden 878 miljarder kronor under fjolåret.

Olov Carlsson, vd för DS Insikt, noterar att flera frågor i den pågående uppmarschen inför valet handlar, direkt eller indirekt, om de offentliga affärerna och upphandlingarna:

– Marknaden för de offentliga affärerna har aldrig varit så aktuell som nu, oavsett partifärg är alla idag måna om att vi inte skall slösa bort våra skattemedel.

Under 2017 hade offentlig sektor 205 807 unika leverantörer. Det är en minskning jämfört med år 2016 då 212 519 företag sålde varor och tjänster för sammanlagt 827 miljarder kronor.

Ökande samhällsuppdrag för byggbolagen är avgörande för den offentliga marknadens 6,1-procentiga tillväxt mellan åren 2016 och 2017. Avstannande byggverksamhet på den privata marknaden har kompenserats av det offentligas behov. NCC och Skanska har tillsammans med Peab gjort offentliga affärer för mer än 30 miljarder kronor.

NCC toppar listan över de tio största leverantörerna. Tvåa är en annan byggjätte, Skanska. IT-leverantören Atea ligger trea med ett totalt affärsvärde om 8,4 miljarder kronor. Därefter följer Skandikon, Peab Anläggning, Nobina, Peab Sverige, Keolis, Martin & Servera samt Attendo.

Marknaden för konsultmäklare fortsätter att växa. Ework Group har nu gått om 2016 års största aktör på området, Zerochaos, som ledande konsultmäklare.

DS Insikts insamling av offentlig affärsinformation är sannolikt Sveriges största spendanalys över den offentliga marknadens totala inköp. Metodiken, som bygger på faktiska utbetalningar, kommer från Doublecheck. DS Insikt övertog i slutet av 2017 Doublechecks databas över de tidigare fem årens insamlingar samt berörd personal.

Bedömningen av hur stor den offentliga affären är varierar beroende på vem som mäter och hur det mäts. Upphandlingsmyndigheten och Konkurrensverket har i sin senaste statistiksamling beräknat värdet för år 2015 till 642 miljarder kronor.

DS Insikts siffra avser 2017 och i den ingår inköp som görs av statliga myndigheter, kommuner och landsting/regioner. Offentligt ägda bolag ingår däremot inte. Belopp som anges är inklusive eventuell moms och punktskatter. Uppgifter saknas från ett fåtal myndigheter, främst på grund av sekretess.

 

Läs mer: InsynSamhälleUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt