Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Så ska vi bli bäst till år 2020”

Minskad konsultanvändning och därefter en ny policy för inköp. Irene Svenonius kavlar upp ärmarna för att Stockholms läns landsting ska nå målet att om två år bli Sveriges bästa offentliga upphandlare.

| 2018-04-05

Stockholms läns landsting har kritiserats för att i alltför stor utsträckning anlita konsulter, inte minst på Nya Karolinska Solna. Framöver ska konsulter endast anlitas när det behövs en temporär specialistkompetens, vid tillfälliga toppar eller för att genomföra korta utredningsuppdrag.

Finanslandstingsrådet Irene Svenonius berättar att hela landstinget har fått i uppdrag att arbeta för att sänka konsultkostnaderna. Hon poängterar att det är varje chefs ansvar att se till att det blir verklighet.

– Vi kan se att konsultkostnaderna minskade förra året, men vill nu öka takten i arbetet.

Inför landstingsstyrelsens möte den 10 april ligger nu ett förslag om vilka upphandlingar som ska genomföras. Förvaltningen föreslår att 83 så kallade kategori A-upphandlingar ska genomföras under 2018. Här finns konsulttjänster inom strategi och management inte med.

– Beslutet i landstingsstyrelsen blir en tydlig signal till den egna organisationen om att konsulttjänster inom strategi och management ska användas restriktivt.

Att konsulttjänsterna ”B-listas” innebär att de beslutas av landstingsstyrelsen. Detta till skillnad från A-upphandlingarna, där anskaffningen som sådan inte förändrar inriktningar eller mål, som sker på delegation efter beslut av landstingsstyrelsen.

– Detta är motiverat utifrån att vi vill minska användningen av konsulter inom strategi och management påtagligt.

Enligt Irene Svenonius är det viktigt att konsultupphandlingen utformas för en mindre volym än tidigare. En tydlig strategi för hur avtalsuppföljning ska mejslas ut så att man kan följa upp att användningen av konsulter minskar.

– Allt detta ska vara tillgodosett innan beslut kan fattas om att gå ut med upphandlingen.

Kommer konsultföretagen i och med detta att bedöma Stockholms läns landsting som mindre intressant? Hon ser landstinget som en fortsatt god kund med kvalificerade uppdrag där konsulter kan hjälpa till med sådant som det inte finns kompetens för in house.

– Men landstinget ska inte vara en stor kund som ger stora, långa löpande uppdrag.

En ny policy för inköp är också på gång, den ska beslutas av fullmäktige i maj. Till nyheterna hör införande av kategoristyrt arbete:

– Det går inte idag att säga exakt hur lång tid förändringsarbetet kommer att ta, men vårt mål är att år 2020 vara Sveriges bästa offentliga upphandlare så det gäller för alla att kavla upp ärmarna direkt.

Läs mer: PolitikSamhälleÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “”Så ska vi bli bäst till år 2020””

  1. Justinianus skriver:
    2018-04-05 kl. 13:30

    Det kommer nog gå bra nu när Irene Svenonius man inte längre sitter som inköpschef för NKS…

    https://ltmoteld.blogspot.se/2018/02/avga-irene-svenonius.html

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget

Nytt från Upphandling24

  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen
  • Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
  • Så ska Trafikverket få bättre koll
  • Prisas för upphandlingsforskning
  • Dalatrafik backar från miljardkrav
  • Upphandling tar plats i Almedalen
  • Backa inte – ställ krav på oss!

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta