Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så dyrt är det att överpröva i Finland

Förenklingsutredningens förslag om att avgiftsbelägga ansökningar om överprövning debatteras flitigt. I andra länder är avgifter i upphandlingsmål den vanliga ordningen och också förenligt med unionsrätten.

| 2019-03-06

Får förenklingsutredningen som den vill kommer det att efter halvårsskiftet kosta 7 500 kronor att lämna in en ansökan om överprövning. Bland remissvaren på den statliga utredningen finns en mängd åsikter, de flesta negativa, om avgiften. Ska den ens finnas och hur stor behöver den vara för att minska mängden ansökningar?

Även från rättsvårdande myndigheter tvekas det över om avgift är rätt väg att gå. Förvaltningsrätten i Linköping menar exempelvis att det är högst tveksamt om avgiften har någon som helst effekt på benägenheten att ansöka om överprövning. Det finns istället risk för en ökad administrativ börda.

I många andra EU-länder kostar det att klaga. I exempelvis Finland är avgiften, till skillnad från det svenska förslaget, progressiv. De avgifter som tas ut för behandling av upphandlingsärenden i Marknadsdomstolen (motsvarar svensk förvaltningsrätt) regleras i lagen om domstolsavgifter.

Kostnaderna justerades upp vid årsskiftet. Vid tvister, överklaganden och andra rättsliga förfaranden tas en domstolsavgift på motsvarande 21 000 kronor ut.

Såsom tidigare varierar avgiften beroende på upphandlingens värde. Om den omtvistade upphandlingen är på mer än motsvarande tio miljoner kronor ökar avgiften till cirka 42 000 kronor.  För upphandlingar värda minst hundra miljoner kronor kostar det runt 65 000 kronor att klaga.

Ärenden som lämnas utan vidare behandling, utan att avgörande fälls i huvudsaken, avvisas eller avskrivs har en särskild taxa. Här är rättegångsavgiften drygt fem tusenlappar.

Vid sökande av ändring hos högsta domstolen eller hos högsta förvaltningsdomstolen i ett ärende som avgjorts av marknadsdomstolen är rättegångsavgiften lika stor som i lägre instans och bestäms enligt samma principer som i marknadsdomstolen.

Enligt förenklingsutredningens resonemang skulle differentierad avgift skapa stora bedömnings- och handläggningsproblem för domstolarna. I och med att det på ett så tidigt stadium inte är självklart hur mycket en upphandling kommer att omsätta riskerar värdet att bli ytterligare en tvistefråga.

Läs mer: EUJuridikLagstiftningÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Så dyrt är det att överpröva i Finland"

  1. Pernilla Hallberg skriver:
    2019-03-08 kl. 08:05

    Som mikroföretagare är jag ofta beroende av att gå samman med andra småföretag för att kunna lämna anbud på en upphandling. Att ta en avgift på 45000 kr för överklagan av en upphandling på över 10 miloner innebär att avgiften skulla vara mellan 0,5-1 % av omsättningen för många av mina små företags-kollegor. Det skulle motverka småföretagares möjligheter för jämlika vilkor vid upphandling, och skulle innebära att upphandlande myndighet har lättare att inte agera korrekt med grundkraven när det gäller småföretag, eftersom ingen kommer överklaga.

    Svara
  2. Roger Johansson skriver:
    2019-03-11 kl. 08:02

    Det är även i Finland olyckligt att avgiftsbelägga rätten att få sin sak rättsligt prövad. Motiveringen är att man vill komma åt okynnesöverklaganden och att avlasta domstolsväsendet. För att kompensera för rättsäkerheten i upphandlingsärenden undrar man om upphandlingstillsyningsmyndigheten är tänkt att ta rollen som förstainstans. Å andra sidan misstänker jag att tillsyningsmyndigheten i praktiken kommer behöva vara starkt restriktiv och selektiv i vilka ärenden den tar till gransking.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026