Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

ANBUDSDAGEN 2019<br/>– Försäljning till offentlig sektor

Anmäl dig nu
Se program

Den offentliga affären har en enorm potential och många fördelar. Samtidigt är spelreglerna annorlunda än vid affärer med näringslivet. Anbudsdagen den 9 april ger dig den kunskap du behöver för att lyckas med försäljningen till offentlig sektor.

Den här kunskapen får du:

  • Du blir uppdaterad med de senaste nyheterna och hur de påverkar affären.
  • Du får råd, tips och erfarenhet från experter inom anbud, försäljning och upphandlingsjuridik.
  • Direkt från källan får du information från insidan om hur andra företag lägger upp sitt försäljningsarbete.

Hela dagen har totalt fokus på försäljning till statliga myndigheter, kommuner, regioner och landsting samt offentligt ägda bolag.

Därför ska du vara med på Anbudsdagen:

  • Totalt fokus på försäljning till offentlig sektor.
  • Effektivt forum. Maximal information på kort tid.
  • Du får just dina frågor besvarade av advokater, anbudsexperter och upphandlare.

Boka din plats till konferensen redan i dag!
Du anmäler dig enkelt här till höger, eller längre ned på sidan om du använder en mobiltelefon.

Datum: 9 april 2019
Plats: Berns, Stockholm
Tid: kl. 9.30-16.15 (med efterföljande mingel fram till kl. 17.15)

Ordinarie pris: 3 900 kr exkl. moms
Erbjudande: Vi erbjuder en mängdrabatt på 400 kr exkl. moms för varje ytterligare deltagare utöver den första. (Gäller endast bokning som görs vid ett och samma tillfälle.)

Frågor? Kontakta oss på bokning@inkopsradet.se

Sagt av deltagare tidigare år:
”Inspirerande, kunskap med glimten i ögat”
”Fullspäckad med bra info!”
”Intressant, rolig och välplanerad”
”Väldigt genomlysande – lämnar inte en sten unturned”

Program för dagen

KL. 9.30
Nyheter och trender på den offentliga marknaden
Ny lagstiftning, utredningar, nya domar och politiken påverkar den offentliga affären. Liselott Fröstad ger dig överblicken av vad som har hänt under det senaste året och vilka förändringar vi har att vänta framåt i tiden.
Liselott Fröstad, advokat, AG Advokat

Möjligheter och utmaningar i den offentliga affären
Att sälja till stat, kommun och landsting ger dig som säljer många extra fördelar och möjligheter jämfört med försäljning till privata företag. Men spelreglerna är annorlunda och för att få ut maximalt av affärerna gäller det att ha rätt kunskap.
Ulrica Dyrke, upphandlingsexpert, Almega

Kl. 10.40-11.10 Kaffe

 

Så ökar du lönsamheten i den offentliga affären
Det går att göra bättre offentliga affärer. Med kunskap, förståelse och rätt åtgärder får du kunden att efterfråga och köpa dina produkter. Ta del av Shipleys internationellt utvecklade metoder hur du ökar din lönsamhet och vinner fler kontrakt.
Anne Thingvall, vd, Shipley Sweden

Ikeas resa från noll till storavtal
Ikea hade tidigare få upphandlade avtal, men de sålde ändå till offentlig sektor. Det är ett riskfyllt läge när upphandling, avtalstrohet och regelverk hos de offentliga kunderna blir allt viktigare. Ikea beslutade sig därför för att aktivt gå in i offentlig sektor. Efter ett intensivt arbete är Ikea nu leverantör på de viktigaste ramavtalen för möbler till Sveriges kommuner och landsting. Häng med på Ikeas resa och ta del av deras erfarenheter.
Fredrik Kristiansson, Public Bid Manager, Ikea Business Sverige

I huvudet på en upphandlare
Så resonerar och jobbar en upphandlare. Följ med in bakom kulisserna och få reda på hur det går till när en upphandling blir till.
Zara Minozada, upphandlare, Upphandling Södertorn

12.40-13.40 Lunch

 

Följ upp dina affärer och avtal för att säkra försäljningen
Du har vunnit det hett eftertraktade ramavtalet, men det är inte mer än en jaktlicens. Hur följer du upp avtalet och säkerställer att det ger verkliga affärer och att det inte läcker till konkurrenterna? Hur kan du agera för att få fram information, och vilka åtgärder ska du vidta om affärer har gått till konkurrenter utan ramavtal?
Viktoria Edelman, advokat, AG Advokat

Så bygger du processer och rutiner för bättre affärer
Att vinna affärer i offentlig upphandling är ingen slump. Det kräver genomtänkta processer och rätt organisation. Per Werling ger en inblick i hur du bör bygga upp din verksamhet för att vinna fler offentliga affärer.
Per Werling, jurist, e-Avrop

14.45-15.15 Kaffe

 

ESPD – Sanning och konsekvens
ESPD ska göra det enklare för leverantörer att visa att de är hederliga, men införandet har varit rörigt. Här får du en större förståelse för vad ESPD innebär, och hur du som säljare ska använda dig av det.
Elin Nilsson, jurist och anbudsexpert, Tenders

Proaktiv försäljning – förberedelse och dialog
Nyckeln till lyckad försäljning är att arbeta proaktivt. Här får du praktiska verktyg för hela processen. Så förbereder du dig. Så får du till möten och dialog. Så påverkar du upphandlingen på rätt sätt.
Dan Frödén, grundare, Tenders

16.15-17.15 Avslutning med mingel

 

 

[expand title=”Bokningsvillkor – klicka för att se”]

Fram till 30 dagar före konferensens datum går det att avboka helt utan kostnad. Därefter kan platsen fram till 2 dagar innan konferensens datum kostnadsfritt överlåtas till annan person eller vara innestående till en av Inköpsrådets framtida konferenser (inom två år).

Avbokning, överlåtelse och byte av konferens måste göras skriftligen via mejl till bokning@inkopsradet.se och blir giltig efter bekräftelse från Inköpsrådet. Vid överlåtelse eller byte debiteras avgiften i samband med den först bokade konferensen.

Deltagaravgiften betalas mot faktura eller kreditkort. Vid fakturering är betalningsvillkoren 30 dagar. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta med 2 procent per månad. Påminnelseavgift om 60 kronor tas ut för varje skickad påminnelse. Fakturering sker i anslutning till bokningen.

Mervärdesskatt 25 procent tillkommer på angivna priser. Fakturering sker från AB Garamond (559023-5221) med bankgiro 5025-6643.

Deltagarlistan blir tillgänglig digitalt för deltagarna på konferensen. Meddela oss om du inte vill ha ditt namn på deltagarlistan.

Programmet är preliminärt och kan ändras.

Mängdrabatt gäller endast bokning som görs vid ett och samma tillfälle.

Du godkänner att dina uppgifter lagras. Du kan när som helst ta del av, uppdatera och radera de uppgifter du har lämnat genom att kontakta oss. Här kan du läsa om vår Integritets- och personuppgiftspolicy.

Frågor? Kontakta Inköpsrådet på bokning@inkopsradet.se[/expand]

 

 

Lediga jobb

  • Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Upphandling24

Nyheter från Upphandling24

Martin Kruse

Svaga leverantörer får nobben

Ängelholm

Så skapades intresse för inköp

När skattekontot visar leverantörsproblem

Träget arbete ger resultat

“Kunniga, pålitliga, pålästa”

Dragkamp om ”centralen”

Bo Nordlin

Bo Nordlin, tidigare chefredaktör för Upphandling24, startade i september 2015 Inköpsrådet. Det är en ny sajt med fokus på inköp och upphandling och med större djup och mer analys.

Inköpsrådet är en sajt för kunskapsutbyte både mellan inköpare och upphandlare, men också mellan köpare och säljare.

Vill du hålla dig uppdaterad om vad som händer med Inköpsrådet, prenumerera då på vårt kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Vill du veta mer? Läs då om Inköpsrådets mål och vilka vi är.

Du kan också följa oss på Twitter, Facebook och Linkedin.

Vår integritets- och personuppgiftspolicy hittar du här.

Inköpsrådet

  • Del 2: Inga avrop? Så gör du!
  • Så gör du om du inte får några avrop
  • Jobbiga frågor ger bättre upphandling
  • Bättre uppföljning i grupp
  • Två konkurrensmål efter lång torka
  • ”Det här uträttar vi på ett år”
  • Så fungerar ESPD för anbudslämnare
  • Så funkar sekretess
  • När förenkling blir försämring
  • LOU korrumperar konsultbranschen