Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Lagrådets kritik måste tas på allvar”

Om regeringen har någon form av ansvarskänsla ser de över Lagrådets invändningar på ett seriöst sätt. Det säger Maria Plass, Moderaternas talesperson i upphandlingsfrågor, och hon är inte ensam i sin kritik mot förslaget.

| 2016-06-15

Lagrådets kritik av regeringens förslag om att införa arbetsrättsliga krav i offentlig upphandling är inte nådig. Förslaget bedöms bland annat som ”oförenligt” med syftet att förenkla regelverket som kringgärdar offentlig upphandling.

Enligt rådets analys kommer skrivningarna, om de inte ändras, att leda till tillämpningssvårigheter samt kostsamma och tidskrävande upphandlingsprocesser. Dessutom väntas små företag att drabbas av ”en betydande administrativ börda”.

– Att döma av hur regeringen tagit till sig tidigare kritik är det osäkert om Lagrådets kritik påverkar lagstiftningen, säger Carl Bokwall, advokat och partner på Bokwall Rislund Advokatbyrå med ansvar för byråns verksamhet inom offentliga affärer.

Han beskriver lagförslaget som rörigt med skyldigheter och ”tips” lite huller om buller. Den allvarligaste invändningen är otydlighet i centrala delar:

– Som Lagrådet påpekar är det exempelvis oklart vad som i 13 kap. 3 § menas med ”tillämpliga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter”, alltså den bestämmelse som reglerar när uteslutning av leverantörer får ske för att de inte följt sådana skyldigheter.

Han menar att det inte är klart om underlåtenhet att teckna ett kollektivavtal ska anses utgöra ett åsidosättande av arbetsrättsliga skyldigheter. Det är också otydligt om det innebär ett åsidosättande att en arbetsgivare, som inte har ingått ett kollektivavtal, erbjuder arbetstagarna villkor som i något avseende avviker från vad som följer av ett kollektivavtal som tillämpas i branschen, och avvikelsen är till nackdel för arbetstagaren.

– Jag hoppas att regeringen tar till sig av kritiken och bättre klargör vad som gäller vid exempelvis uteslutning och då väger in att det upphandlingsrättsliga regelverket i grund och botten är en rättighetslagstiftning för leverantörer.

Ulf Lindberg, näringspolitisk chef vid Almega, ogillar att lagförslaget i vissa avseenden går längre än EU-direktivet:

– Regeringens strävan att förverkliga olika politiska mål med upphandling kommer att leda till otydlighet, krångel och färre anbudsgivare, säger han och slår fast att det knappast är vad medborgare och näringsliv behöver.

Mohamed Hama Ali, biträdande jurist vid Gärde Wesslau med sociala krav som specialintresse:

– Lagrådsremissen påvisar återigen vikten av en sammanhängande och förenklad upphandlingslagstiftning, inte minst mot bakgrund av att kritiken mot den befintliga lagstiftningen i huvudsak varit att den är just svårtillgänglig och komplicerad.

Han poängterar att det inte bör sammanblandas med regeringens höjda ambitionsnivå när det kommer till arbetsrättsliga krav inom ramen för sociala hänsyn:

– Det är positivt att regeringen inte bara implementerar direktivet utifrån en minimumnivå, utan anpassar lagstiftningen efter svensk standard.

Efter det att Moderaternas riksdagsgrupp utsett Maria Malmer Stenergard till ny gruppledare i skatteutskottet axlar Maria Plass ansvaret i partiet för frågor som rör offentlig upphandling. Hon stämmer in i Lagrådets kritik:

– Små företag, familjeföretag i synnerhet, kommer att missgynnas om regeringsförslaget går igenom. Dessutom riskerar konkurrenskraften att försämras för svenska företag.

Hon tvivlar starkt på att riksdagsremissen kommer, som utlovat, innan riksdagens sommaruppehåll. Det är på ett sätt bra, menar hon, eftersom denna fråga är viktig och att Lagrådets invändningar måste tas på allvar:

– Om regeringen har någon form av ansvarskänsla ser de över det här på ett seriöst sätt.

Alejandro Firpo, politiskt sakkunnig hos civilminister Ardalan Shekarabi, vill inte uttala sig om vad Lagrådets besked innebär för det fortsatta lagstiftningsarbetet. Han säger:

– Vi arbetar intensivt med propositionen om ett nytt regelverk om upphandling som vi avser att besluta om inom kort. När vi är klara kommer vi att kommunicera det.

Läs mer: JuridikPolitikSociala krav

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026