Serkon söker konsult med inriktning mot upphandling

Om Serkon​

Serkon är det ledande konsultföretaget inom kommunal ekonomi och verksamhetsutveckling med konsultuppdrag av varierande art, längd och omfattning. Våra tjänster är mycket efterfrågade av kommuner, kommunala bolag och förbund, och vi behöver fler kollegor för att kunna möta kundernas behov. Vi söker nu en upphandlare för att förstärka vårt erbjudande till våra kommunala kunder.

Vill du arbeta som konsult med inriktning mot upphandling hos oss? På Serkon får du en unik möjlighet att som privatanställd arbeta med att stödja kommunala verksamheter inom upphandling i en eller flera kommuner i en utvecklande och varierande miljö. Du får en trygg anställning med kollektivavtal och konkurrenskraftig lön. Frihet med ansvar att själv planera och utföra sitt arbete så att det passar både kunden och dig bäst är något vi och våra konsulter värderar högt.

Arbetsuppgifter​

I arbetet ingår bl.a. att ge råd och stöd i upphandlingstekniska och upphandlingsadministrativa frågor, att aktivt delta i utvecklingsarbetet gällande kommuners upphandlingsprocess och rutiner/styrdokument.
 
Exempel på arbetsuppgifter:

  • Vägleda beställare i hur upphandlingsprojektet ska planeras och paketeras.
  • Ge råd om upphandlingsförfarande, bistå med utformning av upphandlingsdokumentation, utformning av krav, utvärderingsmodeller, anbudsutvärdering, utformning av tilldelningsbeslut och avtalsskrivning.
  • Vid behov bistå vid uppföljning och avslut av upphandlingar.
  • Bistå vid sekretessprövning.
  • Hålla utbildningar för främst sällanupphandlare, säkerställa att upphandlingsmallar mm är uppdaterat utifrån lagstiftning.
  • Göra sammanställningar och framtagande av kommunövergripande årliga dokument såsom uppföljning av privata utförare och upphandlingsplaner.

​​
Utöver detta ingår bevakning av ny lagstiftning. Du kommer även att arbeta i kommuners upphandlingssystem med att utveckla, uppdatera och hålla upphandlings- och avtalsdatabaser á jour.

​Rollen innefattar extern rapportering och framtagning av andra beslutsunderlag där omvärldsbevakning en viktig del i arbetet. ​

​För att passa in i konsultrollen behöver du ha god social kompetens, vara lyhörd, flexibel och kunna arbeta mot givna deadlines. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. ​

Kvalifikationer

Vi söker dig som har högskoleutbildning eller motsvarande inom upphandling/inköp, ekonomi eller juridik. Det är även en fördel om du har en utbildning inom projektledning och LOU. Vi ser att du har några års erfarenhet av upphandlingsarbete samt har goda kunskaper om den lagstiftning som reglerar offentlig upphandling.

​Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av avtalsförvaltning eller avtalsuppföljning samt kunskaper om upphandling av konsulttjänster.

Tjänsten kräver ett tätt samarbete med företrädare för kundernas organisationer t.ex. ekonomi- och HR-avdelningar, chefer på olika nivåer och andra relevanta funktioner. Vi förutsätter att du har god samarbetsförmåga, är lyhörd samt har lätt för att bygga förtroende och knyta kontakter.

Anställningsvillkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid eller deltid med placering på något av våra kontor i Helsingborg (centrum), Malmö (Hyllie) eller Vellinge. Naturligtvis erbjuder vi dig en konkurrenskraftig fast månadslön och är också anslutna till kollektivavtal. Tjänsten kräver B- körkort och tillgång till egen bil.

Ansökan

Välkommen med din ansökan till:  rekrytering@serkon.se senast den 25 september.
(Märk din ansökan med referensen ”Upphandlingskonsult”)

Kontaktpersoner

Sophie Tenghagen, konsultchef, 040-685 13 61 eller sophie.tenghagen@serkon.se
Blagoj Kociski, VD, 040-685 13 14 eller blagoj.kociski@serkon.se

 

​Välkommen med din ansökan!


Sista ansökningsdag:
25 september 2024

Kontakt:

Sophie Tenghagen, konsultchef,
040-685 13 61 eller sophie.tenghagen@serkon.se

Blagoj Kociski, VD,
040-685 13 14 eller blagoj.kociski@serkon.se

Placeringsort:
Helsingborg, Malmö, Vellinge