Kategoriledare till Inköp Sörmland – Västmanland

Vill du jobba med strategiska inköps- och upphandlingsfrågor inom en verksamhet där du gör skillnad för vården och ser tydliga resultat av ditt arbete? Nu söker Inköp Sörmland – Västmanland en driven kategoriledare. Välkommen till en arbetsplats där du är mitt i livet och samhället. Och gör skillnad varje dag. På riktigt.

Arbetsuppgifter

I rollen som kategoriledare arbetar du för att förbättra och utveckla Region Sörmland och Region Västmanlands inköp. Du kommer med dina kollegor att leda det strategiska inköpsarbetet med fokus på kostnadsbesparingar och förbättringar och ha det övergripande inköpsansvaret för en eller flera kategorier.

Du leder kategoriarbetet och tillsammans med kategoriteamet arbetar du med att analysera verksamhetskrav, inköpsbehov och marknaden. Du ansvarar för att ta fram och genomföra strategier och handlingsplaner. Vidare ingår även arbete med leverantörsstyrning och att stödja inköparna och verksamheten i att uppnå rätt affärer. Tjänsten innebär att du jobbar i nära dialog med verksamheterna och som kategoriledare är du med och påverkar sjukvården och ser tydliga resultat av ditt arbete.

Om arbetsplatsen

Region Sörmland och Region Västmanland har en gemensam inköpsfunktion. Inköp är en expert- och stödfunktion för båda regionerna. Det innebär att vi ansvarar för organisationernas inköp av varor, tjänster och byggentreprenader för ett samlat värde om ca 5 miljarder per år. Enheten är en resurs i form av affärsstöd, i alla typer av inköpsfrågor. Vi har också det övergripande ansvaret för e-handel i Region Sörmland.

Enheten består av 56 personer med olika roller, varav 5 är kategoriledare. Inköp har kontor i Västerås, Eskilstuna, Katrineholm och Nyköping.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har utbildning inom ekonomi, inköp, juridik eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig, alternativt att du har förvärvat motsvarande kunskaper i arbetslivet. Du har god erfarenhet av kategoriledning. Det är meriterande om du har erfarenhet av projektledning och arbete med spendanalys. Har du arbetat med offentliga upphandlingar där du har tillämpat LOU/LUF/LOV är det meriterande. Vi ser även positivt på erfarenhet av att leda team med digitala verkyg på distans. Du måste kunna uttrycka dig väl i svenska språket både i tal och i skrift. Goda kunskaper i Officepaketet är ett krav.

Som person är du kommunikativ och kan bygga och underhålla nätverk, du har förmågan att leda och driva projekt, samt motivera gruppmedlemmar och få dem att arbeta mot samma mål. Du tänker strategiskt och trivs när du får använda din analytiska förmåga och hantera komplexa frågor. Vidare vågar du fatta beslut och utmana befintliga lösningar för att på så sätt optimera affären.

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning på heltid hos Region Sörmland. Tillträde enligt överenskommelse. Möjliga arbetsorter är Västerås, Eskilstuna, Katrineholm och Nyköping, placeringsort enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast 10 januari 2021!

Vi tackar nej till dig som säljer alla slags rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner

Pia Larsson, Enhetschef, 070-989 5011
Facklig kontakt, växel 0155-245 000