Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hon bjuder på inköpsinspiration

Trafikverket köper varor och tjänster för 40 miljarder kronor per år. Så här resonerar en av landets absolut största offentliga upphandlare kring frågor som automatiserad upphandling, inköpsråd, innovation och kontroll.

| 2017-09-25

Trafikverket har genomlyst sin inköpsverksamhet. Uppdraget, som kom från regeringen, är nu slutfört och har resulterat i en rapport. Förhoppningen är att detta dokument ska tjäna som inspiration för andra:

Åsa Markström, tillförordnad inköpsdirektör vid Trafikverket, är glad över att som landets största upphandlare kunna dela med sig av kunskaper och erfarenheter:

– Det gynnar hela marknaden.

Trafikverket gör affärer för 40 miljarder kronor per år. Även om det är långt mer än vad de flesta andra upphandlar finns det att lära.

Sociala krav ställs för att motverka lönedumpning, dåliga arbetsvillkor, svartarbete, diskriminering och korruption. Kraven skrivs in i kontrakten när upphandlingar görs och ska genomsyra alla leverantörsled – under hela kontraktstiden.

– Vi har också infört ett kontrollsystem och lägger stort fokus på att följa upp de krav vi ställer på våra leverantörer, säger Camilla Ahston, utredningsledare och internationell strateg på avdelningen Inköp och logistik.

Innovationsupphandling som används för att gynna och stimulera utveckling på leverantörsmarknaden. I praktiken innebär detta att krav ställs på funktion snarare än att beställaren detaljstyr.

– Ett viktigt verktyg är det löpande samarbetet med leverantörsmarknaden och branschföreningar där vi tillsammans arbetar för ökad produktivitet och innovation, säger Camilla Ahston.

Inköpsråd, kontrasignering, styrning av direktupphandlingar och avtalsmallar har införts. Mindre och enklare upphandlingar avropas från nationella ramavtal i processer som blir alltmer automatiserade. Detta för att kunna lägga mer krut på de stora och komplexa affärerna.

Framöver fokuseras bland annat på att upprätta bättre kontroll av oseriösa leverantörer.

UPPDATERAD 2017-09-28: Trafikverket beskrivs som en av landets största upphandlare.

Läs mer: InsynPraktisktSamhälleSamhällsbyggnad

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Hon bjuder på inköpsinspiration"

  1. Arnold skriver:
    2017-09-28 kl. 08:10

    Nu är det dock som så att Trafikverket inte alls är Sveriges största upphandlare. Stockholms läns landsting har exempelvis en årlig spend på över 80 miljarder.

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2017-09-28 kl. 09:52

      Hej Arnold,

      Frågan om vem som är störst brukar komma upp i samband med Doublechecks årliga marknadsanalys. Här avvisar i alla fall Stockholms läns landsting att man skulle vara störst: https://upphandling24.se/sll-ar-landet-storsta-inkopare/
      I och med att mätmetoderna är avgörande för resultatet tar jag det säkra för det osäkra och ändrar min text till ”en av de absolut största”.

      //Per på Inköpsrådet

Lämna ett svar till Arnold Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist