Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Håll koll på de ”heta punkterna”

AvtalsuppföljningDEL 6 Avtalet är signerat och publicerat i avtalskatalogen och registrator har arkiverat handlingarna. Nu är det dags att börja analysera resultaten och dra slutsatser om upphandlingen. Vilka villkor är de "heta punkterna"? undrar Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko.

| 2024-02-12
Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko, Gaveto.

Frågan ”när ska vi påbörja avtalsuppföljning?” kan bäst besvaras med: ”så fort som möjligt men med det är aldrig för sent”. Avtalen som är nytecknade och de som närmar sitt bäst före-datum bör prioriteras, även avtalen som man misstänker inte bör förlängas ska inkluderas.

Förhoppningsvis har ni haft uppstartsmöten med avtalsleverantörerna och kanske med egen verksamhet. Under dessa möten kan man få första indikationer på ”heta punkter”, det vill säga avtalsvillkor som är kostnadsdrivande, otydliga, kräver specifika arbetsinsatser, eller kan tolkas på olika sätt av leverantören och verksamheten. Dessa heta punkter kommer att ligga till grund för en strukturerad avtalsuppföljning.

När vi följer upp avtalen i olika organisationer och presenterar resultaten får vi ofta frågan: ”men herregud… hur visste du att du skulle hitta den där avvikelsen?”

Svaret är att vi vet vilka heta punkter som brukar finnas och som därför ska kontrolleras i olika typer av avtal. Exempelvis dagböcker i konsultavtal, underentreprenörspåslag i entreprenadavtal, städschema i lokalvårdsavtal eller avtalade nettopriser i varuavtal. Det räcker att följa upp ett par avtal av varje typ i sin organisation för att skaffa sig en ganska nyanserad bild av heta punkter.

Vi börjar alltid med att systematisera upphandlingens krav och avtalsvillkoren i en tabellform. Detta ger avtalscontrollern en mall för analys av upphandlingens resultat.

I detta skede kan vi identifiera ”klippa och klistra-fel” som är resultat av att man inte klarade av att hålla ordning på alla villkor, syftningar och underliggande andemening i upphandlingsunderlagets olika paragrafer.

Ett tydligt upphandlingsunderlag underlättar och stöder avtalscontrollerns arbete enormt. Med otydliga upphandlingsdokument känner man sig bakbunden. Vi minns när en större organisation behövde kalla in sin externa upphandlare långt efter avtalsskrivning och be denne att förklara hur avtalet var tänkt att fungera eftersom varken verksamheten eller leverantörerna lyckats förstå och tillämpa det.

Nästa steg är att se om avropsordningen följs när det finns mer än en avtalsleverantör – en enkel uppgift för enkla avropsordningar och leverantörer med bara ett avtal; en större arbetsinsats i övriga fall. Vi finner att avropsordning inte följs i överraskande många fall och att detta oftast beror på att avtalet inte speglar verksamhetens behov och önskemål.

För tio år sedan genomförde vi en stor varuupphandling utformad enligt vår modell med produktgrupper och volymprodukter som vi omnämnde i vår föregående artikel.

Med en ny avropsordning (momentan konkurrensutsättning eller dynamisk avropsordning) ökade leverantörs- och avtalstroheten från mindre än 50 procent till mer än 80 procent. Resultatet för beställarna var enklare avropsförfarande, upp till 70 procent lägre priser och en nöjd avtalscontroller.

Stora avvikelser i avropsordning ska utredas genast tillsammans med verksamheten, antingen beror de på ett utbrett missnöje med avtalet eller på leveransproblem från leverantörssidan. Vår slutsats är att avvikelser från avropsordningen oftast är ett resultat av beställarnas negativa erfarenheter med och synpunkter på leverantörers prissättning, kapacitet och kvalitet i utförande.

Många ser viten som ett bra påtryckningsmedel när leverantörens efterlevnad av avtalsvillkor är dålig. Vi ser en pågående inflation både i vitens omfattning och belopp, ofta utan genomtänkt syfte.

Ett klassiskt exempel är vite för utebliven rapportering av avtalsleverantörers försäljningsstatistik till organisationer som implementerat e-handelsverktyg. Borde inte dessa verksamheter kunna ta fram denna statistik själva, det vill säga är dessa viten ett erkännande att e-handeln inte fungerar?

En verksamhet behöver leverans av bra tjänster och bra varor enligt avtalsvillkor, inte ekonomisk ersättning för det motsatta. Om stora problem uppstår och upprepas bör avtalet eller delar av det sägas upp och/eller inte förlängas.

I nästa skede ska priser analyseras. Köper vi avtalade varor/tjänster till avtalade priser? Om leverantören feldebiterar måste avtalscontrollern ta kontakt med denne och med den berörda verksamheten.

I vissa fall finns det en klausul i avtalet som möjliggör att sätta leverantören i karantän under utredningen eller ändra avropsordningen (så kallad förnyad rangordning). Detta är mer konstruktivt och kan fungera bättre än viten.

Är avvikelserna sporadiska eller systematiska? Med systematiskt felaktiga priser kan man se mönstret direkt även vid stickprovskontroller.

Ibland är priserna korrekta men man behöver gräva djupare för att hitta felkällor och koppla dem till avtalsvillkoren. Vi minns uppföljning av ett konsultavtal där timpriset och totalt antal timmar på den elektroniska månadsfakturan inte väckte några frågor. Det var den bifogade dagboken som avslöjade att konsulten redovisade 20-timmars arbete varje dag inom en hel vecka.

För att framgångsrikt implementera avtalet i en organisation krävs styrning av inköpen. Positiva resultat av avtalet skapas, och får fotfäste i verksamheten, genom tydlig information om avtal och avropsmodell, till exempel i form av en ”avtalsguide” för varje avtal kombinerad med beställarutbildning.

Dessa insatser motverkar otillåtna direktupphandlingar som inte fångas upp av e-handelsverktyg och som kräver ett riktigt detektivarbete för att upptäckas.

Vad händer när avtalscontrollern har producerat sin uppföljningsrapport med analys av utfallet, avvikelser och besparingspotential? Hur och för vem presenterar denne sina resultat? I vår nästa artikel berättar vi mer om våra erfarenheter av vad man vill, kan och törs göra med sina resultat.

Bo Cederberg
Marina Ignatushchenko
Gaveto

Serien Avtalsuppföljning – en cirkulär process:

Del 1: Följa upp avtal – en cirkulär process
Del 2: Ekonomisk uppföljning i praktiken
Del 3: Viktigt med bra kvalificeringskrav
Del 4: Börja med avtalsuppföljning
Del 5: Tre steg för att nå önskat resultat
Del 6: Håll koll på de ”heta punkterna”
Del 7: Sök besparingar i de offentliga inköpen
Del 8: Avtalsuppföljning på åtta veckor
Del 9: Ekonomisk uppföljning i tre nivåer
Del 10: Avtalscontrollern – en nyckelperson

Läs mer: Avtalsuppföljning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026