Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Fritt fram för mellanhänder

Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten ger fritt fram för användning av mellanhänder vid upphandling. Fast det poängteras att mellanhänderna inte får användas för att kringgå regelverket.

| 2017-01-18

Allt fler konsultuppdrag upphandlas via mellanhänder. Praktiskt för köparen som kan effektivisera processen genom att bland annat slippa en hel del administration.

Många har ansett att mellanhänderna är ett sätt att kringgå upphandlingsreglerna. Fast Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten ger nu klartecken.

– Det är bra att vi nu får tydliga riktlinjer och vägledning hur upphandlande myndigheter och enheter kan använda mellanhänder utan att göra fel, säger Dan Sjöblom, generaldirektör för Konkurrensverket.

I de båda myndigheternas gemensamma rapport slås fast att det är tillåtet att använda sig av mellanhänder. Samtidigt poängteras att upphandlingsreglerna gäller fullt ut även om en mellanhand anlitas.

Det är exempelvis inte tillåtet att välja vilken aktör som mellanhanden ska använda som underleverantör. Möjligheten att dela upp upphandlingen ska ha övervägts och om sammanläggning sker ska skälen för detta dokumenteras.

Magnus Höij, vd för Svenska Teknik & Designföretagen, välkomnar riktlinjerna:

– Det är positivt att det finns en förståelse för att det faktiska upphandlade objektet måste utvärderas i upphandlingar och inte bara mellanhandens förmåga.

I rapporten definieras två typer av mellanhänder. I underleverantörslösningen tas ansvar i och med att avtal tecknas med leverantörer medan det i mäklarlösningen endast förmedlas kontakt innan avtal träffas mellan leverantör och upphandlande myndighet eller enhet.

Beroende på vilken typ av mellanhänder som väljs har den upphandlande myndigheten eller enheten olika ansvar. Vikten av att bibehålla dialogen mellan leverantörer och den upphandlande myndigheten – och inte bara med mellanhanden – betonas.

– Det är av största vikt för att skapa kvalitet och transparens i upphandlingsprocessen, menar Magnus Höij.

Läs mer: KonkurrensUpphandlingsstödÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Fritt fram för mellanhänder"

  1. Anders Persson skriver:
    2017-01-18 kl. 13:38

    Rubriken är kraftigt missvisande! Det är långt ifrån fritt fram, tydliga krav ställ på uppföljning och kravställande av helheten vid underleverantörslösningar (ramavtal) i flera fall är användandet av mellanhänder direkt olämpligt.

    Svara
  2. Per Eriksson skriver:
    2017-01-18 kl. 15:00

    Hej Anders,

    Det är jag som satt rubriken – och jag erkänner att jag ännu inte bemästrar den sköna konsten att skriva rubriker som är korta, slagkraftiga och som dessutom lockar till läsning. Målet var att förmedla utredningens tillåtande syn på användning av konsultmäklare, och det tycker jag i alla fall texten lyckas med.

    //Per, Inköpsrådet.

    Svara
    1. Anders Persson skriver:
      2017-01-18 kl. 15:25

      Tack Per, nej rubriksättning är inte alltid det lättaste.

      Ett tips till läsarna är att läsa den fullständiga rapporten och sätta sig in i att det inte alls bara är att göra som man vill som inköpare. Många har gjort fel, området är problematiskt men rapporten ger vägledning i hur man kan göra rätt och hur man kan uppnå den goda affären.

      Tack för att du rapporterar om detta viktiga ämne!

      / Anders, Svenska Teknik&Designföretagen

Lämna ett svar till Per Eriksson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist