Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Fritt fram för mellanhänder

Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten ger fritt fram för användning av mellanhänder vid upphandling. Fast det poängteras att mellanhänderna inte får användas för att kringgå regelverket.

| 2017-01-18

Allt fler konsultuppdrag upphandlas via mellanhänder. Praktiskt för köparen som kan effektivisera processen genom att bland annat slippa en hel del administration.

Många har ansett att mellanhänderna är ett sätt att kringgå upphandlingsreglerna. Fast Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten ger nu klartecken.

– Det är bra att vi nu får tydliga riktlinjer och vägledning hur upphandlande myndigheter och enheter kan använda mellanhänder utan att göra fel, säger Dan Sjöblom, generaldirektör för Konkurrensverket.

I de båda myndigheternas gemensamma rapport slås fast att det är tillåtet att använda sig av mellanhänder. Samtidigt poängteras att upphandlingsreglerna gäller fullt ut även om en mellanhand anlitas.

Det är exempelvis inte tillåtet att välja vilken aktör som mellanhanden ska använda som underleverantör. Möjligheten att dela upp upphandlingen ska ha övervägts och om sammanläggning sker ska skälen för detta dokumenteras.

Magnus Höij, vd för Svenska Teknik & Designföretagen, välkomnar riktlinjerna:

– Det är positivt att det finns en förståelse för att det faktiska upphandlade objektet måste utvärderas i upphandlingar och inte bara mellanhandens förmåga.

I rapporten definieras två typer av mellanhänder. I underleverantörslösningen tas ansvar i och med att avtal tecknas med leverantörer medan det i mäklarlösningen endast förmedlas kontakt innan avtal träffas mellan leverantör och upphandlande myndighet eller enhet.

Beroende på vilken typ av mellanhänder som väljs har den upphandlande myndigheten eller enheten olika ansvar. Vikten av att bibehålla dialogen mellan leverantörer och den upphandlande myndigheten – och inte bara med mellanhanden – betonas.

– Det är av största vikt för att skapa kvalitet och transparens i upphandlingsprocessen, menar Magnus Höij.

Läs mer: KonkurrensUpphandlingsstödÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Fritt fram för mellanhänder"

  1. Anders Persson skriver:
    2017-01-18 kl. 13:38

    Rubriken är kraftigt missvisande! Det är långt ifrån fritt fram, tydliga krav ställ på uppföljning och kravställande av helheten vid underleverantörslösningar (ramavtal) i flera fall är användandet av mellanhänder direkt olämpligt.

    Svara
  2. Per Eriksson skriver:
    2017-01-18 kl. 15:00

    Hej Anders,

    Det är jag som satt rubriken – och jag erkänner att jag ännu inte bemästrar den sköna konsten att skriva rubriker som är korta, slagkraftiga och som dessutom lockar till läsning. Målet var att förmedla utredningens tillåtande syn på användning av konsultmäklare, och det tycker jag i alla fall texten lyckas med.

    //Per, Inköpsrådet.

    Svara
    1. Anders Persson skriver:
      2017-01-18 kl. 15:25

      Tack Per, nej rubriksättning är inte alltid det lättaste.

      Ett tips till läsarna är att läsa den fullständiga rapporten och sätta sig in i att det inte alls bara är att göra som man vill som inköpare. Många har gjort fel, området är problematiskt men rapporten ger vägledning i hur man kan göra rätt och hur man kan uppnå den goda affären.

      Tack för att du rapporterar om detta viktiga ämne!

      / Anders, Svenska Teknik&Designföretagen

Lämna ett svar till Anders Persson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud