Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Enhetlig tolkning gäller

ExpertkommentarVi har nu levt med det nya regelverket under tröskelvärdet i över två månader. En fråga som kommit upp är vilka regler som gäller när upphandlare exempelvis använder sig av ramavtal och Dis i upphandlingar under tröskelvärdet, skriver Per Werling. Kataloghänvisningar saknas och det som gäller är den mer allmänt hållna principen ”Allt som är tillåtet över tröskelvärdet är tillåtet under tröskelvärdet”.

| 2022-04-19
Per Werling, upphandlingsjurist, E-Avrop.

En symbolfråga har blivit, huruvida en upphandlare som genomför en ramavtalsupphandling under tröskelvärdet träffas av 7 kap. 2 § och bestämmelserna om ramavtalets maximala löptid.

Nu höjs röster som ger uttryck för att ett smörgåsbord öppnats för upphandlare, där de fritt kan välja vilka direktivstyrda regler de behöver följa och inte följa i upphandlingar under tröskelvärdet.

EU-domstolen har vid ett flertal tillfällen fått anledning att pröva frågor som behandlar hur nationella regler ska tolkas när de nationella reglerna bygger på unionsrätten men inte omfattas av densamma.

De flesta av dessa rättsfall avser annat än offentlig upphandling, men kan ändå ge oss vägledning. Inte minst den färska domen Mål C-195/21 EU:C:2021: punkt 42–43, som behandlar huruvida nationella minimikrav kan överskridas i nationella upphandlingar:

”Det ska inledningsvis påpekas att det uppskattade värdet av det kontrakt som är aktuellt i det nationella målet, motsvarande ett belopp på 482 668 BGN exklusive mervärdesskatt (cirka 247 000 euro), understiger det i artikel 4 a i direktiv 2014/24 fastställda tröskelvärdet, 5 548 000 euro, för tillämpning av detta direktiv, vilket innebär att kontraktet inte omfattas av detta direktivs tillämpningsområde.”

”Det framgår emellertid av domstolens fasta praxis att när regleringen i nationell lagstiftning av situationer som inte omfattas av en viss unionsrättsakt har anpassats till den reglering som har valts i denna rättsakt föreligger det ett klart unionsintresse av att de bestämmelser som har hämtats från unionsrättsakten ges en enhetlig tolkning. Detta gör det nämligen möjligt att undvika divergerande tolkningar i framtiden och att säkerställa att dessa situationer behandlas på samma sätt som de situationer som omfattas av tillämpningsområdet för nämnda bestämmelser.”

Kanske ännu tydligare blir det i C-313/12, EU:C:2013:718, punkt 22:

”Det föreligger nämligen ett klart unionsintresse av att – för att i framtiden förhindra skilda tolkningar – de bestämmelser eller begrepp som har hämtats från unionsrätten tolkas på ett enhetligt sätt när regleringen i en nationell lagstiftning av situationer som inte omfattas av den aktuella unionsrättsakten anpassats till den reglering som har valts i denna rättsakt. Syftet med detta är att säkerställa att inhemska situationer och situationer som regleras av unionsrätten behandlas på samma sätt, oberoende av de omständigheter under vilka de bestämmelserna eller begrepp som har hämtats från unionsrätten ska tillämpas.”

Domstolen slår fast att nationella regler hämtade från unionsrätten måste tolkas på samma sätt som unionsreglerna. Med andra ord träffas en upphandlare sannolikt av samtliga bestämmelser i det direktivstyrda området när man exempelvis ska upphandla ett ramavtal under tröskelvärdet. Detsamma gäller för dynamiska inköpssystem, elektroniska auktioner, elektroniska kataloger, inköpscentraler, samordnad upphandling, onormalt låga anbud, förhandling, dialog och uppdelning av kontrakt etcetera.

En av de mer svårbedömda frågorna är om det är tillåtet att konstruera egna uteslutningsgrunder, i enlighet med 19 kap. 17 § LOU samt LUF. Denna liksom övriga frågor kommer sannolikt att få sina svar genom framtida praxis. Fram till dess är mitt tips är att fortsätta följa de direktivstyrda reglerna.

Per Werling
Upphandlingsjurist, E-Avrop

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Enhetlig tolkning gäller"

  1. Adrian skriver:
    2022-04-20 kl. 18:47

    Helt stängt är kanske inte smörgåsbordet ändå?

    Jag uppfattar att båda målen som du tar upp avsåg situationer där direktiven ”överimplementerats”, dvs. när lagstiftaren bestämt att direktivregleringarna i princip ska gälla även för ”inhemska situationer”. Då tolkar jag det som att EU-domstolen hittar en behörighet att tolka EU-rätten, trots inhemsk situation, genom att hänvisa till den nationella lagstiftarens val att överimplementera. Därefter kommer enhetlighets-argumentet i spel.

    Om lagstiftaren istället tar avstånd från direktiven/EU-rätten, ”här ska vi utnyttja vår valfrihet i den inhemska situationen”, kan EU-domstolen kanske få större problem både med att hitta en behörighet och vad gäller att lägga fast att direktivbestämmelserna så att säga gäller ändå?

    Svara
  2. Upphandlare skriver:
    2022-04-21 kl. 08:24

    Många av dessa ”smörgårdsbordsförespråkare” vill nog väcka lite uppmärksamhet och jagar gillningar och delningar på LinkedIn. Man kommer med diverse utspel om ”nya fantastiska möjligheter som öppnats upp” i och med de nya reglerna, men läser man igenom förslagen så förstår man att en stor del av dem inte skulle hålla en prövning i domstol. De mest utsvävande tillämpningarna kanske inte ens är menade att vara allvarliga, utan kastas ut för att få igång upphandlarnas fantasi? Vilket ju i och för sig kan behövas ibland.

    Svara

Lämna ett svar till Upphandlare Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Per Werling

Per Werling är upphandlingsjurist på Antirio där han hjälper leverantörer och upphandlare att göra bättre affärer. Per har 20 års erfarenhet som rådgivare, kurslärare och föreläsare inom upphandlingsområdet. Han företräder såväl upphandlande myndigheter och enheter som leverantörer. Per har även publicerat läroböcker och artiklar inom offentlig upphandling.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år

Nytt från Upphandling24

  • “Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka
  • Vad hållbar upphandling av tjänster innebär
  • Munkfors i topp
  • Vill se mer svenska varor hos FN
  • Bravida i nytt blåsväder
  • Cosmic-dom: lång väntan förlängs

Kommentarer från läsarna

Johan : Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Tack för en bra genomgång! Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika. Ogiltiga är bland annat "anbud som inte överensstämmer…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
I ett öppet förfarande är det inte förbjudet att träffa anbudsgivare så länge grundläggande principer m m upprätthålls så frågan…
Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…

Senaste inläggen

  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?