Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Enhetlig tolkning gäller

ExpertkommentarVi har nu levt med det nya regelverket under tröskelvärdet i över två månader. En fråga som kommit upp är vilka regler som gäller när upphandlare exempelvis använder sig av ramavtal och Dis i upphandlingar under tröskelvärdet, skriver Per Werling. Kataloghänvisningar saknas och det som gäller är den mer allmänt hållna principen ”Allt som är tillåtet över tröskelvärdet är tillåtet under tröskelvärdet”.

| 2022-04-19
Per Werling, upphandlingsjurist, E-Avrop.

En symbolfråga har blivit, huruvida en upphandlare som genomför en ramavtalsupphandling under tröskelvärdet träffas av 7 kap. 2 § och bestämmelserna om ramavtalets maximala löptid.

Nu höjs röster som ger uttryck för att ett smörgåsbord öppnats för upphandlare, där de fritt kan välja vilka direktivstyrda regler de behöver följa och inte följa i upphandlingar under tröskelvärdet.

EU-domstolen har vid ett flertal tillfällen fått anledning att pröva frågor som behandlar hur nationella regler ska tolkas när de nationella reglerna bygger på unionsrätten men inte omfattas av densamma.

De flesta av dessa rättsfall avser annat än offentlig upphandling, men kan ändå ge oss vägledning. Inte minst den färska domen Mål C-195/21 EU:C:2021: punkt 42–43, som behandlar huruvida nationella minimikrav kan överskridas i nationella upphandlingar:

”Det ska inledningsvis påpekas att det uppskattade värdet av det kontrakt som är aktuellt i det nationella målet, motsvarande ett belopp på 482 668 BGN exklusive mervärdesskatt (cirka 247 000 euro), understiger det i artikel 4 a i direktiv 2014/24 fastställda tröskelvärdet, 5 548 000 euro, för tillämpning av detta direktiv, vilket innebär att kontraktet inte omfattas av detta direktivs tillämpningsområde.”

”Det framgår emellertid av domstolens fasta praxis att när regleringen i nationell lagstiftning av situationer som inte omfattas av en viss unionsrättsakt har anpassats till den reglering som har valts i denna rättsakt föreligger det ett klart unionsintresse av att de bestämmelser som har hämtats från unionsrättsakten ges en enhetlig tolkning. Detta gör det nämligen möjligt att undvika divergerande tolkningar i framtiden och att säkerställa att dessa situationer behandlas på samma sätt som de situationer som omfattas av tillämpningsområdet för nämnda bestämmelser.”

Kanske ännu tydligare blir det i C-313/12, EU:C:2013:718, punkt 22:

”Det föreligger nämligen ett klart unionsintresse av att – för att i framtiden förhindra skilda tolkningar – de bestämmelser eller begrepp som har hämtats från unionsrätten tolkas på ett enhetligt sätt när regleringen i en nationell lagstiftning av situationer som inte omfattas av den aktuella unionsrättsakten anpassats till den reglering som har valts i denna rättsakt. Syftet med detta är att säkerställa att inhemska situationer och situationer som regleras av unionsrätten behandlas på samma sätt, oberoende av de omständigheter under vilka de bestämmelserna eller begrepp som har hämtats från unionsrätten ska tillämpas.”

Domstolen slår fast att nationella regler hämtade från unionsrätten måste tolkas på samma sätt som unionsreglerna. Med andra ord träffas en upphandlare sannolikt av samtliga bestämmelser i det direktivstyrda området när man exempelvis ska upphandla ett ramavtal under tröskelvärdet. Detsamma gäller för dynamiska inköpssystem, elektroniska auktioner, elektroniska kataloger, inköpscentraler, samordnad upphandling, onormalt låga anbud, förhandling, dialog och uppdelning av kontrakt etcetera.

En av de mer svårbedömda frågorna är om det är tillåtet att konstruera egna uteslutningsgrunder, i enlighet med 19 kap. 17 § LOU samt LUF. Denna liksom övriga frågor kommer sannolikt att få sina svar genom framtida praxis. Fram till dess är mitt tips är att fortsätta följa de direktivstyrda reglerna.

Per Werling
Upphandlingsjurist, E-Avrop

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Enhetlig tolkning gäller"

  1. Adrian skriver:
    2022-04-20 kl. 18:47

    Helt stängt är kanske inte smörgåsbordet ändå?

    Jag uppfattar att båda målen som du tar upp avsåg situationer där direktiven ”överimplementerats”, dvs. när lagstiftaren bestämt att direktivregleringarna i princip ska gälla även för ”inhemska situationer”. Då tolkar jag det som att EU-domstolen hittar en behörighet att tolka EU-rätten, trots inhemsk situation, genom att hänvisa till den nationella lagstiftarens val att överimplementera. Därefter kommer enhetlighets-argumentet i spel.

    Om lagstiftaren istället tar avstånd från direktiven/EU-rätten, ”här ska vi utnyttja vår valfrihet i den inhemska situationen”, kan EU-domstolen kanske få större problem både med att hitta en behörighet och vad gäller att lägga fast att direktivbestämmelserna så att säga gäller ändå?

    Svara
  2. Upphandlare skriver:
    2022-04-21 kl. 08:24

    Många av dessa ”smörgårdsbordsförespråkare” vill nog väcka lite uppmärksamhet och jagar gillningar och delningar på LinkedIn. Man kommer med diverse utspel om ”nya fantastiska möjligheter som öppnats upp” i och med de nya reglerna, men läser man igenom förslagen så förstår man att en stor del av dem inte skulle hålla en prövning i domstol. De mest utsvävande tillämpningarna kanske inte ens är menade att vara allvarliga, utan kastas ut för att få igång upphandlarnas fantasi? Vilket ju i och för sig kan behövas ibland.

    Svara

Lämna ett svar till Adrian Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Per Werling

Per Werling är upphandlingsjurist på Antirio där han hjälper leverantörer och upphandlare att göra bättre affärer. Per har 20 års erfarenhet som rådgivare, kurslärare och föreläsare inom upphandlingsområdet. Han företräder såväl upphandlande myndigheter och enheter som leverantörer. Per har även publicerat läroböcker och artiklar inom offentlig upphandling.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud