Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kan en leverantör vars anbud rätteligen förkastats lida skada? En leverantör som rätteligen fått sitt anbud förkastat ska inte hamna i sämre sits än en leverantör som inte alls lämnat in anbud

Kammarrätten i Stockholm, 2019-03-25, mål nr 9021–18, LUFS, Obligatoriska krav, Skada

En upphandlande myndighet upphandlade Life Time Extension genom ett förhandlat förfarande med föregående annonsering enligt LUFS. Myndigheten förkastade anbudet från A då den ansåg att A inte uppfyllde alla obligatoriska krav. A ansökte om överprövning av upphandlingen och yrkade att den skulle göras om. A menade att det i förfrågningsunderlaget hade uppställts tre krav (som inte hade samband med dem som innebar att leverantörens anbud förkastades) som stod i strid med de grundläggande principerna i 1 kap. 11 § LUFS och andra bestämmelser i lagen och som medfört att A inte hade haft möjlighet att lämna ett anbud som uppfyllde alla krav. Om den upphandlande myndigheten inte hade uppställt dessa otillåtna krav hade A haft möjlighet att lämna ett korrekt anbud och tilldelas kontraktet, varför A ansåg sig ha lidit skada på sätt som avses i 16 kap. 6 § LUFS.

Den upphandlande myndigheten bestred och menade att den varken hade brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan av A åberopad bestämmelse i LUFS. A hade i vart fall inte kunnat lida någon skada eftersom dennes anbud rätteligen förkastades på grund av att det inte inkom i enlighet med de obligatoriska krav i förfrågningsunderlaget som angav på vilket sätt och inom vilken tid anbuden skulle lämnas.

Förvaltningsrätten uttryckte att en förutsättning för att domstolen ska kunna besluta om ingripande enligt LUFS är att de brister som leverantören har gjort gällande har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Att leverantörens anbud förkastades eftersom det inte inkom på rätt sätt och inom rätt tid, vilket var ostridigt, hade inget samband med hur den upphandlande myndigheten hade utformat de krav som leverantören nu framförde invändningar emot. Förvaltningsrätten ansåg därför att leverantören, det vill säga A, inte hade lidit eller kunde komma att lida skada till följd av de påtalade bristerna. Mot bakgrund av detta fanns inte anledning att i sak pröva om de ifrågasatta kraven stod i strid med LUFS, och ansökan avslogs.

A överklagade till kammarrätten, som upphävde förvaltningsrättens dom och visade målet åter till förvaltningsrätten för fortsatt prövning.

Kammarrätten påpekade att det inte finns något krav på att en leverantör, som har visat att den riskerar att lida skada på grund av brister i ett förfrågningsunderlag, ska ha gett in ett anbud för att kunna ansöka om överprövning av upphandlingen. Kammarrätten menade att leverantören hade visat att den skulle kunna komma lida skada av de brister som hade påtalats. Om leverantören inte hade gett in något anbud hade det alltså funnits anledning för domstolen att pröva bolagets invändningar mot kraven i förfrågningsunderlaget. Enligt kammarrätten framstod det inte som rimligt att leverantören skulle gå miste om möjligheten att få sina invändningar prövade för att bolaget hade lämnat in ett anbud som inte uppfyllde formkraven och därmed hamna i en sämre situation än om bolaget inte hade gett in något anbud alls. Leverantörens invändningar skulle därför prövas i sak, trots att anbudet inte uppfyllde de obligatoriska kraven avseende på vilken sätt och inom vilken tid anbudet skulle lämnas.

Kammarrätten ansåg dock att dessa invändningar inte borde prövas av kammarrätten som första instans, varför förvaltningsrättens dom upphävdes och målet återförvisades till förvaltningsrätten.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Växjöparkering prövas igen
  • Eslöv blickar framåt

Kommentarer från läsarna

- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025