Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kan en leverantör vars anbud rätteligen förkastats lida skada? En leverantör som rätteligen fått sitt anbud förkastat ska inte hamna i sämre sits än en leverantör som inte alls lämnat in anbud

Kammarrätten i Stockholm, 2019-03-25, mål nr 9021–18, LUFS, Obligatoriska krav, Skada

En upphandlande myndighet upphandlade Life Time Extension genom ett förhandlat förfarande med föregående annonsering enligt LUFS. Myndigheten förkastade anbudet från A då den ansåg att A inte uppfyllde alla obligatoriska krav. A ansökte om överprövning av upphandlingen och yrkade att den skulle göras om. A menade att det i förfrågningsunderlaget hade uppställts tre krav (som inte hade samband med dem som innebar att leverantörens anbud förkastades) som stod i strid med de grundläggande principerna i 1 kap. 11 § LUFS och andra bestämmelser i lagen och som medfört att A inte hade haft möjlighet att lämna ett anbud som uppfyllde alla krav. Om den upphandlande myndigheten inte hade uppställt dessa otillåtna krav hade A haft möjlighet att lämna ett korrekt anbud och tilldelas kontraktet, varför A ansåg sig ha lidit skada på sätt som avses i 16 kap. 6 § LUFS.

Den upphandlande myndigheten bestred och menade att den varken hade brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan av A åberopad bestämmelse i LUFS. A hade i vart fall inte kunnat lida någon skada eftersom dennes anbud rätteligen förkastades på grund av att det inte inkom i enlighet med de obligatoriska krav i förfrågningsunderlaget som angav på vilket sätt och inom vilken tid anbuden skulle lämnas.

Förvaltningsrätten uttryckte att en förutsättning för att domstolen ska kunna besluta om ingripande enligt LUFS är att de brister som leverantören har gjort gällande har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Att leverantörens anbud förkastades eftersom det inte inkom på rätt sätt och inom rätt tid, vilket var ostridigt, hade inget samband med hur den upphandlande myndigheten hade utformat de krav som leverantören nu framförde invändningar emot. Förvaltningsrätten ansåg därför att leverantören, det vill säga A, inte hade lidit eller kunde komma att lida skada till följd av de påtalade bristerna. Mot bakgrund av detta fanns inte anledning att i sak pröva om de ifrågasatta kraven stod i strid med LUFS, och ansökan avslogs.

A överklagade till kammarrätten, som upphävde förvaltningsrättens dom och visade målet åter till förvaltningsrätten för fortsatt prövning.

Kammarrätten påpekade att det inte finns något krav på att en leverantör, som har visat att den riskerar att lida skada på grund av brister i ett förfrågningsunderlag, ska ha gett in ett anbud för att kunna ansöka om överprövning av upphandlingen. Kammarrätten menade att leverantören hade visat att den skulle kunna komma lida skada av de brister som hade påtalats. Om leverantören inte hade gett in något anbud hade det alltså funnits anledning för domstolen att pröva bolagets invändningar mot kraven i förfrågningsunderlaget. Enligt kammarrätten framstod det inte som rimligt att leverantören skulle gå miste om möjligheten att få sina invändningar prövade för att bolaget hade lämnat in ett anbud som inte uppfyllde formkraven och därmed hamna i en sämre situation än om bolaget inte hade gett in något anbud alls. Leverantörens invändningar skulle därför prövas i sak, trots att anbudet inte uppfyllde de obligatoriska kraven avseende på vilken sätt och inom vilken tid anbudet skulle lämnas.

Kammarrätten ansåg dock att dessa invändningar inte borde prövas av kammarrätten som första instans, varför förvaltningsrättens dom upphävdes och målet återförvisades till förvaltningsrätten.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetAllmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…

Senaste inläggen

  • Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026