Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Fråga om omfattning av ramavtal, skada vid allvarligt fel i yrkesutövningen

Kammarrätten i Göteborg, 2018-10-02, mål nr 687-18, Ogiltighet av avtal, Ramavtal, Skada

Ett kommunalt bostadsbolag hade år 2016 annonserat en upphandling av totalentreprenad av fönsterbyte och fönsterrenovering. Avtalet med leverantör A hävdes 2017. A hade då hunnit beställa ett antal fönster som övertogs av myndigheten. Myndigheten avropade senare på två ramavtal (fönsteravtalet och måleriavtalet).

A ansökte om ogiltigförklaring av dessa båda avtal, då A menade att myndigheten gått utanför omfattningen av dem och tillämpat dem på felaktiga förutsättningar, vilket innebar att avropen varit otillåtna direktupphandlingar. Myndigheten bestred och invände också mot att A utvidgat talan till att gälla också måleriavtalet, vilket myndigheten ansåg utgjorde en annan sak.

Förvaltningsrätten fann att 2007 års LOU var tillämplig i målet. Förvaltningsrätten bedömde att bostadsbolaget inte hade kunnat avropa enbart montage utan leverans av fönster från fönsteravtalet i den omfattning som skett, vilket därför var en väsentlig ändring och därmed en otillåten direktupphandling. Inget undantag förelåg, utan avtalet skulle ogiltigförklaras.

Angående måleriavtalet ansåg förvaltningsrätten att det inte rörde sig om en otillåten ändring av talan. I denna del fann förvaltningsrätten att många av de tilläggsarbeten som beställts inte hade så pass nära koppling till målningsarbetena att de skulle anses ingå med stöd av ABT06, utan att det rörde sig om en otillåten utvidgning.

Bostadsbolaget hade invänt att A inte hade lidit eller riskerat att lida skada eftersom Bostadsbolaget skulle utesluta A från kommande upphandlingar, men förvaltningsrätten konstaterade att A tidigare haft aktuell entreprenad och är verksam inom ramavtalsområdet, varför skada förelåg. Även måleriavtalet skulle således ogiltigförklaras.

Bostadsbolaget överklagade till kammarrätten och anförde i stort sett samma saker som i förvaltningsrätten och framhöll att den avbeställt 83 av de fönster som hade tillhandahållits sedan tidigare, då de inte passade. Fönsteravtalet omfattade därmed inte längre monteringen av dessa fönster, varför det vore oproportionerligt att ogiltigförklara avtalet på grund av detta moment. Som stöd för att arbetena enligt måleriavtalet varit tillåtna tilläggsarbeten åberopades ett sakkunnigutlåtande. Bostadsbolaget ansåg heller inte att A hade lidit eller riskerat skada, då bostadsbolaget beslutat att utesluta A från flera upphandlingar.

Kammarrätten höll med om att ogiltigförklaring av monteringen som sedan avbeställts vore oproportionerligt. Däremot hade förvaltningsrätten inte prövat alla andra grunder vad gällde fönsteravtalet, nämligen om en viss typ av kulturfönster kunnat beställas inom ramen för avtalet. Med tanke på att det rörde sig om ett ramavtal upphandlat av en inköpscentral, där tanken var att man skulle kunna hantera varierade behov, samt ramavtalets formuleringar stred det inte mot ramavtalet att avropa andra typer av fönster än prisbilagans. Talan om ogiltigförklaring av fönsteravtalet avslogs.

Vad gällde måleriavtalet konstaterade kammarrätten att ansökan om ogiltigförklaring inkommit i rätt tid och det inte förelåg hinder för att pröva frågorna i samma mål.

Därefter inledde kammarrätten med att bedöma om A lidit eller riskerade att lida skada. Bostadsbolaget hade påpekat att A skulle uteslutas från kommande upphandlingar på grund av tidigare allvarligt fel i yrkesutövningen, bland annat för betalning av skatt och sociala avgifter.

Kammarrätten ansåg detta visat och bostadsbolaget hade därför haft fog för sin ståndpunkt att A inte skulle komma att antas i dess upphandlingar. Således hade A inte lidit skada av måleriavtalets ingående, och det saknades därför anledning att pröva frågan om avtalets omfattning. Även talan om ogiltigförklaring av måleriavtalet avslogs.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist