Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Fråga om omfattning av ramavtal, skada vid allvarligt fel i yrkesutövningen

Kammarrätten i Göteborg, 2018-10-02, mål nr 687-18, Ogiltighet av avtal, Ramavtal, Skada

Ett kommunalt bostadsbolag hade år 2016 annonserat en upphandling av totalentreprenad av fönsterbyte och fönsterrenovering. Avtalet med leverantör A hävdes 2017. A hade då hunnit beställa ett antal fönster som övertogs av myndigheten. Myndigheten avropade senare på två ramavtal (fönsteravtalet och måleriavtalet).

A ansökte om ogiltigförklaring av dessa båda avtal, då A menade att myndigheten gått utanför omfattningen av dem och tillämpat dem på felaktiga förutsättningar, vilket innebar att avropen varit otillåtna direktupphandlingar. Myndigheten bestred och invände också mot att A utvidgat talan till att gälla också måleriavtalet, vilket myndigheten ansåg utgjorde en annan sak.

Förvaltningsrätten fann att 2007 års LOU var tillämplig i målet. Förvaltningsrätten bedömde att bostadsbolaget inte hade kunnat avropa enbart montage utan leverans av fönster från fönsteravtalet i den omfattning som skett, vilket därför var en väsentlig ändring och därmed en otillåten direktupphandling. Inget undantag förelåg, utan avtalet skulle ogiltigförklaras.

Angående måleriavtalet ansåg förvaltningsrätten att det inte rörde sig om en otillåten ändring av talan. I denna del fann förvaltningsrätten att många av de tilläggsarbeten som beställts inte hade så pass nära koppling till målningsarbetena att de skulle anses ingå med stöd av ABT06, utan att det rörde sig om en otillåten utvidgning.

Bostadsbolaget hade invänt att A inte hade lidit eller riskerat att lida skada eftersom Bostadsbolaget skulle utesluta A från kommande upphandlingar, men förvaltningsrätten konstaterade att A tidigare haft aktuell entreprenad och är verksam inom ramavtalsområdet, varför skada förelåg. Även måleriavtalet skulle således ogiltigförklaras.

Bostadsbolaget överklagade till kammarrätten och anförde i stort sett samma saker som i förvaltningsrätten och framhöll att den avbeställt 83 av de fönster som hade tillhandahållits sedan tidigare, då de inte passade. Fönsteravtalet omfattade därmed inte längre monteringen av dessa fönster, varför det vore oproportionerligt att ogiltigförklara avtalet på grund av detta moment. Som stöd för att arbetena enligt måleriavtalet varit tillåtna tilläggsarbeten åberopades ett sakkunnigutlåtande. Bostadsbolaget ansåg heller inte att A hade lidit eller riskerat skada, då bostadsbolaget beslutat att utesluta A från flera upphandlingar.

Kammarrätten höll med om att ogiltigförklaring av monteringen som sedan avbeställts vore oproportionerligt. Däremot hade förvaltningsrätten inte prövat alla andra grunder vad gällde fönsteravtalet, nämligen om en viss typ av kulturfönster kunnat beställas inom ramen för avtalet. Med tanke på att det rörde sig om ett ramavtal upphandlat av en inköpscentral, där tanken var att man skulle kunna hantera varierade behov, samt ramavtalets formuleringar stred det inte mot ramavtalet att avropa andra typer av fönster än prisbilagans. Talan om ogiltigförklaring av fönsteravtalet avslogs.

Vad gällde måleriavtalet konstaterade kammarrätten att ansökan om ogiltigförklaring inkommit i rätt tid och det inte förelåg hinder för att pröva frågorna i samma mål.

Därefter inledde kammarrätten med att bedöma om A lidit eller riskerade att lida skada. Bostadsbolaget hade påpekat att A skulle uteslutas från kommande upphandlingar på grund av tidigare allvarligt fel i yrkesutövningen, bland annat för betalning av skatt och sociala avgifter.

Kammarrätten ansåg detta visat och bostadsbolaget hade därför haft fog för sin ståndpunkt att A inte skulle komma att antas i dess upphandlingar. Således hade A inte lidit skada av måleriavtalets ingående, och det saknades därför anledning att pröva frågan om avtalets omfattning. Även talan om ogiltigförklaring av måleriavtalet avslogs.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument