Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Endast leverantör med intresse för kontrakt i upphandlingen har rätt att få sin ansökan om överprövning prövad

Kammarrätten i Stockholm, 2019-04-05, mål nr 10118-18, Skada, Talerätt, Upphandlingsprocess

En myndighet genomförde en upphandling av Kontaktcenter med tillhörande tjänster för 1177 Vårdguiden på telefon. Upphandlingen genomfördes som ett öppet förfarande. Endast ett anbud kom in under anbudstiden, från leverantör A. Anbudet uppfyllde samtliga obligatoriska krav men hade ett för högt pris, enligt den upphandlande myndigheten.  Myndigheten avbröt därför upphandlingen och övergick till ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering. Den upphandlande myndigheten och leverantör A ingick därefter avtal.

Leverantör B ansökte om överprövning av avtalets giltighet. Myndigheten och leverantör A ansåg att ansökan skulle avslås. Förvaltningsrätten biföll ansökan och beslutade att ogiltigförklara avtalet.

Både A och myndigheten överklagade till kammarrätten. A yrkade i första hand att B:s ansökan om överprövning skulle avvisas på grund av bristande talerätt, då B inte har lidit skada i LOU:s mening. Myndigheten yrkade i första hand att ansökan skulle avslås och i andra hand att avtalet skulle få bestå av tvingande hänsyn till ett allmänintresse.

B motsatte sig samtliga ändringsyrkanden och vidhöll att avtalet skulle förklaras ogiltigt.

I sin bedömning hänvisade kammarrätten till HFD 2017 ref. 62 där HFD uttalat att en förutsättning för att en leverantör ska ha talerätt i fråga om överprövning enligt LOU är att denne har eller har haft ett intresse av att tilldelas kontrakt i upphandlingen i fråga.

B anförde i sin ansökan om överprövning att B:s skada var betydlig och menade att om B hade fått veta om de förändrande kraven hade B kunnat lämna ett anbud. Kammarrätten menade dock att det inte kommit fram att några obligatoriska krav hade ändrats under det förhandlande förfarandet, och att det verkade som att kraven snarare skärpt än att de sänkts under det förhandlande förfarandet. Detta på grund av att leverantör A skulle få mindre betalt och dessutom leverera tjänsterna tidigare. B hade inte heller påstått att B skulle ha lämnat ett anbud med de angivna villkor som förhandlats fram.

Det som leverantör B hade anfört om att bolaget stängts ute från möjligheten att lämna anbud i en ny upphandling under avtalstiden innebär inte att de har haft ett intresse att tilldelas kontrakt i den upphandling som ansökan om överprövning avser. B har därför inte lidit eller riskerat inte att lida skada på det sätt som avses i 20 kap. 4 § LOU. B har således ingen talerätt varför kammarrätten avvisade talan.  Avtalet mellan A och myndigheten fick således bestå.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget