Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Dags ta uppföljning ett steg längre

ExpertkommentarNågot vi ofta säger i upphandlingsvärlden är att ”ställ inga krav du inte kan följa upp”. Men hur vet vi att vi behandlar alla leverantörer lika om vi inte är säkra på att produkterna vi köper verkligen uppfyller ställda krav? skriver Linda Bjarle, Inköpsrådets expert.  

| 2023-06-19
Linda Bjarle är livsmedelscontroller och en av Inköpsrådets experter.

De senaste tio åren har utvecklingen vad det gäller bevisningen av hållbarhetskraven i livsmedelsupphandlingar varit en ganska skakig resa och lett till en stor andel överprövningar.

Kraven ställdes tidigare på hela det offererade sortimentet vilket ledde till enorm administration då det i en livsmedelsupphandling oftast är över tusen produkter som ska kontrolleras. Ingen visste riktigt vad som räckte som bevis och resultatet blev att en upphandlare godtyckligt fick försöka bedöma hundratals dokument.

För att förenkla uppföljningen började man i stället använda sig av en leverantörsförsäkran som dåvarande Miljöstyrningsrådet (nu UHM) tog fram. Genom försäkran garanterade grossisten att alla offererade produkter uppfyllde ställda hållbarhetskrav.

Diskussionerna kring om en leverantörsförsäkran var bevis nog gick heta i branschen. Olika domare gjorde olika bedömning av vad som egentligen räckte som bevis. Vissa ansåg att en leverantörsförsäkran från grossisten var tillräcklig, medan andra sa att det var tvunget att bevisas genom tredjepartsrevision. Detta ledde till stor osäkerhet i branschen.

Grossisterna var inte helt nöjda över att behöva stå för ansvaret för att alla offererade produkter uppfyllde kraven, utan ville få det ändrat till att kraven skulle bevisas per produkt i stället och ansvaret på så sätt läggas över till den som producerade produkten.

I dag kontrolleras hållbarhetskrav i upphandlingsfasen genom krav på produkten som sedan bevisas genom hänvisning till vilka krav en produkt uppfyller samt en leverantörsförsäkran. Men räcker detta verkligen?

Vi som arbetar med upphandling och uppföljning av livsmedelsupphandlingar har nog mer än en gång råkat ut för att om vi går djupare ner i vår uppföljning så visar sig informationen som producenten lämnat inte vara korrekt. Konkurrerar alla leverantörer då verkligen på samma villkor eller blir uppföljningen bara ett ”spel för gallerierna”?

Ibland känns det som att vi kommuner ställer krav bara för att vi ska, men att bevisningen blir sekundär. Så länge försäkran är ikryssad så är vi nöjda. Eller så har det åtminstone varit fram till nu.

Den senaste tiden har jag sett allt fler upphandlingar där kommuner inte bara begär in en leverantörsförsäkran utan även vill ha ut bevisen bakom. Exempelvis körjournaler ifrån djurtransporter som bevis på att transporten av levande djur inte översteg 8h.

Men vems är då ansvaret om det visar sig att produkten inte uppfyller kraven? Är det grossisten som svarat på anbudet som ska ta kostnaden eller producenten som inte haft koll på sin värdekedja eller som medvetet angivit fel information?

Att som köpare få ut information ner på gårdsnivå om en gris fått antibiotika, hur många kycklingar som dog i transport till slakt eller vilken båt som fångade fisken är i dag i stort sett omöjligt. Tekniken finns men det systematiska och standardiserade inhämtandet av data finns inte.

Varför är det då så svårt att få ut korrekt information? En förklaring kan vara att förvånansvärt mycket information i produktionsledet fortfarande finns i pärmar eller isolerade system som inte delar information med varandra.

Detta blir ett stort problem vid kontroller att lagar, regler och certifiering efterlevs. Digital information finns helt enkelt inte tillgänglig. Vissa livsmedel som består av många komponenter kan ha hundratals olika producenter som är involverade i värdekedjan utan att dela information med varandra.

Att på ett enkelt sätt få ut detaljerad information kommer precis som för tio år sedan att kräva väldigt mycket resurser, både av säljledet och köpare. Något vi har idag  som vi inte hade för tio år sedan är möjligheten att digitalisera och verifiera information digitalt genom exempelvis system som blockchain, blockkedjeteknik.

Om alla i ledet digitaliserar sin process kommer inte nödvändigtvis krav på bevisning utöver leverantörsförsäkran bli så kostsam. Alla har att vinna på att effektivisera och kvalitetssäkra information.

Vi kan inte luta oss tillbaka och göra som vi alltid gjort. Vi måste utmana och våga tänka nytt. Det är dags att vi tar uppföljningen ett steg längre.

Jag vill uppmana livsmedelsbranschen att ta ansvar för att om de kryssar ja i en ruta så måste de också ha sin underliggande dokumentation på plats. Det kan inte vara så att det är något man tar fram om någon mot förmodan skulle begära in det. Skulle alla kommuner plötsligt bestämma att en leverantörsförsäkran inte länge räcker som bevisning så har vi ett stort problem.

Linda Bjarle
Livsmedelscontroller, Helsingborgs stad

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: ExpertkommentarHållbarhetKravuppfyllelseLivsmedelUppföljning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Linda Bjarle

Linda Bjarle är livsmedelscontroller på Inköpsenheten i Helsingborgs stad och ansvarar för stadsövergripande livsmedelsupphandlingar. Hon är med i Fokusgrupp upphandling inom Kost&Näring, som är Sveriges största branschförening för personer som leder landets offentliga måltidsverksamheter.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026