Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Bra statistik blir ännu bättre nästa år

Juridisk krönikaNyligen släppte Upphandlingsmyndigheten och Konkurrensverket rapporten Statistik om offentlig upphandling 2020. Av rapporten framgår att andelen avbrutna upphandlingar minskar och att antalet anbud per upphandling fortsätter öka. Rapporten kommenteras av Fredrik Linder och Nike Berlin på Advokatfirman Schjødt.

| 2021-02-04
Fredrik Linder och Nike Berlin, Advokatfirman Schjødt.

Upphandlingsmyndighetens och Konkurrensverkets rapport Statistik om offentlig upphandling 2020 (som namnet till trots avser siffror om de upphandlingar som genomfördes under 2019), är en del av en rapportserie som har publicerats sedan 2011.

Den nya rapporten omfattar 216 sidor och är fullspäckad med fakta som ur olika vinklar visar att Upphandlingssverige står långt ifrån stilla.

Färre upphandlingar avbryts. Det genomsnittliga antalet anbudsgivare per upphandling ökar för tredje året i rad (även om andelen upphandlingar med bara en anbudsgivare är fortsatt hög).

Det är statliga och kommunala upphandlingar som ligger bakom ökningen och allra flest anbud får som tidigare upphandlingarna i Stockholms län. Den genomsnittliga anbudsgivaren har också en god chans att få kontrakt eftersom hela fyra av tio anbud kontrakteras.

De upphandlingar som genomförs med pris som tilldelningsgrund blir fler och fler till antalet, samtidigt som dessa upphandlingar i snitt har lägst andel anbudsgivare.

Andelen överprövade upphandlingar är i princip oförändrad, men överprövningsfrekvensen varierar mycket mellan olika upphandlande myndigheter och branscher. Detta är en del av all den information som väntar läsaren av rapporten.

Nedan följer ett par nedslag i den, tillsammans med våra reflektioner, samt några ord om varför statistiken bör bli ännu bättre 2022.

Andelen avbrutna upphandlingar minskar
I rapporten anges att andelen upphandlingar som avbryts minskade något under 2019 efter att ha ökat kontinuerligt de fem föregående åren. Andelen avbrutna upphandlingar är dock fortsatt hög och 13 procent av alla annonserade upphandlingar avbröts 2019, vilket är cirka 44 procent mer jämfört med 2014 års nivå.

Det saknas givetvis skäl att tvinga upphandlande myndigheter att avsluta alla upphandlingar genom tecknande av kontrakt. För att säkerställa likabehandling krävs dock enligt etablerad praxis att ett beslut att avbryta vilar på sakligt godtagbara skäl. Sådana skäl kan exempelvis vara bristande konkurrens, brister i upphandlingsdokumentationen, överskridande av budgeterade medel och ändrade förutsättningar.

Ett exempel på det sistnämnda kan vara att den upphandlande myndighetens behov förändras på grund av händelser i omvärlden, nya lagar eller politiska beslut. Det blir därvid intressant att se, när nästa rapport kommer, om covid-19 har ökat andelen avbrutna upphandlingar under 2020.

Antalet anbud per upphandling fortsätter att öka
Det genomsnittliga antalet anbudsgivare per upphandling har minskat stadigt i flera år fram till 2017 för att sedan öka under 2018 till 4,3 anbud per upphandling.  Det är positivt att nu kunna konstatera att i genomsnitt 4,5 anbud lämnades per upphandling under 2019.

Även om konkurrensen i upphandlingar beror på långt fler orsaker än antalet anbud (en stor del ramavtalsupphandlingar leder exempelvis till avtal med flera eller samtliga anbudsgivare) är antalet anbudsgivare en grov indikator på konkurrensen i en upphandling, och det är därför positivt att den nedåtgående trenden med färre och färre anbud har brutits.

Av statistikrapporten framgår även att anbudslämning till offentlig sektor mycket ofta (43 procent av fallen) leder till kontraktstecknande för anbudsgivaren. Visserligen behöver ett kontrakt inte nödvändigtvis leda till att man får leverera. (Många ramavtal med flera leverantörer har till exempel en strikt rangordning som i praktiken hindrar lägre placerade leverantörer från att leverera.)

Med totalt 18 379 annonserade upphandlingar 2019 genomförda av de drygt 4 000 beställare som omfattas av upphandlingslagarna erbjuder den offentliga marknaden likväl stora affärsmöjligheter till ett värde av nästan 20 procent av Sveriges BNP.

Andelen överprövade upphandlingar är i princip oförändrad
Andelen överprövade upphandlingar av alla annonserade upphandlingar 2019 var 6,6 procent, vilket innebär en i princip oförändrad andel jämfört med 2018.

Andelen överprövade upphandlingar skiljer sig åt mycket mellan olika myndigheter. Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet sticker ut i sammanhanget med en överprövningskvot på hela 36,4 procent 2019, mer än tre gånger så hög som Stockholms stad som med sina 12 procent också har en jämförelsevis hög andel överprövade upphandlingar för 2019.

Överprövning är allra vanligast vid upphandlingar av kontorsmaskiner, datorer samt kontors- och datorutrustning, där knappt 14 procent av alla upphandlingar överprövas.

Priset är den vanligaste tilldelningsgrunden
Det finns som bekant tre olika grunder för att bestämma vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga: bästa förhållandet mellan pris och kvalitet, kostnad och pris.

Den tilldelningsgrund som användes i störst utsträckning 2019 var pris och denna andel ökade både 2018 och 2019. Pris var enda tilldelningsgrund i 60 procent av alla annonserade upphandlingar 2019.

Upphandlingar med enbart pris som tilldelningsgrund har samtidigt, sedan flera år tillbaka, lägst andel anbudsgivare per upphandling i snitt.

Att priset är ensamt utslagsgivande i allt fler upphandlingar betraktas av många leverantörer som en negativ utveckling då den gängse uppfattningen är att prispressen i den offentliga upphandlingen (och den bristande innovationskraft som riskerar att följa av den) är omfattande. Även om det ligger något i denna kritik från leverantörshåll måste också beaktas att hög kvalitet kan uppnås även vid prisupphandlingar med hjälp av exempelvis obligatoriska krav.

Tilldelningsgrunden bästa förhållandet mellan pris och kvalitet användes i cirka 40 procent av alla annonserade upphandlingar och tilldelningsgrunden kostnad användes endast i ett fåtal upphandlingar 2019.

Bra statistik blir bättre 2022
De som jobbat med statistikrapporterna genom åren måste haft ett relativt tungrott arbete, eftersom någon offentlig statistikdatabas hittills inte har funnits på upphandlingsområdet. Statistiken har i stället hämtats i andra kanaler, bland annat från kommersiella nationella annonsdatabaser för offentlig upphandling.

Den 1 juli 2020 fick vi den nya lagen om upphandlingsstatistik. Lagen skapar förutsättningar för att samla in uppgifter om upphandlingar och därmed publicera bättre och mer tillgänglig statistik.

Upphandlingar ska enligt lagen annonseras i registrerade annonsdatabaser, som är skyldiga att lämna uppgifter till Upphandlingsmyndigheten som kommer att ansvara för statistiken och göra den allmänt tillgänglig via en nationell offentlig statistikdatabas. Konkurrensverket är registermyndighet för annonsdatabaser.

Helårsstatistiken för 2021 kommer för första gången att baseras på den nya lagstiftningen och kan förväntas bli publicerad i början av 2022. Förhoppningsvis kommer den nya statistiklagstiftningen innebära förbättrade möjligheter till nationell styrning och uppföljning av den offentliga upphandlingen i Sverige.

Juristpanelen

Läs mer: Juridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025