Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Börja med avtalsuppföljning

AvtalsuppföljningDEL 4 Upphandlaren samlar ofta en referensgrupp av sakkunniga från sin organisation för att ställa relevanta obligatoriska krav i en upphandling. Men det som glöms bort är en detaljerad avtalsuppföljning, skriver Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko.

| 2024-01-29
Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko, Gaveto.

Det är vanligt att starta med den ”gamla” upphandlingen eller någon annan myndighets upphandling som underlag inför en ny. När referensgruppen samlas saknas därför en storskalig avtalsuppföljning som inkluderar inköpsanalys, leverantörsmöten,  beställarmöten och marknadsanalys som underlag för referensgruppen.

Om man hoppar över denna faktainsamling eller suboptimerar något av dessa steg eller, dessvärre, bara kopierar en gammal upphandling riskerar man att få otydliga, motstridiga och oproportionella krav med svag koppling till verksamhetens aktuella behov.

För att skapa nya relevanta obligatoriska krav utöver kvalificeringskraven bör följande frågor inledningsvis besvaras (tycker avtalscontrollern):

  • Vem ställer kraven och varför?
  • Hur ska kraven verifieras och av vem?
  • När och hur ska kraven följas upp under avtalsperioden?
  • Överensstämmer kravställd lista på produkter/tjänster med verksamhetens behov?
  • Är kraven förankrade i hela verksamheten?

Inom life science-branschen är det vanligt att man gör det vi kallar för kvalificeringsupphandlingar. I dessa upphandlingar är det enda obligatoriska kravet, förutom kvalificeringskraven, att anbudsgivaren ska ange vilka definierade varugrupper de lämnar anbud på utan att verifiera att de faktiskt säljer produkterna inom dessa varugrupper.

Vi utmanade denna kravmodell en gång genom att lämna anbud i en sådan upphandling trots att vi inte hade de efterfrågade produkterna i ”vårt sortiment”. Vi blev antagna på grund av att även kvalificeringskraven var för lågt satta.

Om den här typen av upphandlingar är förenliga med LOU är en fråga för upphandlingsjuristerna.

Vi minns flera konsultupphandlingar där antal konsulter, namn och kompetenser inte behövde anges. Cv:er skulle begäras in först vid avrop. Anbudsgivarna behövde bara svara ”ja” på frågan om teknisk och yrkesmässig kapacitet… gissa om någon svarade ”nej”?

En detaljerad avtalsuppföljning inför upphandlingen hjälper upphandlaren att ifrågasätta rimligheten i egna krav och besluta vilka bevis som ska begäras in.    

Ur en avtalscontrollers perspektiv ger dessa två exempel följande kedja av problem: lågt ställda eller obefintliga krav – risk för överprövning av tilldelningsbeslut eller upphandlingsunderlag – ingen kontroll på att efterfrågad kvalitet levereras – låg avtalstrohet.

Upphandlarens och referensgruppens viktigaste uppdrag är således att skapa tydliga upphandlingsdokument med relevanta och proportionella krav som går att följa upp.

Tyvärr utmanas inte de inlämnade bevisens trovärdighet i utvärderingssteget; i stället görs detta vid en överprövning av anbudsgivare som misstänker eller vet att den vinnande konkurrenten inte uppfyller kraven.

I en konsultupphandling där den vinnande konsulten fabricerat uppgifter om genomförda upphandlingar i sitt anbud ifrågasattes detta av en annan anbudsgivare vid en överprövning och inte vid upphandlarens gransknings av beviset.

Det är upphandlarens ansvar att kontrollera att efterfrågade bevis uppfyller kraven. Efter tilldelning blir dessutom viktiga bevis ofta sekretessbelagda av den upphandlande myndigheten.

Ett krav på en vara eller tjänst kan vara konkurrensbegränsande. Ibland sker det oavsiktligt, det vill säga på grund av okunskap. Ett klassiskt exempel på detta är hänvisning till en produkt som tillhandahålls av en specifik leverantör, såsom ”toalettpapper Katrin Basic”.

I stället behöver man beskriva den önskade produktens egenskaper med hjälp av en kunnig beställare och egen uppföljningsstatistik. Det nya kravet blir kanske ”toalettpapper 2-lags 50-60 m”.

I vissa fall kräver man att en viss parameter ska ha ett exakt värde. Vi minns en upphandling där fordonets totalvikt skulle vara exakt 5 000 kilo. Det framgick inte varför ett fordon som är ett kilo tyngre eller är inom ett visst viktintervall inte skulle godkännas. En lämplig åtgärd vore att hitta en relevant kravnivå med hjälp av inköps- och marknadsanalys, eller ta bort kravet helt.

Antalet frågor som rör obligatoriska krav under anbudstiden har ökat senaste tiden.
Hur många frågor är det rimligt att hantera och besvara utan att avbryta sin upphandling? Det högsta antalet vi sett utan att upphandlingen avbröts är 97 frågor och svar inklusive så kallade informationsmeddelanden. 

Bristfällig uppföljning och analys i ett tidigare skede resulterar i att det egna underlaget blir otydligt och att många frågor behöver besvaras under anbudstiden vilket gör upphandlingsunderlaget än mer otydligt.

Anbudsgivarnas ”aktivitetsplikt” som infördes för två år sedan innebär att de måste påpeka fel och brister i upphandlingsdokumenten och begära förtydliganden för att kunna bevisa att man uppfyller skaderekvisitet vid en eventuell överprövning.

Detta leder till att en anbudsgivare inte längre får ”spara” sina argument till överprövningen och att antalet frågor ökar. Leverantörerna överprövar nu allt oftare upphandlingsdokumenten i stället för att vänta på ett tilldelningsbeslut baserat på otydliga krav.

Vi har sett flera upphandlingar som avbrutits eller gjorts om på grund av överprövning under anbudstiden. Detta är ett pris som organisationerna får betala för bristande uppföljning och analys med otydliga underlag som resultat inför en upphandling. 

Vårt budskap är, enligt punktlistan ovan, att ett obligatoriskt krav som inte kommer att kontrolleras och följas upp inte ska ställas — och ett krav som inte behövs är kostnadsdrivande.

Bo Cederberg
Marina Ignatushchenko
Gaveto

Serien Avtalsuppföljning – en cirkulär process:

Del 1: Följa upp avtal – en cirkulär process
Del 2: Ekonomisk uppföljning i praktiken
Del 3: Viktigt med bra kvalificeringskrav
Del 4: Börja med avtalsuppföljning
Del 5: Tre steg för att nå önskat resultat
Del 6: Håll koll på de ”heta punkterna”
Del 7: Sök besparingar i de offentliga inköpen
Del 8: Avtalsuppföljning på åtta veckor
Del 9: Ekonomisk uppföljning i tre nivåer
Del 10: Avtalscontrollern – en nyckelperson

 

Läs mer: Avtalsuppföljning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl