Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Börja med avtalsuppföljning

AvtalsuppföljningDEL 4 Upphandlaren samlar ofta en referensgrupp av sakkunniga från sin organisation för att ställa relevanta obligatoriska krav i en upphandling. Men det som glöms bort är en detaljerad avtalsuppföljning, skriver Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko.

| 2024-01-29
Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko, Gaveto.

Det är vanligt att starta med den ”gamla” upphandlingen eller någon annan myndighets upphandling som underlag inför en ny. När referensgruppen samlas saknas därför en storskalig avtalsuppföljning som inkluderar inköpsanalys, leverantörsmöten,  beställarmöten och marknadsanalys som underlag för referensgruppen.

Om man hoppar över denna faktainsamling eller suboptimerar något av dessa steg eller, dessvärre, bara kopierar en gammal upphandling riskerar man att få otydliga, motstridiga och oproportionella krav med svag koppling till verksamhetens aktuella behov.

För att skapa nya relevanta obligatoriska krav utöver kvalificeringskraven bör följande frågor inledningsvis besvaras (tycker avtalscontrollern):

  • Vem ställer kraven och varför?
  • Hur ska kraven verifieras och av vem?
  • När och hur ska kraven följas upp under avtalsperioden?
  • Överensstämmer kravställd lista på produkter/tjänster med verksamhetens behov?
  • Är kraven förankrade i hela verksamheten?

Inom life science-branschen är det vanligt att man gör det vi kallar för kvalificeringsupphandlingar. I dessa upphandlingar är det enda obligatoriska kravet, förutom kvalificeringskraven, att anbudsgivaren ska ange vilka definierade varugrupper de lämnar anbud på utan att verifiera att de faktiskt säljer produkterna inom dessa varugrupper.

Vi utmanade denna kravmodell en gång genom att lämna anbud i en sådan upphandling trots att vi inte hade de efterfrågade produkterna i ”vårt sortiment”. Vi blev antagna på grund av att även kvalificeringskraven var för lågt satta.

Om den här typen av upphandlingar är förenliga med LOU är en fråga för upphandlingsjuristerna.

Vi minns flera konsultupphandlingar där antal konsulter, namn och kompetenser inte behövde anges. Cv:er skulle begäras in först vid avrop. Anbudsgivarna behövde bara svara ”ja” på frågan om teknisk och yrkesmässig kapacitet… gissa om någon svarade ”nej”?

En detaljerad avtalsuppföljning inför upphandlingen hjälper upphandlaren att ifrågasätta rimligheten i egna krav och besluta vilka bevis som ska begäras in.    

Ur en avtalscontrollers perspektiv ger dessa två exempel följande kedja av problem: lågt ställda eller obefintliga krav – risk för överprövning av tilldelningsbeslut eller upphandlingsunderlag – ingen kontroll på att efterfrågad kvalitet levereras – låg avtalstrohet.

Upphandlarens och referensgruppens viktigaste uppdrag är således att skapa tydliga upphandlingsdokument med relevanta och proportionella krav som går att följa upp.

Tyvärr utmanas inte de inlämnade bevisens trovärdighet i utvärderingssteget; i stället görs detta vid en överprövning av anbudsgivare som misstänker eller vet att den vinnande konkurrenten inte uppfyller kraven.

I en konsultupphandling där den vinnande konsulten fabricerat uppgifter om genomförda upphandlingar i sitt anbud ifrågasattes detta av en annan anbudsgivare vid en överprövning och inte vid upphandlarens gransknings av beviset.

Det är upphandlarens ansvar att kontrollera att efterfrågade bevis uppfyller kraven. Efter tilldelning blir dessutom viktiga bevis ofta sekretessbelagda av den upphandlande myndigheten.

Ett krav på en vara eller tjänst kan vara konkurrensbegränsande. Ibland sker det oavsiktligt, det vill säga på grund av okunskap. Ett klassiskt exempel på detta är hänvisning till en produkt som tillhandahålls av en specifik leverantör, såsom ”toalettpapper Katrin Basic”.

I stället behöver man beskriva den önskade produktens egenskaper med hjälp av en kunnig beställare och egen uppföljningsstatistik. Det nya kravet blir kanske ”toalettpapper 2-lags 50-60 m”.

I vissa fall kräver man att en viss parameter ska ha ett exakt värde. Vi minns en upphandling där fordonets totalvikt skulle vara exakt 5 000 kilo. Det framgick inte varför ett fordon som är ett kilo tyngre eller är inom ett visst viktintervall inte skulle godkännas. En lämplig åtgärd vore att hitta en relevant kravnivå med hjälp av inköps- och marknadsanalys, eller ta bort kravet helt.

Antalet frågor som rör obligatoriska krav under anbudstiden har ökat senaste tiden.
Hur många frågor är det rimligt att hantera och besvara utan att avbryta sin upphandling? Det högsta antalet vi sett utan att upphandlingen avbröts är 97 frågor och svar inklusive så kallade informationsmeddelanden. 

Bristfällig uppföljning och analys i ett tidigare skede resulterar i att det egna underlaget blir otydligt och att många frågor behöver besvaras under anbudstiden vilket gör upphandlingsunderlaget än mer otydligt.

Anbudsgivarnas ”aktivitetsplikt” som infördes för två år sedan innebär att de måste påpeka fel och brister i upphandlingsdokumenten och begära förtydliganden för att kunna bevisa att man uppfyller skaderekvisitet vid en eventuell överprövning.

Detta leder till att en anbudsgivare inte längre får ”spara” sina argument till överprövningen och att antalet frågor ökar. Leverantörerna överprövar nu allt oftare upphandlingsdokumenten i stället för att vänta på ett tilldelningsbeslut baserat på otydliga krav.

Vi har sett flera upphandlingar som avbrutits eller gjorts om på grund av överprövning under anbudstiden. Detta är ett pris som organisationerna får betala för bristande uppföljning och analys med otydliga underlag som resultat inför en upphandling. 

Vårt budskap är, enligt punktlistan ovan, att ett obligatoriskt krav som inte kommer att kontrolleras och följas upp inte ska ställas — och ett krav som inte behövs är kostnadsdrivande.

Bo Cederberg
Marina Ignatushchenko
Gaveto

Serien Avtalsuppföljning – en cirkulär process:

Del 1: Följa upp avtal – en cirkulär process
Del 2: Ekonomisk uppföljning i praktiken
Del 3: Viktigt med bra kvalificeringskrav
Del 4: Börja med avtalsuppföljning
Del 5: Tre steg för att nå önskat resultat
Del 6: Håll koll på de ”heta punkterna”
Del 7: Sök besparingar i de offentliga inköpen
Del 8: Avtalsuppföljning på åtta veckor
Del 9: Ekonomisk uppföljning i tre nivåer
Del 10: Avtalscontrollern – en nyckelperson

 

Läs mer: Avtalsuppföljning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026