Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Bättre lösningar med funktion

Rädsla för att prova något nytt i kombination med ovana gör att upphandlare inte gärna väljer att upphandla med funktion trots de uppenbara fördelarna. Lösningen är kunskap – och att börja i det lilla.

| 2018-09-03

I en traditionell upphandling tänker du dig en viss lösning och ställer kraven efter det. Det brukar ofta vara väldigt detaljerade krav som tar många timmar att jobba fram för upphandlaren. Risken är dessutom påtaglig att upphandlaren bestämmer vad som ska köpas innan man vet vilka lösningar som finns.

Mats Lindbäck som är lärare på utbildningen ”Upphandla funktion i praktiken” menar att det kan bli en mycket bättre upphandling med funktionskrav. Det är ofta leverantörerna som vet vilka lösningar som passar bäst i olika sammanhang. Men frågar du inte efter lösningar får du heller aldrig ett anbud med olika innovativa alternativ.

– När jag frågar upphandlare varför de inte gör funktionsupphandlingar får jag svaret att det känns svårt och läskigt. De är vana att göra på ett sätt sedan tidigare och då känns det säkrare även om det blir sämre, kostar mer och tar längre tid, konstaterar Mats Lindbäck.

Du kan upphandla funktion i både mindre och större grad. Det kan mer vara ett tankesätt vid kravställningen att du inte berättar för leverantörerna hur de ska lösa en uppgift eller vilken produkt det ska vara och hur den ska vara utformad. Leverantören får då möjlighet att använda sin innovativa förmåga för att föreslå en lösning oavsett om det är en vara eller en tjänst.

– Jag försöker få upphandlare att för varje liten del tänka: Kan jag ställa funktionskrav här och vad skulle det i så fall vara? I en upphandling kan du handla en mängd saker och då kan du välja att göra en traditionell upphandling till 90 procent och i en liten del ställa funktionskrav, säger Mats Lindbäck.

Ju mer du använder leverantörernas erfarenhet desto bättre lösningar kan du få.

– Det är bara om du vet att det du ska upphandla måste vara på ett visst sätt som du inte ska använda funktion. Gäller det exempelvis en kontorsprodukt kan det vara svårt att vara så hemskt innovativ och då är det bara dumt att göra en funktionsupphandling.

Om man väljer att funktionsupphandla kan det bli mycket bättre med förhandling. En leverantör kan ha flera alternativ för att lösa en uppgift. Då är det en verklig fördel att du som köpare kan välja vilket alternativ du vill prata vidare om och ni kan förstå varandra bättre.

– LOU är otroligt fyrkantigt. Har man missförstått varandra är det väldigt svårt att klara ut det om du inte har valt förhandling. Det du har skrivit som ska-krav kan du aldrig backa på.

Med förhandling kan du nå en bättre lösning dels genom att ni kan ha en dialog där leverantören får möjlighet att justera sin lösning och ändra på priserna. Dels kan ni jobba fram en lösning som passar dig som köpare bättre och som matchar de behov du har.

– Många upphandlare tror att man inte kan jämföra päron och äpplen. Men det kommer jag att visa på kursen att du med en utvärderingsmodell faktiskt kan ställa en lösning med högre kvalitet mot en annan lösning. Och göra den jämförelsen på ett schyst sätt.

Varför kvalificerar du dig som lärare för den här utbildningen?
– Jag har många års erfarenhet av funktionsupphandlingar både av att göra dem själv och att som upphandlingskonsult hjälpa andra organisationer. Sedan har jag skrivit en hel del om funktion i min bok ”Metodhandboken”.

Vad får man lära sig på kursen?
– Du kommer att förstå vad funktionsupphandling är ända ner till hur du skriver ett underlag. Vi går även igenom hur du skriver ett underlag så att det går att förhandla och du får exempel på hur du kan genomföra en förhandling under en upphandling.

Vem vänder sig kursen till?
– Målgruppen är upphandlare som vill ha lite mer råd, få inspiration och se exempel innan de vågar prova funktionsupphandling. Den vänder sig även till upphandlingschefer som har som mål att öka graden funktionsupphandlingar som görs och därför vill kunna greppa området.

FAKTA:
Mats Lindbäcks 3 bästa tips
* Lägg mer tid på förberedelser. Kika om någon gjort det här tidigare, ta hjälp av någon eller prata med leverantören – kanske har de några goda exempel?
* Våga låta bli att reglera leverantören när det gäller detaljer.
* Välj förhandling. Det ger större frihetsgrad att klara ut missförstånd.

[Utbildning_Funktion]

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: FörhandlingKarriärMetodPraktisktUpphandlingUtbildning

Maria Agrén

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget