Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Avtalscontrollern – en nyckelperson

AvtalsuppföljningDEL 10 Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko går igenom avtalsuppföljning på åtta veckor. I den tionde och sista artikeln lotsar de läsarna igenom de återstående fem veckorna.

| 2024-03-11
Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko, Gaveto.

VECKA 5

Uppföljningsrapporter
Nu har det gått fyra veckor sedan projektstart. Ni har skapat Avtalslistan, Spendlistan, Klassificeringslistan och ett par Avtalschecklistor med ”heta punkter”. Ni har en bra uppfattning om leverantörstrohet och även avtalstrohet i vissa fall, samt tagit fram ett antal nyckeltal.

Hittills har ni jobbat med minimal inblandning av verksamheten. Nu ska ni gå igenom resultaten med intressenterna – ledningen, verksamheten och leverantörerna.

Skriv uppföljningsrapporter som följer Pilotprojektens Avtalschecklistor i sin struktur. En rapportmall och en presentationsmall behövs som kan användas för diverse uppföljningsprojekt.  Inled med formalia, fortsätt med siffrorna, redovisa egna observationer, slutsatser om positiva aspekter och avvikelser; inkludera hypoteser och frågor som kräver vidare utredning och återkoppling.

Uppföljningsrapporten kan inkludera:

  • Avtalsinformation med uppgifter om leverantörer, omfattning, undantagna tjänster/varor samt avropsmodell
  • Uppföljningsperiod med information om totalt inköp och urvalsregler
  • Analys av fakturaurvalet: fakturerade priser, rabatter, påslag, avgifter och prisjustering
  • Uppgifter om mest frekventa beställare och deras inköpsmönster
  • Summering och analys av ekonomisk uppföljning inkl. besparingspotential och förslag på förbättring av inköpsbeteende
  • Bedömning av leveranskapacitet och anlitade underleverantörer
  • Analys av leveranskvalitet och dess aspekter: arbetstider och ersättning, leverantörernas personal och samarbete
  • Efterlevnad av kvalitets-, miljö- och hållbarhetskrav.

Ni behöver finslipa rapporterna och anpassa dem för olika målgrupper och olika format.

VECKA 6

Återkoppling
Presentera era uppföljningsrapporter för den första målgruppen: upphandlare och ”huvudbeställare” för att få synpunkter, förklaringar och förbättringsförslag. På deras begäran kan ni behöva ta fram mer data för att analysera ytterligare aspekter av avtalen.

Denna målgrupp kommer att se att den bild över inköpen och inköpsbeteendet som ni skapat avviker både positivt och negativt från den bild som skapats och rapporterats tidigare. Dessutom kommer systematiska och spontana ”brott” mot avtalsvillkor att uppdagas och kopplas till specifika leverantörer och/eller personer i egna organisationen.

Påpeka att ert syfte inte är att sätta stämpel på dem och det som avviker. Ni vill kvalitetssäkra era inköp, förbättra inköpsbeteendet och utveckla leverantörssamarbetet.

Tillsammans med denna målgrupp kommer ni att bestämma hur ni lägger upp leverantörsmöten, vad ni kommer att presentera och vilka eventuella åtgärder ni kommer att kräva av leverantörerna. För att kunna ha en konstruktiv dialog ska några från målgruppen ovan delta i leverantörsmöten som bör ha ett bestämt format och protokollföras.

I nästa steg träffar ni beställarna för respektive avtal. Be ledarna från målgruppen ovan att samordna möten och bestämma deras format och innehåll. Beställarna ska se dessa möten som första steg i förbättringsarbetet som ska leda till tydlighet, konsekvent inköpsbeteende, optimering och besparingar.

Det behövs en bred överenskommelse, ansvarstagande och handlingskraft inom organisationen för att hantera befintliga och undvika framtida avvikelser på ett konsekvent och bestämt sätt. Den viktigaste frågan är: hur långt törs vi gå?

Vissa organisationer ”lägger locket på” på avvikelserapporter som påvisar brister, det vill säga arkiverar dem utan att vidta åtgärder. För budbäraren (avtalscontrollern) är det svårt att veta i förväg om man kommer att hyllas eller straffas.

Avtalscontrollern kan behöva klättra upp några steg på ”eskaleringstrappan” i den egna organisationen för att få gehör för sina resultat och förslag.

VECKA 7

Avtalsinformation
Varje organisation har beställare med olika inköps-, kompetens- och behörighetsprofiler. Det som uppskattas av alla beställare, men ofta saknas, är en tydlig, strukturerad och konsekvent avtalsinformation – en Avtalsguide för varje avtal. Har man tur så finns avtalssidor i avtalsdatabasen. Problemet är att inte alla beställare söker information i den.

Ni behöver en mall för Avtalsguide som kan användas för olika typer av avtal och som beställarna känner igen.  Den bör ha följande struktur:

  • formalia (diarienummer, avtalstider, avtalsleverantörer)
  • omfattning och avgränsningar
  • avropsmodell, avropsrutin och eventuella beloppsgränser
  • information om ersättning: kategorier, priser, påslag och så vidare
  • kontaktuppgifter till leverantörer, avtalsansvariga och avtalscontrollern.

Ni bör skapa en ”avtalskarta” i ett grafiskt format som vi kallar för ”Grönsaksbladet” med de viktigaste uppgifterna om respektive leverantörsavtal: rang i rangordningen, delområden, generell rabatt. Grönsaksbladet kan skrivas ut och användas av beställare som har begränsad tillgång till datorer.

VECKA 8

Planering
När pilotprojekten är avslutade blir det dags att planera nästa uppföljningsuppdrag. Komplexiteten ökar, det gör även din färdighet. Gör en preliminär uppföljningsplan med hjälp av Klassificeringslistan (vanligtvis börjar man med D-avtal).

I detta steg behövs möten med upphandlare om avtal som snart kommer att upphandlas på nytt. Genom att följa upp dessa avtal bidrar avtalscontrollern med kartläggning av organisationens behov, framtagning av en relevant kravspecifikation och till en viss del marknadsanalys. Dessa avtal ska också hamna på uppföljningsplanen.

Bestäm ambitionsnivå (Small, Medium eller Large som vi beskrivit i vår tidigare artikel) som krävs för varje avtal i planen.

Avslutning
Med våra tio artiklar som är skrivna ur avtalscontrollerns perspektiv vill vi motivera alla offentliga organisationer att på allvar arbeta med ”professionellt” uppföljningsarbete.

Avtalscontrollerns nyckelroll är att plocka fram och bearbeta relevanta data från olika källor, se mönster och knyta samman organisationens kunskaper, erfarenheter och lärdomar för att föreslå praktiska och lönsamma förbättringar.

Ge avtalscontrollern en heltidstjänst, mandat och förankring i organisationens högsta ledning!

Bo Cederberg
Marina Ignatushchenko
Gaveto

Serien Avtalsuppföljning – en cirkulär process:

Del 1: Följa upp avtal – en cirkulär process
Del 2: Ekonomisk uppföljning i praktiken
Del 3: Viktigt med bra kvalificeringskrav
Del 4: Börja med avtalsuppföljning
Del 5: Tre steg för att nå önskat resultat
Del 6: Håll koll på de ”heta punkterna”
Del 7: Sök besparingar i de offentliga inköpen
Del 8: Avtalsuppföljning på åtta veckor
Del 9: Ekonomisk uppföljning i tre nivåer
Del 10: Avtalscontrollern – en nyckelperson

 

 

Läs mer: Avtalsuppföljning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026