Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Avtalscontrollern – en nyckelperson

AvtalsuppföljningDEL 10 Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko går igenom avtalsuppföljning på åtta veckor. I den tionde och sista artikeln lotsar de läsarna igenom de återstående fem veckorna.

| 2024-03-11
Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko, Gaveto.

VECKA 5

Uppföljningsrapporter
Nu har det gått fyra veckor sedan projektstart. Ni har skapat Avtalslistan, Spendlistan, Klassificeringslistan och ett par Avtalschecklistor med ”heta punkter”. Ni har en bra uppfattning om leverantörstrohet och även avtalstrohet i vissa fall, samt tagit fram ett antal nyckeltal.

Hittills har ni jobbat med minimal inblandning av verksamheten. Nu ska ni gå igenom resultaten med intressenterna – ledningen, verksamheten och leverantörerna.

Skriv uppföljningsrapporter som följer Pilotprojektens Avtalschecklistor i sin struktur. En rapportmall och en presentationsmall behövs som kan användas för diverse uppföljningsprojekt.  Inled med formalia, fortsätt med siffrorna, redovisa egna observationer, slutsatser om positiva aspekter och avvikelser; inkludera hypoteser och frågor som kräver vidare utredning och återkoppling.

Uppföljningsrapporten kan inkludera:

  • Avtalsinformation med uppgifter om leverantörer, omfattning, undantagna tjänster/varor samt avropsmodell
  • Uppföljningsperiod med information om totalt inköp och urvalsregler
  • Analys av fakturaurvalet: fakturerade priser, rabatter, påslag, avgifter och prisjustering
  • Uppgifter om mest frekventa beställare och deras inköpsmönster
  • Summering och analys av ekonomisk uppföljning inkl. besparingspotential och förslag på förbättring av inköpsbeteende
  • Bedömning av leveranskapacitet och anlitade underleverantörer
  • Analys av leveranskvalitet och dess aspekter: arbetstider och ersättning, leverantörernas personal och samarbete
  • Efterlevnad av kvalitets-, miljö- och hållbarhetskrav.

Ni behöver finslipa rapporterna och anpassa dem för olika målgrupper och olika format.

VECKA 6

Återkoppling
Presentera era uppföljningsrapporter för den första målgruppen: upphandlare och ”huvudbeställare” för att få synpunkter, förklaringar och förbättringsförslag. På deras begäran kan ni behöva ta fram mer data för att analysera ytterligare aspekter av avtalen.

Denna målgrupp kommer att se att den bild över inköpen och inköpsbeteendet som ni skapat avviker både positivt och negativt från den bild som skapats och rapporterats tidigare. Dessutom kommer systematiska och spontana ”brott” mot avtalsvillkor att uppdagas och kopplas till specifika leverantörer och/eller personer i egna organisationen.

Påpeka att ert syfte inte är att sätta stämpel på dem och det som avviker. Ni vill kvalitetssäkra era inköp, förbättra inköpsbeteendet och utveckla leverantörssamarbetet.

Tillsammans med denna målgrupp kommer ni att bestämma hur ni lägger upp leverantörsmöten, vad ni kommer att presentera och vilka eventuella åtgärder ni kommer att kräva av leverantörerna. För att kunna ha en konstruktiv dialog ska några från målgruppen ovan delta i leverantörsmöten som bör ha ett bestämt format och protokollföras.

I nästa steg träffar ni beställarna för respektive avtal. Be ledarna från målgruppen ovan att samordna möten och bestämma deras format och innehåll. Beställarna ska se dessa möten som första steg i förbättringsarbetet som ska leda till tydlighet, konsekvent inköpsbeteende, optimering och besparingar.

Det behövs en bred överenskommelse, ansvarstagande och handlingskraft inom organisationen för att hantera befintliga och undvika framtida avvikelser på ett konsekvent och bestämt sätt. Den viktigaste frågan är: hur långt törs vi gå?

Vissa organisationer ”lägger locket på” på avvikelserapporter som påvisar brister, det vill säga arkiverar dem utan att vidta åtgärder. För budbäraren (avtalscontrollern) är det svårt att veta i förväg om man kommer att hyllas eller straffas.

Avtalscontrollern kan behöva klättra upp några steg på ”eskaleringstrappan” i den egna organisationen för att få gehör för sina resultat och förslag.

VECKA 7

Avtalsinformation
Varje organisation har beställare med olika inköps-, kompetens- och behörighetsprofiler. Det som uppskattas av alla beställare, men ofta saknas, är en tydlig, strukturerad och konsekvent avtalsinformation – en Avtalsguide för varje avtal. Har man tur så finns avtalssidor i avtalsdatabasen. Problemet är att inte alla beställare söker information i den.

Ni behöver en mall för Avtalsguide som kan användas för olika typer av avtal och som beställarna känner igen.  Den bör ha följande struktur:

  • formalia (diarienummer, avtalstider, avtalsleverantörer)
  • omfattning och avgränsningar
  • avropsmodell, avropsrutin och eventuella beloppsgränser
  • information om ersättning: kategorier, priser, påslag och så vidare
  • kontaktuppgifter till leverantörer, avtalsansvariga och avtalscontrollern.

Ni bör skapa en ”avtalskarta” i ett grafiskt format som vi kallar för ”Grönsaksbladet” med de viktigaste uppgifterna om respektive leverantörsavtal: rang i rangordningen, delområden, generell rabatt. Grönsaksbladet kan skrivas ut och användas av beställare som har begränsad tillgång till datorer.

VECKA 8

Planering
När pilotprojekten är avslutade blir det dags att planera nästa uppföljningsuppdrag. Komplexiteten ökar, det gör även din färdighet. Gör en preliminär uppföljningsplan med hjälp av Klassificeringslistan (vanligtvis börjar man med D-avtal).

I detta steg behövs möten med upphandlare om avtal som snart kommer att upphandlas på nytt. Genom att följa upp dessa avtal bidrar avtalscontrollern med kartläggning av organisationens behov, framtagning av en relevant kravspecifikation och till en viss del marknadsanalys. Dessa avtal ska också hamna på uppföljningsplanen.

Bestäm ambitionsnivå (Small, Medium eller Large som vi beskrivit i vår tidigare artikel) som krävs för varje avtal i planen.

Avslutning
Med våra tio artiklar som är skrivna ur avtalscontrollerns perspektiv vill vi motivera alla offentliga organisationer att på allvar arbeta med ”professionellt” uppföljningsarbete.

Avtalscontrollerns nyckelroll är att plocka fram och bearbeta relevanta data från olika källor, se mönster och knyta samman organisationens kunskaper, erfarenheter och lärdomar för att föreslå praktiska och lönsamma förbättringar.

Ge avtalscontrollern en heltidstjänst, mandat och förankring i organisationens högsta ledning!

Bo Cederberg
Marina Ignatushchenko
Gaveto

Serien Avtalsuppföljning – en cirkulär process:

Del 1: Följa upp avtal – en cirkulär process
Del 2: Ekonomisk uppföljning i praktiken
Del 3: Viktigt med bra kvalificeringskrav
Del 4: Börja med avtalsuppföljning
Del 5: Tre steg för att nå önskat resultat
Del 6: Håll koll på de ”heta punkterna”
Del 7: Sök besparingar i de offentliga inköpen
Del 8: Avtalsuppföljning på åtta veckor
Del 9: Ekonomisk uppföljning i tre nivåer
Del 10: Avtalscontrollern – en nyckelperson

 

 

Läs mer: Avtalsuppföljning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget