Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 28 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Alternativt anbud eller parallella anbud

ExpertkommentarVi har just förvärvat ett företag och har fortfarande olika organisationsnummer. Kan vi, genom att använda olika organisationsnummer, erbjuda ett eller flera alternativ till lösning? Advokat Anna Ulfsdotter Forssell ger besked.

| 2020-11-30
Advokat Anna Ulfsdotter Forssell är Inköpsrådets juridiska expert. Foto: Magnus Skoglöf.

Fråga: Vi ska delta i en upphandling som genomförs enligt LUF. Finns det någonting som förhindrar oss att erbjuda fler än ett alternativ till lösning? Vi har just förvärvat ett företag och har fortfarande olika organisationsnummer. Kan vi, genom att använda olika organisationsnummer, erbjuda ett eller flera alternativ till lösning eller finns det någonting som förhindrar oss från att göra så? Patrik

Svar: Tack för din fråga! Den innehåller dels en fråga om vilka möjligheter det finns att som anbudsgivare lämna ett anbud med alternativa utföranden, dels en fråga om möjligheten att lämna parallella anbud.

Detta är frågor som under många år har diskuterats och det kan vara svårt att skilja dem åt.

Det framgår inte av din fråga vilket förfarande som tillämpas men utgångspunkten är alltid det som anges i upphandlingsdokumenten. Det är därför viktigt att ni undersöker vad den upphandlande enheten har angett i upphandlingsdokumenten.

När en anbudsgivare i sitt anbud erbjuder fler än ett alternativ till lösning brukar det kallas för ett anbud med alternativa utföranden. En upphandlande enhet kan både kräva och tillåta att anbud med alternativa utföranden lämnas.

Om någon sådan föreskrift inte finns i upphandlingsdokumenten är ett anbud med alternativa utföranden inte tillåtet enligt 9 kap. 17 § LUF. Vidare måste ett anbud med alternativa utföranden uttryckligen uppfylla de minimikrav som ställs upp av den upphandlande enheten enligt 9 kap. 18 § LUF.

Resultatet av att ett alternativt anbud lämnas när detta inte tillåtits är att anbudet förkastas av den upphandlande enheten. Detsamma gäller i de fall anbudet inte uppfyller minimikraven.

Kammarrätten i Sundsvall har i en dom den 5 november 2012 i mål nummer 2237-12 konstaterat att om ett anbud innehåller till exempel vissa produkter som avviker från de obligatoriska kraven, innebär det en överträdelse av den EU-rättsliga likabehandlingsprincipen att anta anbudet.

Målet rörde LOU men kan även tillämpas på upphandlingar enligt LUF. I den i målet aktuella upphandlingen, som gällde arbetskläder, hade myndigheten ställt ett minimikrav på en produkt om minst 180 gram/kvm. Anbudsgivaren hade emellertid offererat två produkter med en vikt om 140 gram/kvm.

Kammarrätten konstaterade att det utgjorde ett alternativt förslag till lösning på utförandet av offererade produkter och att den upphandlande myndigheten inte på föreskrivet sätt hade angett att anbud med alternativa utföranden tilläts.

Att den upphandlande enheten tillåter anbud med alternativa utföranden är alltså en absolut förutsättning för att ni ska kunna få sådana anbud beaktade.

Om upphandlingsdokumentet anger att sådana anbud är tillåtna kan ni lämna flera alternativ till lösning utan att också behöva lämna anbud genom det nyligen förvärvade bolaget.

Om båda eller ett av era företag lämnar anbud som uppfyller de obligatoriska kraven, betraktas anbuden som parallella.

Till skillnad från vad som gäller för anbud med alternativa utföranden finns inte samma möjlighet för den upphandlande enheten att besluta att parallella anbud är otillåtna.

EU-domstolen har i sin praxis förklarat att det ligger i unionens intresse att så många anbudsgivare som möjligt deltar i ett anbudsförfarande. Av detta skäl har den upphandlande enheten som utgångspunkt en skyldighet att pröva alla anbud som kommer in, oavsett om de kommer från olika företag med samma ägare.

Det finns inte någon skyldighet att upplysa den upphandlande enheten om kopplingen mellan företagen, såvida ingenting annat framgår av upphandlingsdokumentet (se EU-domstolens dom av den 17 maj 2018, C-531/16, Specializuotas transportas, EU:C:2018:324, p. 20-24).

En viktig sak att tänka på om era företag lämnar parallella anbud är dock att anbuden måste vara oberoende av och självständiga från varandra. Att det råder ett kontrollförhållande mellan bolagen, på grund av ägarskap eller rösträtt av viss omfattning på bolagsstämmor, betyder som antytts inte automatiskt att anbuden inte betraktas som oberoende och självständiga.

Det räcker i princip att det kan konstateras att bolagens koppling haft inverkan på innehållet i anbuden för att anbuden inte ska beaktas av den upphandlande myndigheten. Bland de omständigheter som kan tyda på att anbuden är beroende av varandra kan nämnas att produkternas eller tjänsternas prissättning är liknande.

I ett mål från Kammarrätten i Göteborg konstaterade domstolen att det faktum att två separata anbud från företag med samma ägare i stora delar innehöll samma tekniska lösningar inte på ett konkret sett visat att anbuden inte var oberoende och självständiga (se Kammarrättens i Göteborgs dom den 5 november 2019 i mål nummer 4779-19).

Enligt EU-domstolens praxis är det möjligt att säkerställa anbudens oberoende innan de lämnas, till exempel genom att era bolag träffar avtal som reglerar sina inbördes förhållande och ser till att sekretess råder (se EU-domstolens dom den 17 maj 2018, C-531/16, Specializuotas transportas, EU:C:2018:324, pt. 22).

Om man överväger att lämna parallella anbud kan det vara en god idé att se över hur man säkrar att anbuden kommer att betraktas som oberoende och självständiga. Det är också möjligt att den upphandlande enheten begär en förklaring av er som anbudsgivare och då är det viktigt att som anbudsgivare vara förberedd och kunna lämna ett utförligt svar till enheten så att den känner sig trygg i sin bedömning.

Om era företag lämnar parallella anbud kan detta även efter upphandlingen få rättsliga konsekvenser, till exempel om det finns planer på att företagen ska genomgå en fusion.

Om ett av företagen tilldelas kontraktet kan den kommande fusionen utgöra ett leverantörsbyte enligt 16 kap. 13 § LUF. För att ett sådant leverantörsbyte ska få genomföras utan en ny upphandling krävs att bytet inte medför några väsentliga förändringar av kontraktet.

Tänk på att det vid ett byte av leverantör alltid är viktigt att kommunicera med den upphandlande enheten för att denna ska känna sig trygg med förändringen!

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga och lycka till vidare!

Anna Ulfsdotter Forssell
Ulfsdotter Law

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: ExpertkommentarJuridik

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Alternativt anbud eller parallella anbud"

  1. Mats skriver:
    2020-12-03 kl. 08:19

    Denna fråga har man fått ”leva” med i många år, men aldrig har jag sett ett bra svar på situationen när fler än en part tilldelas avtal, ex vid ramavtal. Jag menar att resonemanget i artikeln fungerar ganska bra i de fall att en kund söker en specifik lösning med en (1) leverantör, dvs då torde argumentet att flera anbud är något positivt fungera bra, men man borde ha olika resonemang beroende på avtalstyp. Vid upphandlingar av ramavtal har det flera gånger funnits tillfällen där bolag med flera org-nr använder sina bolag i konkurrenshämmande syfte. Antingen i form av att man har växelvis låga och höga priser mellan sina bolag för att få konkurrensfördelar, men även att man kan prova olika strategier med de olika bolagen (ex att för det ena bolaget använda sig av onormalt låga priser och kanske komma undan med det, men att ha det andra bolaget som ”livlina” om priserna inte accepteras). Dvs borde reglerna vid upphandling av ramavtal vara mycket tydligare utan de grozoner som nämns i artikeln, rätt och slätt, är det upphandlingar där fler än en leverantör tilldelas kontrakt borde det aldrig vara tillåtet att flera anbudsgivare från en koncern kan lämna anbud eller erhålla kontrakt.

    Svara
  2. Georg skriver:
    2020-12-03 kl. 08:45

    Jag har sett avgörande i förvaltningsdomstol som hade inga invändningar mot två anbud som INTE var oberoende av varandra med tydliga bevis i form av dokument. Det är väldigt frustrerande med domstolar som inte dömer opartiskt. Det är föga intressant att fördjupa sig i praxis när det inte hjälper dig i verkligheten. Det är relativt vanligt med sådana ”fundamentala miss” i förvaltningsrätten som sedan leder till att målet rinner ut i sanden när kammarrätten inte beviljar prövningstillstånd eller skärande tappar viljan av rena förtvivlan över förfallet i rättsväsendet.

    Svara

Lämna ett svar till Georg Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Anna Ulfsdotter Forssell

Anna Ulfsdotter Forssell
Anna Ulfsdotter Forssell har arbetat med upphandlingsrätt i mer än 20 år.  Hon har företrätt klienter i upphandlingsmål i EU-domstolen, Högsta förvaltningsdomstolen och i Högsta domstolen. Hon är högt rankad i Chambers, Legal500 och har av Who’s who legal (Public Procurement och Government Contracts) utsetts sex gånger till en av världens bästa advokater inom offentlig upphandling.

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN AFF

Aff gör oss och leverantören trygga

– Utan Aff skulle våra upphandlingar bli än mer omfattande, säger Anders Kjellqvist på Micasa. Han uppskattar att Aff uppdateras och utvecklar branschen, och ser stora fördelar med att avtalen använder samma begrepp och struktur. Det skapar trygghet.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Bort från leverantörsberoendetBort från leverantörsberoendet
Inget ramavtal i LUF:s meningInget ramavtal i LUF:s mening
Säpo förnyar råd om säkerhetsskyddSäpo förnyar råd om säkerhetsskydd
Upphandlaren viktig i totalförsvaretUpphandlaren viktig i totalförsvaret
Burlöv ger barnen en röstBurlöv ger barnen en röst
Upprop för prisutvärdering på riktigtUpprop för prisutvärdering på riktigt
”Nej, du tolkar HFD-dom fel””Nej, du tolkar HFD-dom fel”
Vi bör alla bli lite mer brittiskaVi bör alla bli lite mer brittiska
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Nytt från Upphandling24

  • Riksdagsnej till LOU-tillägg
  • ”Nya nitton” gör skillnad
  • Bommar uppföljningen igen
  • Koll på avtal och tänder
  • Örebro och Östersund i framkant
  • ”Referenskrav utestänger de små”
  • Hade velat se fler sanktioner

Åsikter på sajten

  • Upprop för prisutvärdering på riktigtTack för kommentaren. Min bedömning är att en linjärskala med ”knäckpunkter” inte klarar de rekvisit som uppställts av HFD i...
  • Upprop för prisutvärdering på riktigtErt resonemang är korrekt avseende betalningsvilja i förhållande till budget. Ni har alltså en bra teoretisk och affärsmässig grund för...
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastasSigge: ja, i teorin. Men MTR bedriver sin verksamhet i bolag som heter t ex MTR bla bla AB och...
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?Som upphandlare med 15-årig erfarenhet av offentlig upphandling så kan jag se att leverantörssidan knappast gynnas av omotiverade sekretessbedömningar. Björn...
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastasKan detta komma att leda till att SJ:s konkurrent MTR (som till största del ägs av kinesiska staten) kan bli...
  • Rättspraxis i praktikenVäldigt intressant artikel och kloka reflektioner! Det vore verkligen bra om HFD tog upp fler mål som vägleder om hur...
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?Med det resonemanget kan många företag dra sig för att lämna anbud om de inte kan skydda sånt som de...
  • Överprövning tar fortfarande lång tidNågra futuristiska förslag på förbättringar: 1) Utforma lagar så att de flesta normalt funtade personer drar samma slutsatser av det...
  • Hennes matris underlättar uppföljningHej Paula. Det finns en länk till matrisen i slutet av artikeln.
  • Hennes matris underlättar uppföljningTar gärna del av matrisen, tack! //Paula

Senaste inläggen

  • Bort från leverantörsberoendet
  • Inget ramavtal i LUF:s mening
  • Säpo förnyar råd om säkerhetsskydd
  • Upphandlaren viktig i totalförsvaret
  • Burlöv ger barnen en röst
  • Upprop för prisutvärdering på riktigt
  • ”Nej, du tolkar HFD-dom fel”
  • Vi bör alla bli lite mer brittiska
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastas
  • Ett steg fram — 22 steg tillbaka
  • Så fixade hon jätteupphandlingen
  • Polisens ändringar var inte tillåtna
  • Miljömärkning för att nå en giftfri miljö
  • Rivstartade nytt avtal med mässa
  • Tillsynsbeslut gick inte att överklaga