Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Visma krånglar till supporten

Visma komplicerar telefonsupporten. Leverantörer som använder Tendsign kan inte längre ringa för att direkt få hjälp per telefon.

| 2016-09-21

Tidigare kunde leverantörer med frågor kring anbudsläggning i Tendsign lyfta luren för att fråga supporten. Den möjligheten har nu stängts.

Daniel Simonsson, produktchef för upphandlingsverktyg på Visma, poängterar att man inte har tagit bort möjligheten för leverantörer att få telefonsupport. Däremot har sättet att initiera ärenden förändrats. Nu måste leverantören börja med att formulera sin fråga i ett mejl (alternativt fylla i ett webbformulär).

– Supportärenden läses löpande och återkoppling till leverantören sker på telefon eller mejl beroende på ärendets art.

Han betonar att skillnaden gentemot förr inte är milsvid:

– Tidigare bad supporten ändå leverantören att skicka in sitt ärende via mejl för en stor rad supportbehov.

Visma hänvisar till bland annat säkerhetsfrågan som anledning till förändringen. Företaget vill bättre kunna säkerställa identiteten på leverantören.

Ser vi en försämring för leverantörer som behöver snabba svar?

– Nej, detta ger oss möjlighet att prioritera ärendena direkt när de kommer in så att de användare som har högre prioriterade ärenden kan bli kontaktade snabbare. De tvingades tidigare vänta i telefonkö på att mindre akuta ärenden skulle lösas.

Daniel Simonsson räknar med att brådskande ärenden till och med kan besvaras fortare med den nya rutinen.

– Motsatt kan mindre prioriterade ärenden sannolikt tvingas vänta lite längre om det är många akuta ärenden samtidigt.

Läs mer: AnbudFörfrågningsunderlagPraktiskt

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Visma krånglar till supporten"

  1. Krister Karlavagn skriver:
    2016-09-22 kl. 11:13

    Håller inte med Daniel. Det är mer tidsödande att författa ett ärende och blir det följdfrågor så kanske man inte är på plats utan måste bevaka svaret. Det är mycket enklare att kommunicera per telefon då man kan utveckla ursprungsfrågan och eventuellt få ett utvecklat svar. Blir det en lång fråga/svar-kommunikation skriftligt blir det väldigt tidsödande och i mina ögon onödigt fyrkantigt. Tror att det i vissa fall kan leda till anbudsgivare avstår att lämna anbud om man inte kan komma till avslut i en fråga där man missförstår varann i skriftväxlingen.

    Svara
  2. Daniel Simonsson skriver:
    2016-09-22 kl. 20:14

    Hej Krister! Läs igen! Vi har kvar telefonsupporten! Det är bara att vi vill få in ärendet via mail först. Om det behövs för ärendets art så ringer vi alltså upp leverantören direkt.
    Med vänlig hälsning
    Daniel

    Svara
  3. Yvonne Nilsson skriver:
    2016-09-22 kl. 22:17

    Hej,
    Ni kan inte säga att ni har kvar telefonsupporten för man måste skicka mail och ni svarar via e-post och man får maila gång på gång i en lång mailslinga för att reda ut saker och ting.
    Dessutom så har ni inte ens manualer för anbudsgivare när det gäller Tendsign plus samtidigt som det inte går att ringa och få hjälp när man sitter och ska försöka få detta att fungera.
    Tycker det är jättebra att detta uppmärksammas av Inköpsrådet för det här är en klar försämring för oss anbudsgivare och jag ser en risk för jag har fått vänta över ett dygn på återkoppling på mail och då fick jag återkoppling först efter att ha skickat mail en gång till.
    Att det skulle vara ett sätt att säkra vem det är som ringer är ju bara en dålig ursäkt utan bakomliggande fakta kring vilka risker det finns med att det skulle vara någon som uppger sig för att vara någon annan än den det är?
    Dessutom så tror alla upphandlande myndigheter som köpt Tendsign som verktyg att vi anbudsgivare får telefonsupport och skriver detta i sina upphandlingar.
    Och vad händer den dagen man sitter där och ska lämna ett anbud och det strular och man inte får hjälp så man bommar inlämning? För det går inte att komma fram via telefon jag lovar jag har försökt alla tänkbara vägar och man blir stoppad såväl i växel som överallt.

    Och tyvärr så kan inte vi anbudsgivare välja vilket system vi ska använda och lämna anbud i utan det styrs av upphandlande myndigheter och dessa har kvar telefonsupporten trots att för deras del blir det ingen katastrofal konsekvens om de måste flytta fram publiceringsdagen en eller två dagar pga strul men vi som anbudsgivare har en sista anbudsdag att förhålla oss till som vi inte styr över och om vi missar den vet alla vad som händer.

    Tummen upp för Inköpsrådet som lyfter denna fråga!!

    Hälsningar Yvonne

    Svara
  4. Bo Nordlin skriver:
    2016-09-22 kl. 23:25

    Tummen upp ska gå till den som tipsade oss om nyheten. Utan tips hade vi inte vetat om det och inte kunnat skriva om det. Tipsa oss gärna. Mejla eller ring mig för tips (bosse@inkopsradet.se 0736-589 489)

    Svara

Lämna ett svar till Bo Nordlin Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud