Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vill reglera annonsdatabaserna

Upphandlingsmyndigheten vill att e-upphandling ska få prioritet i den kommande nationella upphandlingsstrategin. Till förslagen till regeringen hör att lagstifta om att databaser med upphandlingsannonser måste godkännas.

| 2015-12-21

E-upphandling bör prioriteras i den nationella upphandlingsstrategin. Det är ett av de konkreta förslagen när Upphandlingsmyndigheten redovisar regeringsuppdraget från år 2014 som syftar till att öka användningen av elektroniska lösningar genom hela upphandlingsprocessen.

Ann-Christin Nykvist, generaldirektör på Upphandlingsmyndigheten, ser tydliga fördelar med e-upphandling och en helt elektronisk inköpsprocess:

– Upphandlingarna kan bli snabbare och mer rättvisande. Anbuden kan bli fler och hela inköpsprocessen kan effektiviseras, säger hon.

De databaser där upphandlingar annonseras spelar en central roll för e-effektiviseringen. Sverige saknar, till skillnad från andra EU-länder, en nationell annonsdatabas för annonsering av offentliga upphandlingar.

Upphandlingsmyndigheten föreslår lagkrav på godkännande av annonsdatabaser. Ägare av godkända annonsdatabaser ska bland annat garantera att uppgifter samlas in och skickas vidare till statistikansvarig myndighet.

Enligt förslaget ske det inte krävas någon registrering i annonssystemet för att kunna ta del av upphandlingsdokumenten. Till de övriga råden till regeringen hör att se till att arbetet med standardisering och nationell anpassning inom e-upphandling och e-handel fortskrider.

Upphandlingsmyndigheten vill också att regeringen genomföra Ekonomistyrningsverkets förslag om att förbjuda pappersfakturor i offentlig sektor. Det förbudet ska träda i kraft i november 2018.

Läs mer: E-handelPolitikStatistik

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Vill reglera annonsdatabaserna”

  1. Ragnar Lindholm skriver:
    2015-12-22 kl. 17:41

    Utredningen är välkommen men en nationell annonsdatabas skulle inte bli dyr.

    I 5.6 diskuteras certifiering av annonsplatser som huvudalternativet framför en nationell annonsplats. Detta är en eftergift för de företag som säljer bevakningstjänster, baserat på den tidigare upphandlingsutredningen (SOU 2013:12).

    En mening i 5.6 känns svårbegriplig ”Det ska inte krävas någon registrering i systemet för att kunna ta del av upphandlingsdokumenten”. Anledningen till att anbudssystemen vill att intressenter (leverantörer) ska registrera ett konto (en gång) och anmäla intresse för upphandlingen är för att det ska gå att skicka aviseringar (mejl) om det sker förändringar i underlagen, d.v.s. avisering om kompletteringar eller frågor&svar. Om detta nu inte längre ska krävas så inträder en överhängande risk att en leverantör som hittar dokumentunderlag på någons bevakningstjänst missar viktiga kompletteringar från originalkällan i anbudssystemet.

    Vi behöver skilja på anbudssystem och annonsplatser och det är fullständigt onödigt att flytta underlag från anbudssystem till annonsplatser.

    I alternativet 5.7 anges som främsta argument att en nationell annonsplats skulle bli kostsam.

    Jag har istället ett tredje förslag som jag anser skulle vara det mest kostnadseffektiva för alla parter. I grunden är det en nationell annonsplats men med enda syftet att lista samtliga i landet nu pågående upphandlingar och samla statistik. Jag tänker mig en relativt enkel platt databas med enbart huvudinformationen om upphandlingarna, inga underlag eller dokument, med en enkel webbsida för enbart manuell sökning av allmänheten. Från upphandlingssystemen kan annonsinformationen (notisen) skickas som ett enda standardiserad meddelande, ett utkast på protokoll har redan gjorts i en arbetsgrupp i SFTI:s regi. Att skicka dokument/underlag är helt överflödigt, dokument är ju ändå inte speciellt användbart för statistik.

    Det standardiserade meddelandet ska naturligtvis även innehålla den information som behövs för statistikuppsamling och berörda myndigheter ska ha tillgång till att när som helst hämta ut informationen. Samma tekniska gränssnitt skulle även bevakningsföretagen kunna använda för att hämta ut information för sina tjänster, med möjlighet att ha olika affärsmodeller för att hjälpa företag att hitta intressanta upphandlingar med t.ex. e-postavisering.

    En sådan enkel nationell annonsplats skulle vara billig att driva och en teknisk integration som enbart omfattar översiktlig information (metadata) skulle vara enkel för systemleverantörerna att införa på kort tid. Företag/leverantörer som letar upphandlingar får en central och oberoende plats att hitta upphandlingar på. Den absolut viktigaste informationen för leverantörerna är länken till originalunderlagen som finns i de olika anbudssystemen. En nationell annonsplats skulle behöva någon inloggning.

    Intressant är att rapporten äntligen lyfter upp något som jag missionerat om i över 10 år, nämligen integrerade system för inköp. Det är helt klart det enklaste och effektivaste sättet att åstadkomma spårbarhet mellan upphandling, avtal, beställningar och fakturor. Det underlättar både avtalstrohet (att undvika gapet mellan vad som upphandlas och vad som beställs), sparar dyra integrationskostnader och ger möjlighet till intern uppföljning inom myndigheten/kommunen.

    Vi ser fram emot ett spännande 2016!

    God Jul och Gott Nytt År!

    Svara

Lämna ett svar till Ragnar Lindholm Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025