Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Viktiga tips för hållbar uppföljning

ExpertkommentarNär ni börjar ställa hållbarhetskrav är det också dags att strukturera uppföljningen på ett hållbart sätt. Här är flera prioriteringstips på hur ni ska lyckas följa upp hållbara affärer och hur ni kan effektivisera genom samarbete, skriver Lena Mårdh, Inköpsrådets hållbarhetsexpert.

| 2023-09-26
Lena Mårdh, hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling.

Jag vet att det har diskuterats länge att vi måste bli bättre på att följa upp våra upphandlade avtal. Det har säkert har diskuterats alldeles för länge. Men det finns fortfarande brister, utmaningar samt att det verkar saknas resurser och strukturer för att få till en fungerande avtalsuppföljning.

Behöver jag gå in på riskerna med bristande avtalsuppföljning och varför vi behöver följa upp våra avtal? Ett par av de risker Upphandlingsmyndigheten listas som jag anser kopplar an till uppföljning av hållbarhetskraven är:

  • ”Fel leverantör vinner upphandlingen.” Det vill säga att det kanske fanns en annan leverantör som faktiskt kan bidra till en hållbar omställning på ett bättre sätt enligt de krav som var ställda.
  • ”Leveranser sker inte enligt avtal.” Det vill säga att ni riskerar att betala mer än vad ni får, vilket i sig är slöseri med skattepengar.

I en artikel på Inköpsrådet i juni 2021 berättade jag om uppföljningsmatrisen jag hade tagit fram då. Både artikeln och matrisen fick stor uppmärksamhet och får ibland fortfarande. Det är självklart jättekul.

Men hur får man till prioriteringen av vilka hållbarhetskrav som är viktigast att följa upp? … För det blir ibland många krav för att det är många målsättningar och hållbarhetsperspektiv som berörs i en och samma affär. Och våra resurser är inte oändliga.

Och som ni alla vet så finns det ju även några skyldigheter i upphandlingslagarna att ställa vissa hållbarhetskrav. Dessa kommer vi inte undan om vi ska följa Sveriges lagar.

Så det gäller att tänka till när man ställer kraven hur de ska följas upp. Men också skapa en systematik i hela uppföljningsarbetet.

När jag började min nuvarande tjänst som hållbarhetsstrateg på Huddinge kommun och vi började att systematisera arbetet med hållbarhet i affärerna uppstod ganska snabbt frågor om hur ska hållbarhetskraven följas upp.

Och även om uppföljningsmatrisen började förklara hur hållbarhetskraven kunde följas upp, kvarstår fortfarande frågan om att få det gjort och ta sig tid att göra uppföljningen. Detta är nog väldigt vanligt i hela Upphandlingssverige.

Så jag tänkte att jag skulle vidareutveckla en tanke på prioritering av vilka hållbarhetskrav som skulle kunna följas upp samt när under avtalstiden.

Vi vet alla att det bästa är att planera uppföljningen så tidigt som möjligt och gärna redan när kraven skrivs. Men säg att planeringen för avtalsuppföljningen ska göras när upphandlingen har annonserats.

Det finns fördelar med det. En fördel är att man har alla krav och tankarna bakom kraven färskt i minnet. Här ska ju självklart även planeringen för uppföljning av hållbarhetskraven inkluderas.

Detta bör rimligen dokumenteras i en uppföljningsplan med vad som ska följas upp, på vilket sätt, när och av vem. Och nej allt behöver inte följas upp samtidigt och alla krav kanske inte behöver följas upp. Här gäller det att prioritera. Både vad det gäller tidpunkt, hur kraven ska följas upp och vilka krav.

Prioritera vilka hållbarhetskrav som ska följas upp:

  1. I och med att vi i vissa fall har skyldighet att ställa hållbarhetskrav enligt upphandlingslagarna kan jag anse att dessa bör vara högt prioriterade vid uppföljningen.
  2. Därefter kommer de interna skyldigheterna enligt den egna organisationen. Här kan det finns dokument liknande Mål och budget, Översiktsplan, Miljöprogram och liknande stora övergripande styrdokument som alla tjänstepersoner har en skyldighet att följa i sina arbetsuppgifter.
  3. Sen finns troligen en uppsjö av flera andra styrdokument av olika karaktärer som kan beröra olika affärer.

Flera av dessa styrdokument innehåller troligen mål eller ambitioner som går att konkretisera ner till hållbarhetskrav som bör prioriteras högt vid uppföljningen.

Prioritering när och hur olika hållbarhetskrav som ska följas upp:

  • Strategiskt viktiga hållbarhetskrav kan vara bra att säkerställa tidigt under avtalstiden. Detta kan göras genom en egenrapportering som leverantören fyller i eller att man begär in en plan för hur leverantören ska leva upp till kravet under avtalstiden. Detta skapar bra förutsättningar för en dialog under avtalstiden att lyckas eller prioritera vidare för en större upphandling senare. Till exempel kan det vara bra att redan vid avtalsstart eller strax efter begära in en egenrapportering för arbetsrättsliga villkor för att se att leverantören har förutsättningar för att klara av kraven. Däremot kan en egenrapportering för fordon och drivmedelskrav kanske ske efter ett halvår, då några transporter bör ha skett.
  • År två kan man sedan planera in en större uppföljning av dessa krav genom att begära in dokumentation. Eller så kanske det finns andra krav som har krävt lite tid av utförandet för att kontrollera. Då kan det vara bra att planera in dem lite senare under avtalstiden. Men oavsett så bör det göras i god tid innan en eventuell förlängning av avtalet. Till exempel kan man då begära in dokumentation som styrker svaren för egenrapporteringarna eller där det finns risker för brister i kravefterlevnaden.
  • Tredje året kan igen fokusera på en lättare uppföljning av kanske andra hållbarhetskrav. Eller så behöver så har tidigare uppföljning visat på sådana brister att dessa behöver fortsätta följas upp. Till exempel om leverantören ska ta fram en handlingsplan och resultatet behöver säkerställas.
  • För att sedan sista året fokusera på att följa upp lite mer igen och fokusera på att skapa lärdomar för en kommande upphandling. Här kan man till exempel börja kolla på statistik för inköpta varor med miljömärkningar för att kunna höja kravställningen nästa gång.

Prioritera vem som ska följa upp olika hållbarhetskrav:

Här bör man se till att flera personer bidrar till uppföljning av de gemensamma avtalen. Olika personer har olika kunskaper och förutsättningar att följa upp olika hållbarhetskrav. Men här kommer några tankar att ta med sig:

  • Vissa krav kan mycket väl följas upp genom att begära in ett certifikat eller ett utbildningsbevis. Dessa kan lätt begäras in och verifieras av upphandlare eller avtalscontroller utan specifik hållbarhetskunskap.
  • Sen finns det andra hållbarhetskrav som kräver lite mer hållbarhetskunskap inom området. Dessa kanske ska följas upp av en sakkunnig inom organisationen. Om det är en miljöstrateg, fordonsansvarig eller kemikaliesamordnare behöver ju självklart bestämmas med anledning av vilket krav som ska följas upp. Tänk bara på att informera dem om nödvändig information om uppföljning och avtalet.
  • Sen har vi ju även den kanske mer praktiska eller reaktiva uppföljningen och säkerställa att man faktiskt får det man beställt vid en leverans. Det skulle kunna vara att en miljömärkt vara kommer om det är det man har beställt. Eller att entreprenören följer sin miljöplan i utförandet. Dessa krav följs rimligen bäst upp av beställarna ute i verksamheterna.

Avtal som är viktigast att följa upp:

Sen kan det ju även vara så att avtalet eller branschen i sig kräver lite extra kontroll. Detta skulle kunna vara till exempel:

  • Det är ett högt kontraktsvärde, så det är viktigt att säkerställa att kraven efterlevs av den anledningen. Detta då hållbarhetskrav har en stor påverkan.
  • Eller så finns det ju tyvärr branscher som tyvärr inte är helt ärliga i sin relation med sina kunder eller offentlig sektor. Bara just av den anledning är det därför viktigt att säkerställa dessa avtal. Då det troligen finns risk att även hållbarhetskraven kan brista.

Nu kan ju alla dessa prioriteringar självklart även gälla alla typer av krav och villkor och är inget speciellt för bara hållbarhetskraven. Men det är ju åt det hållet jag anser att vi behöver gå åt. Att hållbarhetskraven inte har något speciell särställning i offentliga affärer. Det ska ju behandlas som alla andra krav.

Det kan ju annars blir lite diskriminerade… jaja lite skämtsamt, men ni fattar väl. Likabehandlingsprincipen det vill säga!

Sen har jag ju inte ens nämnt att nyttja andras erfarenheter av uppföljningar. Har ni ett gemensamt avtal med ert kommunala bolag så behöver kanske ni inte båda behöver följa upp samma saker. Har de stora inköpscentralerna avtalserfarenhet och ni har samma leverantör? Går det att dra nytta av det? Det vill säga hitta era effektiviseringar och samarbeta med andra. I flera avtal har vi nog samma leverantörer både regionalt och/eller nationellt.

Lena Mårdh
Hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: ExpertkommentarHållbarhetUppföljning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Lena Mårdh

Lena Mårdh är hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling med flera års erfarenhet av hållbara affärer, både statligt och kommunalt. Hon vill skapa effektiva och systematiska arbetsrutiner för hållbara affärer och drivs av att förändra hur vi använder våra skattepengar på ett mer hållbart sätt. Till vardags arbetar Lena på Miljömärkning Sverige AB (Svanen).
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026