Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Värjer sig mot ny handlingsplan

Sverige är idag inte lika befriat från korruption som för några år sedan. Fast Ardalan Shekarabi värjer sig mot en nationell handlingsplan mot korruption genom att bland annat hänvisa till upphandlingsstrategin.

| 2018-03-28

Sverige är det skandinaviska land som är mest plågat av korruption. Under några års tid har Sverige halkat ner från tredje till sjätte plats i Transparency Internationals ranking över världens minst korrupta länder.

Enligt Transparency International är upphandlingar en av orsakerna till tappet på den prestigefyllda listan. För att justera den nedåtgående trenden är tipset från listmakarna att skapa en nationell handlingsplan mot korruption.

I en skriftlig fråga till civilminister Ardalan Shekarabi undrar den sverigedemokratiske riksdagsmannen Johan Nissinen:

– Hur ska regeringen arbeta vidare i fråga om en handlingsplan mot korruption?

Fast Ardalan Shekarabi verkar inte ha något intresse av en ny handlingsplan. Han svarar att regeringen redan arbetar aktivt för en god förvaltningskultur. Civilministern pekar bland annat på uppdraget till Statskontoret om att etablera ett myndighetsnätverk mot korruption.

– Ytterligare ett exempel på åtgärder är den nationella upphandlingsstrategin som lyfter fram en rättssäker offentlig upphandling som ett av inriktningsmålen.

Regeringens målsättning är att alla upphandlande myndigheter och enheter ska ha interna riktlinjer för hur myndigheten motverkar förekomsten av oegentligheter. I svaret uppmärksammas också den lagrådsremiss som föreslår restriktioner för statsråds och statssekreterares övergångar till annan än statlig verksamhet.

– Redan i dag finns således ett stort antal aktiviteter som initierats under denna regering och bedömningen är att pågående insatser skapar goda förutsättningar för att minska förekomsten av korruption och andra oegentligheter i staten.

Läs mer: InsynKorruptionPolitikSamhälle

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Värjer sig mot ny handlingsplan"

  1. Melo skriver:
    2018-03-30 kl. 15:16

    Hur vågar Ardalan Shekarabi hänvisa till upphandlingsstrategin som inte funkar alls i något av fokusområden. Upphandlingsmyndigheten (UHM) ska arbeta med miljömässiga – och sociala aspekter och mot korruption. Det är skrattretande eftersom många kompetenta medarbetare har slutat sedan omstrukturering januari 2017. Under 2017 är det minst 20 personer som slutat och sedan januari är det 10 personer som har sagt upp sig. Varje vecka slutar en eller flera. Orsaken är att Generaldirektören Inger Ek har anställt sina kompisar som chefer utan att ha rätt kompetens med väldigt höga löner. Cheferna har mobbat, diskriminerat de medarbetare som har kritiserat ledningen. Ardalan Shekarabi har fått kännedom om att rekryteringar inte har gjorts enligt lagar och förordningar och det finns JO anmälan och bevisningar på vänskapskorruption har Shekarabi fått ta del av.
    Så Ardalan – du ska ha ordning och reda på den myndighet och generaldirektör du själv har anställt och se till att hon inte använder 100 miljoner av skattepengar för egen vinning. Hennes strategi är att bli av med alla gamla medarbetare som var anställda innan hon fick GD: roll och snart lyckas hon med det. 80% av personerna har slutat under 2017- 2018.
    13 miljoner av anslaget som skulle lämnas tillbaka för 2017 har använts i december 2017 och köptes dyra saker och onödiga utbildningar för att kunna få lika mycket nästa år. Controller har slutat i protest och UHM har inte kunnat leverera resultat enligt regleringsbrevet och den verksamhetsplan myndigheten hade för 2017. Inger Ek har misslyckats med sitt uppdrag men är fortfarande kvar. Dan Eliasson fick gå eftersom han misslyckades med omorganisation på polismyndigheten. Varför är Inger Ek kvar efter 2 misslyckade år och 200 miljoner skattepengar som hon har slängt i sjön Ardalan? Hon är kanske din vän som du inte vill såra ?

    Svara
    1. Fd anställd på UHM skriver:
      2018-03-31 kl. 17:03

      Bekräftar att det som sägs ovan stämmer. Det var någon vid myndigheten som vod ett tillfälle jämförde UHM med en diktatur. Det var menat som ett skämt, men tyvärr ser jag en gnutta sanning i det skämtet. Min erfarenhet är att de som vågar stå på sig och yttra kritik får lämna. Antingen genom att inte få bli kvar eller att mobbas tills man själv ger sig av. Kan inte rekommendera UHM som arbetsgivare med dagens ledning, synd eftersom myndigheten har en viktig roll.

  2. Petter skriver:
    2018-04-03 kl. 11:21

    Utöver fiaskot med UHM så kanske det är dags att Shekarabi inser att man inte löser något genom att presentera ”strategier” och etablera ”myndighetsnätverk”.

    Jag vågar nog påstå att ingen med någon form av ledningsposition någonsin har ägnat ens en tanke åt Ardalans strategier på myndigheten jag är anställd vid. Hur ska en nationell upphandlingsstrategi få någon effekt om ministern bara ägnar sig åt att försöka se bra ut i media, istället för att förankra strategin hos myndigheterna?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026