Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vårgårda har landets bästa klimat

Enligt Svenskt Näringsliv har företagsklimatet i landets kommuner aldrig varit bättre. Även om Vårgårda skiner är företagarna fortsatt njugga med betygen på sina respektive kommuners upphandlingar.

| 2019-05-21

Företagsklimatet i landets kommuner har aldrig varit så bra som nu. Det slår Svenskt Näringsliv fast efter att ha sammanställt enkätsvar från över 30 000 företagare som svarat på frågor om företagsklimatet i sina hemkommuner.

– Samtidigt är skillnaderna stora mellan topp och botten. Fler kommuner presterar bättre, färre fastnar i botten, säger Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer vid Svenskt Näringsliv.

Vårgårda tar över förstaplatsen från Munkfors som kommunen med högst sammanfattande omdöme. Nya på tio-i-topp-listan är Timrå, Höganäs och Essunga. Lägst sammanfattande betyg från företagarna får Pajala.

Kräftgången för landets tre största kommuner gör halt. Av de större kommunerna tappar Norrköping mest och landar på 2,86. Gävle, Borås och Örebro backar också. Uppsala, Jönköping och Lund kliver däremot framåt.

– Det är positivt att det sammanfattande omdömet förbättrats, men vi ser också att vi backar inom vissa områden, säger Hans Forsberg, kommunstyrelsens ordförande i Kungsbacka.

Kungsbacka går från 3,2 till 3,4. Företagarna upplever att attityder från tjänstemän och politiker har förbättrats, men att det fortfarande finns förbättringspotential inom exempelvis upphandling.

Enligt Christer Östlund har flera framgångsrika kommuner haft ett högt omdöme under många år. Fast han poängterar att ett framgångsrikt företagsklimat är skört och kräver ständig tillsyn och förbättringar:

– Det gäller att försvara sin position, annars halkar man snabbt efter.

Klart är att landets företagare är fortsatt snåla med betygen på sina kommuners upphandlingar. Snittbetyget för delfrågan upphandlingar ligger i år på 2,7, ungefär som i fjol.

År 2008 var förtroendet för upphandlingsverksamheten på topp med betyget 2,94 för att därefter rasa. År 2017, då snittet låg på 2,66, skedde ett trendbrott.

Vårgårdas upphandlingsbetyg är 4,03. Från ”lågpunkten” 2,78 år 2012 har det bara blivit bättre. Kommunchef Lars Björkqvist säger att man arbetat mycket med denna fråga:

– Jag tror att det uppskattas att företag bjuds in och får se vad vi ska upphandla, att alla får chansen att vara med.

Solna, en kommun som alltid placerar sig bra i denna typ av ranking, ligger på ”upphandlingsbetyg” 3,26. Det är ett fall sedan fjolårsmätningen.

Kommunpolitikernas uppfattning om hur upphandlingarna fungerar är betydligt rosigare än företagarnas betyg. I år får upphandling ett genomsnittsbetyg på 3,6 från de politiker som besvarat enkäten.

Betyg sätts på en skala mellan ett och sex, från dåligt till utmärkt. Den 24 september publicerar Svenskt Näringsliv hela materialet.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: InsynPolitikSamhälleUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud