Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vårgårda har landets bästa klimat

Enligt Svenskt Näringsliv har företagsklimatet i landets kommuner aldrig varit bättre. Även om Vårgårda skiner är företagarna fortsatt njugga med betygen på sina respektive kommuners upphandlingar.

| 2019-05-21

Företagsklimatet i landets kommuner har aldrig varit så bra som nu. Det slår Svenskt Näringsliv fast efter att ha sammanställt enkätsvar från över 30 000 företagare som svarat på frågor om företagsklimatet i sina hemkommuner.

– Samtidigt är skillnaderna stora mellan topp och botten. Fler kommuner presterar bättre, färre fastnar i botten, säger Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer vid Svenskt Näringsliv.

Vårgårda tar över förstaplatsen från Munkfors som kommunen med högst sammanfattande omdöme. Nya på tio-i-topp-listan är Timrå, Höganäs och Essunga. Lägst sammanfattande betyg från företagarna får Pajala.

Kräftgången för landets tre största kommuner gör halt. Av de större kommunerna tappar Norrköping mest och landar på 2,86. Gävle, Borås och Örebro backar också. Uppsala, Jönköping och Lund kliver däremot framåt.

– Det är positivt att det sammanfattande omdömet förbättrats, men vi ser också att vi backar inom vissa områden, säger Hans Forsberg, kommunstyrelsens ordförande i Kungsbacka.

Kungsbacka går från 3,2 till 3,4. Företagarna upplever att attityder från tjänstemän och politiker har förbättrats, men att det fortfarande finns förbättringspotential inom exempelvis upphandling.

Enligt Christer Östlund har flera framgångsrika kommuner haft ett högt omdöme under många år. Fast han poängterar att ett framgångsrikt företagsklimat är skört och kräver ständig tillsyn och förbättringar:

– Det gäller att försvara sin position, annars halkar man snabbt efter.

Klart är att landets företagare är fortsatt snåla med betygen på sina kommuners upphandlingar. Snittbetyget för delfrågan upphandlingar ligger i år på 2,7, ungefär som i fjol.

År 2008 var förtroendet för upphandlingsverksamheten på topp med betyget 2,94 för att därefter rasa. År 2017, då snittet låg på 2,66, skedde ett trendbrott.

Vårgårdas upphandlingsbetyg är 4,03. Från ”lågpunkten” 2,78 år 2012 har det bara blivit bättre. Kommunchef Lars Björkqvist säger att man arbetat mycket med denna fråga:

– Jag tror att det uppskattas att företag bjuds in och får se vad vi ska upphandla, att alla får chansen att vara med.

Solna, en kommun som alltid placerar sig bra i denna typ av ranking, ligger på ”upphandlingsbetyg” 3,26. Det är ett fall sedan fjolårsmätningen.

Kommunpolitikernas uppfattning om hur upphandlingarna fungerar är betydligt rosigare än företagarnas betyg. I år får upphandling ett genomsnittsbetyg på 3,6 från de politiker som besvarat enkäten.

Betyg sätts på en skala mellan ett och sex, från dåligt till utmärkt. Den 24 september publicerar Svenskt Näringsliv hela materialet.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: InsynPolitikSamhälleUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas