Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vårgårda har landets bästa klimat

Enligt Svenskt Näringsliv har företagsklimatet i landets kommuner aldrig varit bättre. Även om Vårgårda skiner är företagarna fortsatt njugga med betygen på sina respektive kommuners upphandlingar.

| 2019-05-21

Företagsklimatet i landets kommuner har aldrig varit så bra som nu. Det slår Svenskt Näringsliv fast efter att ha sammanställt enkätsvar från över 30 000 företagare som svarat på frågor om företagsklimatet i sina hemkommuner.

– Samtidigt är skillnaderna stora mellan topp och botten. Fler kommuner presterar bättre, färre fastnar i botten, säger Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer vid Svenskt Näringsliv.

Vårgårda tar över förstaplatsen från Munkfors som kommunen med högst sammanfattande omdöme. Nya på tio-i-topp-listan är Timrå, Höganäs och Essunga. Lägst sammanfattande betyg från företagarna får Pajala.

Kräftgången för landets tre största kommuner gör halt. Av de större kommunerna tappar Norrköping mest och landar på 2,86. Gävle, Borås och Örebro backar också. Uppsala, Jönköping och Lund kliver däremot framåt.

– Det är positivt att det sammanfattande omdömet förbättrats, men vi ser också att vi backar inom vissa områden, säger Hans Forsberg, kommunstyrelsens ordförande i Kungsbacka.

Kungsbacka går från 3,2 till 3,4. Företagarna upplever att attityder från tjänstemän och politiker har förbättrats, men att det fortfarande finns förbättringspotential inom exempelvis upphandling.

Enligt Christer Östlund har flera framgångsrika kommuner haft ett högt omdöme under många år. Fast han poängterar att ett framgångsrikt företagsklimat är skört och kräver ständig tillsyn och förbättringar:

– Det gäller att försvara sin position, annars halkar man snabbt efter.

Klart är att landets företagare är fortsatt snåla med betygen på sina kommuners upphandlingar. Snittbetyget för delfrågan upphandlingar ligger i år på 2,7, ungefär som i fjol.

År 2008 var förtroendet för upphandlingsverksamheten på topp med betyget 2,94 för att därefter rasa. År 2017, då snittet låg på 2,66, skedde ett trendbrott.

Vårgårdas upphandlingsbetyg är 4,03. Från ”lågpunkten” 2,78 år 2012 har det bara blivit bättre. Kommunchef Lars Björkqvist säger att man arbetat mycket med denna fråga:

– Jag tror att det uppskattas att företag bjuds in och får se vad vi ska upphandla, att alla får chansen att vara med.

Solna, en kommun som alltid placerar sig bra i denna typ av ranking, ligger på ”upphandlingsbetyg” 3,26. Det är ett fall sedan fjolårsmätningen.

Kommunpolitikernas uppfattning om hur upphandlingarna fungerar är betydligt rosigare än företagarnas betyg. I år får upphandling ett genomsnittsbetyg på 3,6 från de politiker som besvarat enkäten.

Betyg sätts på en skala mellan ett och sex, från dåligt till utmärkt. Den 24 september publicerar Svenskt Näringsliv hela materialet.

Läs mer: InsynPolitikSamhälleUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt